Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlusning med Sebacil  (läst 9354 gånger)

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
Avlusning med Sebacil
« skrivet: 03 jan-11 kl 20:58 »
Jag har fått tag i en flaska Sebacil från veterinären för avlusning. Mängden medel per liter vatten framgår ju på flaskan men är det någon som vet på ett ungefär hur mycket utblandat man räknar per tacka?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #1 skrivet: 04 jan-11 kl 09:30 »
När fick du det, i sommras?

Sebacil brukar man använda när fåren är nyklippta eftersom hela djuret ska bli ordentligt blött....
typ badat.

Så att man skulle använda Sebacil mitt i smällkalla vintern på pälsade får, låter mer än konstigt...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #2 skrivet: 04 jan-11 kl 13:50 »
Det är väl mycket bättre att använda Baytil eller dyl till avlusning. Ett "drop-on"-medel, finns på Granngården eller Apoteket, receptfritt.
Sebacil är ett riktigt råttgift och känns inte OK att använda på ett stort får! Dessutom så är fårullen så fet att du aldrig får in Sebacilen i botten på ullen!!! Det blir som att hälla vatten på en gås! Totalt verkningslöst! Och om du får in det i botten på ullen, med hjälp av diskmedel eller så, så kommer djuret att frysa ihjäl...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #3 skrivet: 04 jan-11 kl 18:43 »
Fåren är nu nyklippta och en hade något som såg ut som ohyra. Har ej sett löss innan, men jag tyckte de verkade vara stora för att vara löss. Ser ut ungefär som en älgfluga, samma färg, dock något, något mindre i storleken. Endast en av de yngre tackorna hade dem i pälsen. Vad tror ni, är det löss eller annan ohyra, hu behandlar man det bäst?

Trist med Sebacilen, man vill ju inte dränka in dem i denna temperaturen...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #4 skrivet: 04 jan-11 kl 19:07 »
Använd Flusa eller Fly-Tix det finns receptfritt. Du ska behandla alla fåren.
Stora fårlusen är förvånansvärt stor :o :o Det kan vara det.

Om du bara har några stycken får hade jag försökt att få köpa det antal doser du behöver av en annan fårägare. Det är ett dyrt preparat och du kommer inte att göra slut på det under din livstid :) Fast du kan använda det som förebyggande mot fästingar på sommaren, även till lammen, så kanske att du har användning för en flaska på några år...

Tyvärr är mitt slut, annars brukar det stå slattar kvar över vintern.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #5 skrivet: 04 jan-11 kl 19:12 »
Nog tusan måste det vara löss! Kom ut i stallet och de hade redan hoppat vidare med enstaka på några av de andra tackorna. Elände, jag får försöka få tag i lite av något av de andra preparaten i morgon. Den värst drabbade tackan är satt i egen box, synd bara att man inte tänkte på det innan i dag...  ::)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #6 skrivet: 04 jan-11 kl 20:16 »
Om typ Flusa eller Fly-tix funkar på löss för får är väl t. ex Flusa ett utmärkt och lätthanterligt preparat. Det är ju bara att klämma upp rätt mängd ovanpå flaskan i pipen och sen dra ut i en sträng från svans till öron utefter ryggen. Sen gnuggar jag in det lite och har disktvätthandskar på mig. Någon oro för att den dyra burken på 3-350 kr inte skulle komma till vidare användning är det ju inte heller. Flusa använder jag ett par gånger under betessäsongen när jag ser att fästingarna börjar öka i antal på fåren.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #7 skrivet: 05 jan-11 kl 21:54 »
Flusa fungerar även mot knott, som kan bli väldigt besvärande för fåren (på sommaren förstås).
Åsenfår, hundar och katter

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #8 skrivet: 07 jan-11 kl 00:22 »
Flusa fungerar på ALLA blodsugande parasiter utvärtes / på huden/ även fästingar, stickflugor, mygg, hjortflugor (bevingade löss), bremsar osv
(Jag har inga aktier i Flusa!)
Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #9 skrivet: 07 jan-11 kl 14:16 »
Flusade dem i onsdags och hade samtidigt den drabbade i egen fålla. Samtliga löss verkar vara bort nu (håller tummarna), hon som hade dem från början hade något enstaka kvar men det skall förhoppningsvis vara väck till kvällen. Smidigt sätt att avlusa tycker jag. Vet någon förresten om det är okej att behandla med Flusa på hästar?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #10 skrivet: 07 jan-11 kl 15:24 »
Hästar är känsliga djur :o Kolla det noga innan du gör det!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #11 skrivet: 07 jan-11 kl 18:02 »
Man får naturligtvis inte glömma bort att Flusa är ett kraftigt verkande bra gift, så man får vara noggran med dosering, osv.
Ont skall med ont fördrivas. Man skall heller inte flusa djur som snart skall gå till slakt osv. Tvätthandskar på sig själv tror jag också är rätt bra.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #12 skrivet: 07 jan-11 kl 18:39 »
Flusa är ett kraftigt gift för människor, det är något med hjärn/blodbarriärren (?) som är annorlunda för oss jämfört med får och hund. Vi påverkas kraftigt av giftet, medans får/hund inte gör det. Hur det är med häst skulle jag ringa tillverkaren och fråga (om det inte står på förpackningen att det är OK).
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #13 skrivet: 07 jan-11 kl 18:41 »
Står det inte något om häst på förpackningen, någon ;) jag har en häst som bromsar dras till något enormt, han är vit med svarta prickar
han skulle bli jättelycklig om om han slapp ha röda prickar vissa dagar då odjuren är som mest envetna. Ofta får han stå på stall då men om man är på jobbet är det svårt att veta att han behöver hjälp  :(
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #14 skrivet: 07 jan-11 kl 18:45 »
Prova medlet Eprinex till häst.Funkar toppen mot allt!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #15 skrivet: 07 jan-11 kl 18:46 »
Prova medlet Eprinex till häst.Funkar toppen mot allt!

Tack, var köper man det?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #16 skrivet: 07 jan-11 kl 18:48 »
Flusa och Fly-Tix är inte registrerat för användning på häst...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #17 skrivet: 07 jan-11 kl 18:48 »
Veterinären måste skriva ut det .
Sebacil är ett skitstarkt nervgift som används bla mot fotskabb på häst ,, o det värsta är att det inte ens funkar (iaf inte på fotskabb)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #18 skrivet: 07 jan-11 kl 18:50 »
Eprinex är tillverkat för utegående kor ,, finns få medel som är för häst som funkar faktiskt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Avlusning med Sebacil
« Svar #19 skrivet: 07 jan-11 kl 19:00 »
Eprinex är tillverkat för utegående kor ,, finns få medel som är för häst som funkar faktiskt.

OK, det funkar för häst och ska skrivas ut av veterinär eller  ???

sen kan vi återgå till får  :-[
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
Anja49

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser