Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bete eller hö?  (läst 3792 gånger)

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
Bete eller hö?
« skrivet: 21 okt-11 kl 12:36 »
Mina går fortfarande ute och betar, hur är det med era får, har ni börjat utfodra dem?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bete eller hö?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-11 kl 15:43 »
När betet är slut ;D ;D
Det finns dom som låter fåren beta ända in i december!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svali

  • Inlägg: 59
    • Övriga världen
SV: Bete eller hö?
« Svar #2 skrivet: 21 okt-11 kl 15:56 »
Vi har tagit in de yngsta tackorna som är födda i år.
De äldre kan gott vara ute ett par veckor till, beroende på väder o bete.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bete eller hö?
« Svar #3 skrivet: 21 okt-11 kl 17:15 »
Som regel är det ju slaktdjuren man plockar in för att ge dem bättre foder iom att näringsvärdet sjunker på hösten. Tackorna kan gott gå ute så länge vädret tillåter.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Bete eller hö?
« Svar #4 skrivet: 21 okt-11 kl 17:37 »
Här går alla ute fortfarande! Men betet börjar tryta så det är nog max någon vecka/ett par veckor kvar!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Bete eller hö?
« Svar #5 skrivet: 21 okt-11 kl 19:37 »
Alla går ute men har ensilage i foderhäck sen 3v tillbaks  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Bete eller hö?
« Svar #6 skrivet: 21 okt-11 kl 19:43 »
Jag har stödutfodrat ett par veckor. Börjar alltid när jag märker att fåren börjar bli oroliga och vill vandra omkring (rymningsrisk) Nu har jag en aning för små hagar har jag märkt men skall stängsla in mer till nästa år.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

fårmamman

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Bete eller hö?
« Svar #7 skrivet: 21 okt-11 kl 21:39 »
Jag ser betet som terapi och stödutfodrar mina får med ensilage. De förlorar snabbt sitt hull och det tat tid att få tillbaka det.

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Bete eller hö?
« Svar #8 skrivet: 22 okt-11 kl 00:30 »
Mina får står inne på natten nu då vi har en grå best som strosar runt och har dödat får på gårdarna runt omkring, så inne får de hö men ute har jag fortfarande bete som de äter dagtid, regnar det mycket får de lite hö ute också. Jag ger dem lite kraftfoder dessutom eftersom det är det som gör att jag kan flytta dem mellan hage och ladugård, då lagårn inte ligger intill hagen utan 200m bort.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Bete eller hö?
« Svar #9 skrivet: 23 okt-11 kl 07:25 »
Bete och hö/ensilage. De väljer bort höet om de tycker betet räcker.
Njuter av värme och allt det gröna!

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Bete eller hö?
« Svar #10 skrivet: 23 okt-11 kl 08:50 »
De kan väl fortfarande bli mätta på bete men finns det någon näring i betet så här års?
Åsenfår, hundar och katter

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Bete eller hö?
« Svar #11 skrivet: 23 okt-11 kl 09:28 »
De kan väl fortfarande bli mätta på bete men finns det någon näring i betet så här års?
Efter några frostnätter är det nog mest socker kvar i betet, därför är det nog bra med att komplettera med hö.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Bete eller hö?
« Svar #12 skrivet: 25 okt-11 kl 07:51 »
Men måste det vara så förbaskat näringsrikt jämt då? Mina går på stora naturbeten med blandskog och de har munnen full och håller hullet än iaf. Är vi inte lite onödigt oroliga för att djuren inte får i sig exakt enl nån näringstabell som nån forskat fram?

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Bete eller hö?
« Svar #13 skrivet: 25 okt-11 kl 12:29 »
Mina tackor går ju med bagge nu och jag inbillar mig att de behöver näring under betäckningen. De ska ju starta lammen då och bygga upp moderkakan. Men du har kanske rätt, skogsråetiskogen, att vi är alltför oroliga för att de inte får tillräckligt med näring. Jag tar ju in mina får på natten och då får de hö. Mineraler och salt har de tillgång till hela tiden.
Åsenfår, hundar och katter

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Bete eller hö?
« Svar #14 skrivet: 25 okt-11 kl 12:51 »
Men måste det vara så förbaskat näringsrikt jämt då? Mina går på stora naturbeten med blandskog och de har munnen full och håller hullet än iaf. Är vi inte lite onödigt oroliga för att djuren inte får i sig exakt enl nån näringstabell som nån forskat fram?
Så klart, så länge djuren är nöjda och i god hull samt att det finns lite av varje att välja på så klarar de sig bra. Jag utgick från mitt bete, mina får går på en återväxt på vall just nu. På mitt naturbete (skogsbete) skulle jag inte gett dem hö, men det ligger en bit bort och jag måste ta in mina får om nätterna här så därför stöd fodrar jag istället. Visserligen har jag ett annat fint naturbete i anslutning till betesvallen men det blev jag avrådd från att använda till fåren av LS eftersom stängslet inte ger tillräckligt skydd mot den grå som kan ta sig in via stengärdsgården. Nu får några av de feta hästarna ;) sköta avbetningen där istället.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Bete eller hö?
« Svar #15 skrivet: 25 okt-11 kl 14:00 »
Men usch, har du varg? Var i småland då, är det nere i Kronoberg där det nu jagas en varghona "av 200 jägare" som jag läste nånstans. (Lär inte vara svårt att hitta jägare till det). Jag bor i norra Småland och här hade vi en varg i vårvintras men inte nu vad jag vet iaf. Förstår om man blir nojig och tar in fåren på nätterna.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Bete eller hö?
« Svar #16 skrivet: 25 okt-11 kl 14:16 »
Våra får går på naturbete och vi har inte börjat stödutfodra än (nordöstra småland).
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Bete eller hö?
« Svar #17 skrivet: 25 okt-11 kl 20:04 »
Jag fodrar med hö sedan några veckor, men på bete. De får välja själva vad och hur mycket de vill ha. Lugnare övergång för magarna också tänker jag. Ensilaget får de när det blivit kallare.
snus? vad är priset på en pris?

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Bete eller hö?
« Svar #18 skrivet: 25 okt-11 kl 20:23 »
Men usch, har du varg? Var i småland då, är det nere i Kronoberg där det nu jagas en varghona "av 200 jägare" som jag läste nånstans. (Lär inte vara svårt att hitta jägare till det). Jag bor i norra Småland och här hade vi en varg i vårvintras men inte nu vad jag vet iaf. Förstår om man blir nojig och tar in fåren på nätterna.
Ja, ta det där med 200 jägare med en nypa salt. Vi är inne på andra älgjaktsveckan och därför jagas det i skogarna. Skyddjakten innebär att ett antal jägare har fått tillstånd att skjuta vargen om den dyker upp vid deras pass. De"vanliga" jägarna får fortfarande bara jaga på sina egna jaktmarker. Tidningarna får det till att det är 200 jägare om är ute och jagar samtidigt men så är det givetvis inte. Jaktledaren som är utsedd har ett antal jägare med sig och måste stämma av med jaktledaren i det område de går in i för att de inte ska utgöra någon risk för varandra. Vanligtvis jagas det älg här under första älgjaktsveckan och sedan någon av helgdagarna i några veckor. De flesta har heltidsarbete samt egen gård att sköta så dagarna för jakt är ganska begränsade. Området är ganska stort och ingen av jägarna har ännu sett vargen enligt vad de sa på radion.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Bete eller hö?
« Svar #19 skrivet: 26 okt-11 kl 15:10 »
Har fodrat hö till mina tackor sen 15 sept,betet har varit skralt i år och pga rovdjur har dom fårr gå i en "säker" hage där inte gräset räcker till. Tyckte dom flesta tackor låg på en tunn 3:a i hull i början av september. De är klippta och det syns att dom lagt på sig lite med hjälp av hö. Bor i västra värmland
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser