Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  erfarenheter mjölkgetter  (läst 3410 gånger)

Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
erfarenheter mjölkgetter
« skrivet: 05 apr-11 kl 13:05 »
Vi har trots varningar köpt in utslagsgetter tillsammans med 1 och 2 åringar för att komma igång med mjölkgården . De äldsta utslagsgetterna har visat på depression. Detta har vi även läst om i efterhand kan ske. Kan helt klart konstatera att man inte bör flytta gamla getter. Några av dom har trots allt funnit sig till rätta. Flertalet har fått mastit, några har artros, samtliga led av minaeralbrist. Listan kan göras längre! Ledsamt, arbetssamt och kostsamt.

Av erfarenheten att flera 2-åringar fått stora kompliserade förlossningar med allt för stora killingar där varken get eller killingar gått att rädda, har jag funderat och kommit till slutsats.

Vi har hört att det bästa för getkillingen är om hon blir betäckt år 2. Att 1-åringar får så små killingar och att de inte ger så mycket mjölk.

Vi har sett att våra 1-åringar fått fina lagom stora killingar samt att någon fått 2 killingar som ändå inte var för små. Samtliga 1-åringar har fina juver med mycket mjölk. Dock får man "pyssla" lite med trånga spenkanaler på en och annan, och små spenar, men efter en vecka funkar allt bra. (handmjölkning) Det funkar säkert bättre maskinellt. Förstföderskorna av 2-åringar har det gått sämre för procentuellt av gruppen. De verkar ha fått allt för stora killingar, men är väldigt trånga och har inte öppnat sig. Där av har nödslakt varit tvunget. Så detta har varit mer kostsamt, då vi förlorat både get och killingar. Vi har frågat oss om geten håller den näringen och platsen i magen för större killingar, men att när de är förstföderskor inte alltid klarar förlossningen, och en del tappar bra moderskänsla. Hellre en bra förlossning med lite mindre mjölk första året, än att förlora allt! Jag tänker att om en get naturligt kan bli dräktig år 1, bör hon naturligt bli det. Jag tänker även på rådjursgetter, där 1-åringar inte blir dräktiga naturligt, utan går till år 2 då brunsten sätter igång. Så att hålla en mjölkget som kan bli dräktig enbart för att människan ska få ut så mycket mjölk som möljigt är en viss manipulering. Så vida inte det sker av naturliga skäl att geten inte blir dräktig trots parning.

Har ni egna andra åsikter eller är benägna att hålla med, bolla och diskutera, så varmt välkomna att göra det!
Annie och Gert
Annie och Gert

ninna b

  • Gäst
SV: erfarenheter mjölkgetter
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 14:05 »
Hej Ni

Det där tyckte jag om att läsa för ni delar mina åsikter... bättre att låta betäcka getterna som 1 åringar än att vänta. Som jag har hört så stelnar liksom bäckenet efterhand som och det gör att geten ofta får svårt för att föda och det tror jag stämmer.
Likaså kan en 1 åring ge ordentligt med mjölk efter en månad eller så och dom växer fort till sig och blir vuxna.

Så... tummen upp

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: erfarenheter mjölkgetter
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 22:14 »
Tror också ni är rätt ute. En del av mina unggetter har rymt och lekt med "herrarna i hagen" vilket naturligvis gett resultat. De är enklare att hantera nu, detta år, än syskonen som väntat.
De blir ju brunstiga så det måste vara nå'n mening med det. Därför har jag släppt ihop fjolårets tonåringar lite senare, de var ett år, vilket ger killning senare än de andra.
Tänker dock sina dem samtidigt som de vuxna getterna. Tror det blir bra med mjölkmängd år två. Få se hur det går. Har iaf inte belastat dem alltför mycket denna första tid som mammor.
Trots att jag trott att jag hade koll är det två av ettåringarna som lyckats lura sig till bocken innan det var tänkt och de har fått fina småbarn! Suck! Är inte smart att ha en massa olika storlekar. Det tar så mycket plats...
Men jag älskar dem ändå. Småkillingarna ränner fram o tillbaka i lagårn och har lattjo lajbans. De är för härliga!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: erfarenheter mjölkgetter
« Svar #3 skrivet: 07 apr-11 kl 12:59 »
Hej Ni

Det där tyckte jag om att läsa för ni delar mina åsikter... bättre att låta betäcka getterna som 1 åringar än att vänta. Som jag har hört så stelnar liksom bäckenet efterhand som och det gör att geten ofta får svårt för att föda och det tror jag stämmer.
Likaså kan en 1 åring ge ordentligt med mjölk efter en månad eller så och dom växer fort till sig och blir vuxna.

Så... tummen upp

Tackar!
Annie och Gert

pålle

  • Gäst
SV: erfarenheter mjölkgetter
« Svar #4 skrivet: 07 apr-11 kl 14:18 »
Denna tråd vill ja följa  värkar intressant. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser