Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull  (läst 2529 gånger)

CaBa

  • Inlägg: 6
Ull
« skrivet: 19 okt-18 kl 11:47 »
Jag ska använda råull för att täta ett växthus. Tanken är att innanför ramen som är byggd av trä (ca 50 cm hög) ska jag sätta sten för att få upp värmen till jordbäddarna. Mellan träramen och stenen tänkte jag använda ull för att isolera. Behöver jag tvätta ullen innan jag använder den? Jag läser i en bok om tovning att otvättad ull lockar till sig mal och ängrar och dessutom bryts fibrerna ner av mikroorganismer. Det här är ju mycket ull som ska användas - hur tvättar jag den på smidigast sätt?

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Ull
« Svar #1 skrivet: 12 nov-18 kl 11:04 »
Detta är inte riktigt mitt område, men jag har ett minne av att min mamma en gång i tiden tog ullen och knöt in den i ett lakan eller påslakan och tvättade i tvättmaskinen.
Jag antar att hon körde på 30 graders programmet.
Jag tror inte att du skall använda vanligt tvättmedel.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ull
« Svar #2 skrivet: 12 nov-18 kl 13:44 »
Ull tål ju inte alkalisk miljö (höga pH-värden).  Så man bör inte tvätta den med vanliga alkaliska maskintvättmedel, precis som man inte heller ska använda sådana tvättmedel till färdiga ylleplagg. Använd istället ett fintvättmedel som är neutralt eller lite lätt surt. Vissa allrengörings- eller handdiskmedel kan också gå att använda (läs det finstilta på etiketten och kolla att pH-värdet är 7 eller lägre). Absolut inte såpa!

 

wazi

  • Inlägg: 18
  • Helst i skogen
    • Närke
SV: Ull
« Svar #3 skrivet: 12 nov-18 kl 14:44 »
Dom flesta småkryp undviker starka eteriskaoljor distillerade av växtdelar. Själv använder jag cedarolja på alla ull klader att hålla bort gnägande larver. Fungerar utmärkt och jag få ofta positiva komment om doften vilket såra inte en dammig snickargubbe.
" It's no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society"

-Krishnamurti

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ull
« Svar #4 skrivet: 13 nov-18 kl 08:51 »
Ull är ett fantastiskt material.
Ullfettet och säkert andra ämnen som finns naturligt i ullen, bildar såpa när en lägger det i kallt vatten.
Det tvättar sig själv. Så gör en när en ska använda ullen för textilier, ex. tovning, spinning etc.
Hur effektivt det tar bort frestande substanser som kan locka kryp, det vet jag inte.
Kanske om du sprayar över med en eterisk essans någon gång om året.
(Tagetes ska ju vara repellerande för mycket.)
Om detta är ett bra tips för ditt användningsområde, vet jag inte.
I dag finns ju isoleringsmaterial av ren ull, så någonstans finns ju kunskapen. Ska bli intressant att höra, ska följa tråden.
Lycka till!

Kanske ska du satsa på några plattor som kan sättas in till vintern för på sommaren är det nog bättre med så lite isolering som möjligt. (Vet ju inte hur du ska använda ditt växthus). Många gör ett mindre växthus inuti, av bubbelplast för vintern.

CaBa

  • Inlägg: 6
SV: Ull
« Svar #5 skrivet: 14 nov-18 kl 14:49 »
Jag har läst en hel del och hittat intressant information om hur man gjorde "förr i tiden" och på platser där inga tvättmaskiner fanns. Tidig vinter la man ut ullen på marken med något över som skydd, t ex ett lakan. Snön fick falla och när den hade töat så var också ullen tvättat. Detta kräver förstås ett land med vinter. Jag ska testa detta och hoppas på mycket snö!

Nästa kluring blir hur jag ska täta. Om jag ska använda lakan som jag syr ihop och fyller med ullen och kviltar. Eller om jag helt enkelt bara ska packa på med ull mellan träramen och stenarna. Frågan är ju då om det kommer att fortsätta packa sig så att det så småningom inte finns något kvar...
Tack för ert intresse  :D 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser