Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hett plåttak  (läst 4911 gånger)

blossa

  • Inlägg: 16
Hett plåttak
« skrivet: 27 aug-04 kl 23:53 »
Vi har ett korrugerat svart plåttak med en yta av ca 50kvm på solsidan. Skulle man kunna lägga ett slangsystem under plåten i 'vecken' och använda denna värme? Lämpligt kan väl kanske vara att använda värmeväxlare (vatten/vatten), cirkulationspump, regulator och ett par PT-100 (tempgivare)?

Tankar och idéer mottages tacksamt.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Hett plåttak
« Svar #1 skrivet: 28 aug-04 kl 08:01 »
Hej,
visst går det att använda värmen, idén med slangsystemet är dock inte så bra; testade själv. Slangen går snabbt sönder, läcka och bara trassla till det hela.
Försök med en solfångare (t.ex. www.solgruppen.se) eller som åter-alternativ, leta reda på några gammla element på skroten, mål de svarta och bygg in dem i isolerade trälådor med fönster. Nästan lika bra som kommerciella solfångare och nästan gratis, både när det gälla pengar och miljöpåverkan.
/droliver

blossa

  • Inlägg: 16
Re:Hett plåttak
« Svar #2 skrivet: 28 aug-04 kl 10:34 »
Tack för svaret!

Har du någon aning om vad som gjorde att slangen gick sönder? Jag har tänkt att använda en UV-beständig slang. En vanlig trädgårdsslang med 'dubbel armering' är det bästa jag kommit på hitills. Jag tror att jag kan klara att göra de böjar jag vill ha med en sådan.

Jag har inte bestämt mej för om jag behöver något frysskydd i slangen, vad har du för erfarenhet av detta? Behövs något frysskydd så funkar det nog inte med vattenslangen.

Om man inte använder något frysskydd men risken för fryssprängning ändå finns, så kan man kanske lösa det genom att montera slangen så att man kan tömma den? (Typ som ett U fast uppochner) Dock känns det som att risken för läckage ökar och att man behöver många dyra kopplingar...

En annan variant borde kunna vara att ta till vara luften direkt, alltså inte värma upp en slang med vatten? Efterhand som luften under plåttaket värms upp så borde det rimligtvis stiga upp mot nocken. Om man då kunde få den värmen som hamnar under nockplåten att hamna där den gör mer nytta borde detta kunna funka.
Idén jag har rent tekniskt är att lägga ett 28mm(pga platsbrist) svartmålat rör under nockplåten. Detta rör borrar jag sedan hål i som kommer att ligga mot 'vecken på undersidan' av plåttaket så att uppvämd luft kan 'sugas upp'. Ev. krävs det någon form av isolering kring de borrade hålen...(?) Ena änden av röret pluggas, den andra bockas och leds in i huset på lämpligt ställe och sedan vidare dit jag vill ha värmen.

Jag tror inte denna variant blir lika effektiv, men det är lätt att montera och säkert i drift. Tankar, tips idéer om detta?

/Anders

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Hett plåttak
« Svar #3 skrivet: 28 aug-04 kl 12:19 »
Hej,
det blir MYCKET UVljus på taket under året och när solen värmar som mest blir det också ordentligt med värme. Det knäckar dem flesta plastmaterial. De blir sköra och spricker för eller senare.
Frysskyddet är inte bara skydd mot frostskador, utan öka också värmakapaciteten och sänker viskositeten lite grand. Är bra i metallsystem, men som du sa, blir mera problem i plast slang (och plast kopplingar).
Det med luften verkar krångligt... Hur övertyger du den, att går in i röret? Och att sedan kommer ner till huset? Har du en vakuumpump som du vill ansluta vid sugändan?
Om ditt plåttak är helt oisolerat, värför då inte fixa fast slangen på undersidan, tätt intill den varma innersidan av plåten? Då kommer du i alla fall undan UV-strålningen och har, förhoppningsvisst, bättre koll, om den börja bete sig konsitgt, typ spricka elle mjukna pga värmen.
??
rfc
/droliver

blossa

  • Inlägg: 16
Re:Hett plåttak
« Svar #4 skrivet: 28 aug-04 kl 12:47 »
Det var precis så jag hade tänkt med slangen, att ha den under plåttaket. Jag funderar på att bygga som en liten släde, typ skidspets, med en rörbit på som man kan fästa slangen i för att få slangen på plats. Rätt dimensionerad borde det gå att få 'släden' att glida upp på läkten som plåttaket är skruvat i. Om man tar av nockplåten så skulle det ev. gå att trockla slangen fram och tillbaka, upp och ner under plåttaket. Att svänga slangen i nederändan av taket är inga problem, det finns plats. Det blir till att testa! :-)

Men jag är lite orolig för slangen, det blir ju bra varmt där under plåten och jag tror risken finns att den åldras snabbt. Jag får forska i slangmaterial.

Ang. 'luftalternativet så hade jag tänkt att ha t.ex. 92 mm fäkt på rörledningen mellan boendedelen och röret som ligger under nockplåten som suger in luften i röret och sedan ner i huset. Ev. skulle man kunna ansluta 28mm rören till ett spirorör som sedan går in dit man vill ha värmen. Att svetsa dit rörkopplingar och skarva rör är inga problem. Dimensioneringen av fläktar och de borrade hålen är det stora problem. Ju längre rörbit under nockplåten, desto svårare att dimmensionera de olika borrhållen.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Hett plåttak
« Svar #5 skrivet: 30 aug-04 kl 09:07 »
Hej blossa,
lycka till. Det hela låter ju bra, hoppas det fungerar. Angående dimensionering av borrhålen mm, kanske det går att simulera i typ Femlab eller så?
/droliver

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Hett plåttak
« Svar #6 skrivet: 16 sep-04 kl 21:14 »
det där låter ju kul och intressant! Lycka till och snälla...dela med dig av dina erfarenheter när du provat det!

hälsn//torparn
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Hett plåttak
« Svar #7 skrivet: 16 sep-04 kl 23:24 »
Blossa, satsa på "elementmetoden" istället. Du behöver inte många kvadratmeter sådana solfångare för värme från mars till oktober-november.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser