Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna med ögonskum/bubbel.  (läst 3945 gånger)

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
Höna med ögonskum/bubbel.
« skrivet: 25 dec-11 kl 00:59 »
Upptäckte att jag hade en höna som var helt bubblig i ögonen. Skummig liksom.
Vad kan hon drabbats av?
Kan man ge medicin, måste hon avlivas eller blir hon bra själv??
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

David97

  • Gäst
SV: Höna med ögonskum/bubbel.
« Svar #1 skrivet: 25 dec-11 kl 01:02 »
Min dv. kochin hade samma.. Hon nös också.. Men nu verkar hon bra igen :), kolla på ögonen regelbundet.. Är det inte borta om några dagar, få tag i en vet. som kan något om hönor eller en kunnig här på Alternativ :) Men som sagt, min ordna det själv.. Har aldrig behandlat en höna.. Anser att dom är gjorde för att överleva.. (Vilket alla är men vissa är fjantigare än andra)

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Höna med ögonskum/bubbel.
« Svar #2 skrivet: 25 dec-11 kl 08:34 »
ta in henne i stugvärmen o rengör med LÄTT saltat ljummet vatten, det ska bara finnas en antydan till salt när du smakar, sen får du se till att hon har det varmt o skönt några dar, så ska du se att hon mår bättre sen
Västgötamor

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Höna med ögonskum/bubbel.
« Svar #3 skrivet: 25 dec-11 kl 09:47 »
Skummande ögon är ofta ett tecken på förkylning. Svullna slemhinnor gör att tårkanalen inte funkar som den ska. Hur svår förkylning är ju inte lätt att säga det är bara att vänta och se. Vila, värme, vänlighet är aldrig fel när det är förkylningstider i hem eller hönshus  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Höna med ögonskum/bubbel.
« Svar #4 skrivet: 26 dec-11 kl 01:13 »
Hittat en till med samma problem.
Är förkylningar smittsamma som hos oss människor eller hur får dom detta?
Nått jag ska be farbror veterinären å skriva ut eller?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

älglund

  • Inlägg: 854
  • Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: Höna med ögonskum/bubbel.
« Svar #5 skrivet: 26 dec-11 kl 01:49 »
Om nån verkar lite förkyld så sätter jag vitlöksskivor i vattnet. Vitlök funkar ju bra på oss människor med.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Höna med ögonskum/bubbel.
« Svar #6 skrivet: 26 dec-11 kl 22:31 »
Förkylningar smittar precis som hos människor. Det innebär att vissa blir sjuka men oftast inte alla även om de utsätts för smitta (precis som hos oss människor).  Dessutom är förkylningar nästan alltid orsakade av virus i det primära skedet. Då hjälper inte antibiotika utan immunförsvaret måste fixa det på egen hand.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Höna med ögonskum/bubbel.
« Svar #7 skrivet: 27 dec-11 kl 04:00 »
Ok, så d e bara å låta dom klara av detta själva då.
Phu!! Nackningarna e inställda.  ;)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Höna med ögonskum/bubbel.
« Svar #8 skrivet: 04 maj-18 kl 14:04 »
Någon som vet och kan beskriva första symptom på ILT?
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser