Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd kring slakt  (läst 2783 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Råd kring slakt
« skrivet: 30 dec-19 kl 16:36 »
Hej.

Har tagit ett gäng ungtuppar senaste dagarna men blir inte klok på om jag gör helt rätt.
Slår dem, likt linkosos videor på tuben, i nåt hårt. Håller dem i vingar och fötter och svingar dem med bakhuvet mot huggkubbe/ståltunna/Sten.
Hugger därefter av huvudet alt skär pulsådror.

Men det är själva bedövningen jag blir osäker. Vissa individer tuppar inte av efter slag mot kubbe. Tog därför en idag och slog mot en rundad kant på en tunna, men då flög huvudet av direkt.
Kändes inte helt bra.

Tar tacksamt emot tips då jag vill att de ska lida så lite som möjligt. 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd kring slakt
« Svar #1 skrivet: 30 dec-19 kl 17:26 »
Jag brukar ha en ca 0,5m lång käpp med skön swing i, får inte vara för lätt men man ska kunna känna att man kan sikta någorlunda.

Sen har jag yxa och huggkubbe bredvid.

Tuppen tar jag under ena armen samtidigt som jag håller i benen. När jag är redo med min käpp då släpper jag tuppen från min ”armhåla” så att tuppen hänger med huvudet ner och jag då håller den i benen.
Nu får man se till att den inte flaxar för mycket men man får låta den dingla lite och sedan slå till i nacken så hårt man kan. Och ibland behövs det två slag.

Sen så får den landa på huggkubben och yxan får tala.

Att sen ha ett bra ställe att lägga den medans det flaxas o sprutar blod är en bra grej.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt
« Svar #2 skrivet: 30 dec-19 kl 18:18 »
Tack för svar!
Är tuppen livlös efter käppen?
Kan inte låta bli att tänka att den tuppen jag tog ikväll inte sprattlade särskilt efter huvudet avlägsnades.
Huvudet flög ju som sagt av pga för våldsam bedövning.
Hur vet man att bedövning är bättre än att bara köra yxan direkt? Känner fågeln efter huvudet är borta?
Använder slakt-tratt för att hålla de stilla.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd kring slakt
« Svar #3 skrivet: 30 dec-19 kl 18:49 »
Tack för svar!
Är tuppen livlös efter käppen?
Kan inte låta bli att tänka att den tuppen jag tog ikväll inte sprattlade särskilt efter huvudet avlägsnades.
Huvudet flög ju som sagt av pga för våldsam bedövning.
Hur vet man att bedövning är bättre än att bara köra yxan direkt? Känner fågeln efter huvudet är borta?
Använder slakt-tratt för att hålla de stilla.

Vid en riktigt bra träff så hänger dom stilla o fint så att man kan hugga med någon form av lugn. Men att det sprattlar efter hugget är ju en annan sak.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Råd kring slakt
« Svar #4 skrivet: 30 dec-19 kl 19:43 »
Om du är osäker på om fågeln är rätt bedövad, kan du innan du hugger av huvudet, kolla om den har blinkreflex, har den inte det är den helt bedövad, men om den har denna reflex, så får du bedöva igen. Jag har prövat och svinga mot en kubbe, husvägg, mm, men får inte till det som jag skulle vilja, så jag använder en ganska kraftig träklubba, men man får nog testa sig fram vad som passar en själv.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt
« Svar #5 skrivet: 30 dec-19 kl 20:11 »
Tack för input!
Absolut är nervryckningar efter hugg nåt annat men det kändes bara mer fridfullt när den blev av med huvudet direkt, jämfört med bedövning och sedan avblodning. Just att det knappt var några nervryck, då undrar jag hur mycket fågeln känner om nerverna inte inte rycker efter döden inträffat.
Men det var nog mest min upplevelse tr det var lugnt. Kanske.

Bra tips med blinkreflex. Ska se om jag har lugnet att kolla nästa gång.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Råd kring slakt
« Svar #6 skrivet: 30 dec-19 kl 20:22 »
De bästa bedövningarna jag lyckats med är just den du beskriver i första inlägget, att ta i fötterna med ena handen och i vingarna (axlarna) med andra och svingar. Dock har jag inget ”mjukt” som trä utan en hård stenmur.

Jag som är relativt kort måste ta sving över huvudet, eller så högt jag når.

Påk eller pinne har inte fungerat för mig men jag tror att man måste hitta sitt sätt.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Råd kring slakt
« Svar #7 skrivet: 30 dec-19 kl 23:26 »
Jag brukar hålla tuppen under armen, slår den sedan med skaftet på yxan snett bakifrån så den träffar bakhuvudet, sedan snabbt ned och hugga huvet av den.

Det fungerar för mig.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Råd kring slakt
« Svar #8 skrivet: 31 dec-19 kl 11:06 »
Tack för input allihop!
Störigt bara att jag inte alltid lyckas hitta mellanläget utan ibland verkar det bli för löst/dålig träff och ibland hård bedövning.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Råd kring slakt
« Svar #9 skrivet: 31 dec-19 kl 13:47 »
Tack för input allihop!
Störigt bara att jag inte alltid lyckas hitta mellanläget utan ibland verkar det bli för löst/dålig träff och ibland hård bedövning.

Hur många har du slaktat? Jag tycker det blir bättre och bättre för varje gång, man fr in en teknik. I dagsläget har vi väl slaktat 60 höns/tuppar för frysen och nu känner jag mig tämligen säker på tekniken och får rätt de allra flesta gånger, kanske alla till och med.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Råd kring slakt
« Svar #10 skrivet: 01 jan-20 kl 01:23 »
Brukar ta ett rejält vedträ och slå med, har försökt att svinga tuppen men har inte gått så bra, en fick jag ta med hagel, den ville verkligen inte bli bortplockad, om man ska se till metod så kändes nog en hagelplatron som det mest skonsamma, den föll på platsen med ytterst lite ryckningar.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd kring slakt
« Svar #11 skrivet: 01 jan-20 kl 01:36 »
Brukar ta ett rejält vedträ och slå med, har försökt att svinga tuppen men har inte gått så bra, en fick jag ta med hagel, den ville verkligen inte bli bortplockad, om man ska se till metod så kändes nog en hagelplatron som det mest skonsamma, den föll på platsen med ytterst lite ryckningar.
På vilket avstånd skjuter du då?

Verkar lite överkurs att skjuta med hagel om man har för avsikt att äta djuret.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Råd kring slakt
« Svar #12 skrivet: 01 jan-20 kl 01:57 »
På vilket avstånd skjuter du då?

Verkar lite överkurs att skjuta med hagel om man har för avsikt att äta djuret.

15-20meter, tuppen blev riktigt ilsken på alla som gick nära och flög på både mig och barnen så det var sista utvägen för att slippa bli skadad, tror det nog var minst stressande för tuppen med.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd kring slakt
« Svar #13 skrivet: 01 jan-20 kl 12:00 »
15-20meter, tuppen blev riktigt ilsken på alla som gick nära och flög på både mig och barnen så det var sista utvägen för att slippa bli skadad, tror det nog var minst stressande för tuppen med.
Ok men åt du den då?

Jag trodde du blåste den i nacken för att slippa hålla på med käpp och yxa. Men med ett hagelskott som ditt så får man ju plocka på fjäder och hagel.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Råd kring slakt
« Svar #14 skrivet: 01 jan-20 kl 12:10 »
Ok men åt du den då?

Jag trodde du blåste den i nacken för att slippa hålla på med käpp och yxa. Men med ett hagelskott som ditt så får man ju plocka på fjäder och hagel.

Nej den åt vi inte upp, fanns inte en chans att träffa nacken på den, gick inte komma närmre än 5 meter innan den flög rakt mot ansiktet på en

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Råd kring slakt
« Svar #15 skrivet: 04 jan-20 kl 15:36 »
Jag brukar ta tag i fötterna och svinga dem runt ett par varv tills dom tuppar av och sen lungt lägga dom på kubben och hugga. Blir inte alls lika stressigt och ingen risk för att missa något slag

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd kring slakt
« Svar #16 skrivet: 04 jan-20 kl 15:54 »
Nej den åt vi inte upp, fanns inte en chans att träffa nacken på den, gick inte komma närmre än 5 meter innan den flög rakt mot ansiktet på en

En väl inskjuten 22lr borde ju funka gott, om man vill ha något i grytan också.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Råd kring slakt
« Svar #17 skrivet: 04 jan-20 kl 16:34 »
Jag brukar ta tag i fötterna och svinga dem runt ett par varv tills dom tuppar av och sen lungt lägga dom på kubben och hugga. Blir inte alls lika stressigt och ingen risk för att missa något slag

Tycker nog inte själva slaget är så stressigt utan snarare infångandet och innan man har nått grepp, jag har plockat bort ett par rejält stora tuppar, de brukar inte bara vara att knalla in och ta en 3-4kg tupp i benen och gå.

Är det egentligen inte lag på att djuret ska vara utslaget eller bedövat innan man hugger huvudet?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd kring slakt
« Svar #18 skrivet: 04 jan-20 kl 16:51 »
Tycker nog inte själva slaget är så stressigt utan snarare infångandet och innan man har nått grepp, jag har plockat bort ett par rejält stora tuppar, de brukar inte bara vara att knalla in och ta en 3-4kg tupp i benen och gå.

Är det egentligen inte lag på att djuret ska vara utslaget eller bedövat innan man hugger huvudet?


Bedövning skall ske innan avblodning.


http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/slaktochannanavlivning.4.45fb0f14120a3316ad780001432.html
Det är aldrig för sent att ge upp.

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Råd kring slakt
« Svar #19 skrivet: 05 jan-20 kl 14:10 »
Tycker nog inte själva slaget är så stressigt utan snarare infångandet och innan man har nått grepp, jag har plockat bort ett par rejält stora tuppar, de brukar inte bara vara att knalla in och ta en 3-4kg tupp i benen och gå.

Är det egentligen inte lag på att djuret ska vara utslaget eller bedövat innan man hugger huvudet?

Jo, man kan ju sopa till dom i huvudet efter svingningen när dom redan är avsvimmade. Min anledning att göra så är för att slippa slå en vaken flaxande tupp och riskera att missa eller halvmissa och stressa den stackaren mer än nödvändigt.

Ett trick för att fånga dom är ju att göra det när dom sover, men det innebär ju lite tråkiga arbetstider om man håller till utomhus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1244 gäster, 7 användare (2 dolda)
von tratt, Maria-70, Högnemobon, Stengrim, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser