Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda stel pensel  (läst 1334 gånger)

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
Rädda stel pensel
« skrivet: 29 jun-23 kl 14:30 »
Köpte förra året en dyr (ganska) anstrykare från byggfabriken, och målade linoljefärg med den. Rengjorde noggrannt med såpa efter konstens alla regler (tyckte jag) men i år så är den stel och eländig i borsten. Går den att rädda? Tror det är naturborst eller en kombination av syntet och naturborst?

Har hört ammoniak, men det har vi inte. Befinner mig på en ö, så att handla är ett projekt. Målartvätt? Terpentin? Tacksam för tips!
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16956
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rädda stel pensel
« Svar #1 skrivet: 29 jun-23 kl 14:46 »
Sätt den i rålinolja gärna sådan som står lite varmt 30-40 grader någon dag.
Då tränger den in och kan göra det lättare att bli av med färgresterna med hjälp av en stålborste.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rädda stel pensel
« Svar #2 skrivet: 29 jun-23 kl 17:34 »
Eller ännu bättre varmvatten + något modernt tensidbaserat rengöringsmedel (handdiskmedel, allrengöring, flytande tvål, schampo etc), låt penseln stå i blandningen flera timmar och skrubba på den då och då, skölj länge med rent vatten efteråt.

Ska man använda såpa, så bör man komma ihåg vad som är nämnt i många tidigare trådar här, nämligen att såpan bara fungerar bra som rengörings/lösningsmedel inom ett ganska snävt temperaturområde. Vid högre och lägre temperaturer är den praktiskt taget värdelös. Vad som är rätt temperatur varierar för olika sorters såpa, till och med för olika tillverkningspartier av samma märke, men är ganska lätt att ta reda på:
Blanda lite av såpan i vatten (kanske 5 % såpa i vattnet). Koka upp såpvattnet och låt det kallna långsamt medan du mäter temperaturen. Lägg märke till den temperatur då såpvattnet blir grumligt. Från denna temperatur och kanske 5-10 grader uppåt, är såpan som mest tvättaktiv.  Om såpvattnet fortfarande är grumligt när vattnet kokar, så är såpan av dålig kvalitet. Om det är klart ända nere vid rumstemperatur så är det inte såpa du har fått tag i utan då är det någonting tensidbaserat typ diskmedel som säljs som såpa.
När man använder såpa bör inte bara tvättlösningen utan även första sköljvattnet ha temperatur strax över grumlingspunkten. Det är svårt att skölja bort såpa med kallvatten.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Rädda stel pensel
« Svar #3 skrivet: 29 jun-23 kl 19:19 »
Tack för tipsen! Den hade redan stått 2 dagar i linolja, utan resultat. Jag vägde mellan terpentin och såpa, men lade den i ren såpa i några timmar nu. Det hade direkt effekt, såpan blev grumlig av färg.
Ren och ren såpa, förresten, detta var tallsåpa flytande från affären (säljs överallt i Finland). Den var klar och väldigt rinnig, så sannolikt då nån annan tensid utifrån vad ni skrev… men verkar ha funkat? Har sköljt penseln många gånger och nu torkar den. Hoppas kunna måla imorgon.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Rädda stel pensel
« Svar #4 skrivet: 29 jun-23 kl 19:22 »
Eller ännu bättre varmvatten + något modernt tensidbaserat rengöringsmedel (handdiskmedel, allrengöring, flytande tvål, schampo etc), låt penseln stå i blandningen flera timmar och skrubba på den då och då, skölj länge med rent vatten efteråt.

Ska man använda såpa, så bör man komma ihåg vad som är nämnt i många tidigare trådar här, nämligen att såpan bara fungerar bra som rengörings/lösningsmedel inom ett ganska snävt temperaturområde. Vid högre och lägre temperaturer är den praktiskt taget värdelös. Vad som är rätt temperatur varierar för olika sorters såpa, till och med för olika tillverkningspartier av samma märke, men är ganska lätt att ta reda på:
Blanda lite av såpan i vatten (kanske 5 % såpa i vattnet). Koka upp såpvattnet och låt det kallna långsamt medan du mäter temperaturen. Lägg märke till den temperatur då såpvattnet blir grumligt. Från denna temperatur och kanske 5-10 grader uppåt, är såpan som mest tvättaktiv.  Om såpvattnet fortfarande är grumligt när vattnet kokar, så är såpan av dålig kvalitet. Om det är klart ända nere vid rumstemperatur så är det inte såpa du har fått tag i utan då är det någonting tensidbaserat typ diskmedel som säljs som såpa.
När man använder såpa bör inte bara tvättlösningen utan även första sköljvattnet ha temperatur strax över grumlingspunkten. Det är svårt att skölja bort såpa med kallvatten.

Mycket impad över såp-kännedomen du besitter. Detta visste jag inte! Tips på märke av såpa av den ”äkta varan”? Tack på förhand!
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Rädda stel pensel
« Svar #5 skrivet: 29 jun-23 kl 19:26 »
Tack för tipsen! Den hade redan stått 2 dagar i linolja, utan resultat. Jag vägde mellan terpentin och såpa, men lade den i ren såpa i några timmar nu. Det hade direkt effekt, såpan blev grumlig av färg.
Ren och ren såpa, förresten, detta var tallsåpa flytande från affären (säljs överallt i Finland). Den var klar och väldigt rinnig, så sannolikt då nån annan tensid utifrån vad ni skrev… men verkar ha funkat? Har sköljt penseln många gånger och nu torkar den. Hoppas kunna måla imorgon.
Det är enkelt att få liv i en gammal pensel som torkat ihop. Svaret är linoljesåpa (som inte har något med den såpa som köps i snabbköpet som rengöring att göra). Låt penseln stå i ren linoljesåpa några dygn så brukar den bli som ny igen. Linoljesåpa löser lätt intorkad linoljefärg o funkar även som färgborttagning på linoljemålade ytor.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Rädda stel pensel
« Svar #6 skrivet: 01 jul-23 kl 21:53 »
Ok, tack, noterat! Linoljesåpa ska inhandlas så småningom.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Rädda stel pensel
« Svar #7 skrivet: 02 aug-23 kl 18:50 »
Nu när du fått ordning på penseln. Förvara den i rå linolja, den kan stå i det i flera år. Jag brukar hänga upp dom så att dom hänger fritt i burken.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rädda stel pensel
« Svar #8 skrivet: 02 aug-23 kl 19:12 »
Ännu bättre att tvätta ren penseln och förvara den torr. Nästa gång man ska använda den, kanske den ska användas till något som man inte vill få blandat med linolja.
Det kan också hända att linoljan löser upp limmet som håller fast borsten om det hela får stå alltför länge.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Rädda stel pensel
« Svar #9 skrivet: 02 aug-23 kl 20:13 »
Ännu bättre att tvätta ren penseln och förvara den torr. Nästa gång man ska använda den, kanske den ska användas till något som man inte vill få blandat med linolja.
Det kan också hända att linoljan löser upp limmet som håller fast borsten om det hela får stå alltför länge.
en pensel som man använder till linoljefärg skall förvaras i linolja. Precis som gorrgel  skriver. Då torkar inte borsten ur och penseln mår bra. Limmet är det inga problem med då det inte finns lim i moderna penslar utan de sitter med epoxi. Dock måste man också göra som gorrgel skriver,förvara dem så att borsten hänger fritt. blir borsten böjda är det svårt att få dem raka igen. Jag förvarar mina precis som beskrivet och de kan stå/hänga från en säsong till nästa i rå linolja (som alltså inte torkar ut) utan problem. Dock bör man ha en penselbox som skyddar burken från damm . Jag skiljer dessutom penslar från t.ex utemålning till penslar jag använder inne trots att det är linoljefärg i bägge.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Rädda stel pensel
« Svar #10 skrivet: 02 aug-23 kl 22:18 »
Inte heller epoxi är nödvändigtvis beständigt mot vegetabiliska oljor hur länge som helst. I synnerhet inte linolja, som ju är rätt kemiskt reaktiv innan den har härdat.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Rädda stel pensel
« Svar #11 skrivet: 02 aug-23 kl 23:21 »
Har aldrig haft problem med att borst släppt pga linolja. penseln står ju inte heller helt nedsänkt i ett oljebad utan blecket är ju  alltid över ytan.

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Rädda stel pensel
« Svar #12 skrivet: 08 aug-23 kl 20:57 »
Mina har stått så i 7 år nu. Bra ta upp och tvätta med linoljesåpa innan. Dom håller då länge så, hur länge vet jag inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser