Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halmbädd under hela vintern?  (läst 3541 gånger)

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
Halmbädd under hela vintern?
« skrivet: 30 aug-12 kl 10:31 »
Hur gör ni inne hos djuren på vintern? Jag funderar lite.. och hoppas det ska fungera att ha ett lager med kutterspån underst och sen ett rejält lager med halm över, och att detta ska kunna ligga hela vintern.
Är jag ute och cyklar? De kommer stå inne nattetid hela vintern och gå ute på dagarna. Bör man byta bädden efter några månader eller tar man hela skiten till vårkanten? ??? ;)
Det blir vad du gör det till!

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Halmbädd under hela vintern?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-12 kl 10:44 »
Uppdate.. vi pratar om 4 dvärggetter i en 22kvm box
Det blir vad du gör det till!

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Halmbädd under hela vintern?
« Svar #2 skrivet: 30 aug-12 kl 14:56 »
Det är bra om du får bädda att brinna ordentligt. Det finns säkert nån som har bra tips på hur man skapar bästa förutsättningarna för det, men enligt min erfarenhet så ska man isåfall se till att grunda med ett lager kalk, sedan ser man till att bädden från början blandas med gödsel och urin. Man ska inte göra den för tjock i början, utan man bygger successivt på med ny halm i takt med att djuren pissar och skiter, så man får en torr yta på bädden de kan ligga på. Lagom till vårkanten kan bädden vara nästan en halveter tjock eller mer! Djuren och fukten pressar ihop bädden som då brinner ännu bättre. Fukten nere i bädden gör att stråmaterialet brinner och det skapar värme som stiger upp genom bädden och håller djuren varma när de ligger där i vinter. När man mockar ut detta på våren har man suveränt material att ha till odlingarna eller som jordförbättring.
Själv brukar jag föredra att grunda med torv i botten för att det har bra uppsugningsförmåga, sen mera halm/hö ovanpå, men spån duger lika bra det också! Du kan om du vill enbart använda spån, och blanda det med det höspillet som getterna alltid lämnar kvar, kratta ut det som en "matta" över bädden och låt getterna ha det att ligga på, då behövs ingen halm alls.

En sak som jag fick lära mig i vintras var att getterna också behöver en hårdgjord yta att stå på som torkar ur klövarna. Blött och mjukt underlag är inte bra för klövarna i längden, och i vintras fick mina getter WLD, röta i vita linjen. Det tog lång tid att läka ut, men hjälptes av att en del av getaboxen lämnades kal så att betonggolvet alltid var soprent på ungefär halva ytan. Där hängde jag upp deras hönät som de stod och åt på. Jag lade också in några betongklossar som de kunde kliva omkring på. Detta ger klövarna möjlighet att torka ur eventuella bakterieangrepp. (regelbunden verkning, och bra allmänkondition är minst lika viktigt för klövhälsan)


Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Halmbädd under hela vintern?
« Svar #3 skrivet: 30 aug-12 kl 16:20 »
Oj oj tack för en massa bra information! :D
Jag minns från förra året att det blev en hel massa hö över och att det bildade en bra bädd.. Jag frågade bonden i närheten om jag fick hämta halm, och det gick bra så det ska jag göra i år :)
Då ska jag se till att lämna några kvadratmeter fri från strö.. kanske där vattenhinken står ::) och så kan jag krångla in några betongrör också! Tack för hjälpen!
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Halmbädd under hela vintern?
« Svar #4 skrivet: 01 sep-12 kl 11:42 »
Daglig promenad, gärna på frusen sandväg gör under med förebyggande klövvård.  Lägg in lagom med strö varje dag (om dom inte själva ströar med rator) så att dom alltid har en torr liggplats.  Se till att det inte blir jobbigare än nödvändigt när du ska ta ut bädden!  Kvarglömda gnagkvistar kan ställa till ett elände, och en nergrävd betongkloss är jobbig att få loss.  Bättre med en låda som du kan lyfta upp vartefter bädden växer.

Räkna med att getterna når högre upp när bädden växer.  Hoppar ut?

Vattenhinken bör om möjligt stå nära där vattnet rimmer ur boxen.  Om det inte är dränering i boxen kan du få svårt att få en permanentbädd att fungera.

Hippievagnens råd är mycket bra.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Halmbädd under hela vintern?
« Svar #5 skrivet: 01 sep-12 kl 12:21 »
Torvströ har större uppsugningsförmåga än spån och blandat med gödsel, hö och halm blir det fin jordförbättring i odlingslanden när man tar ut djupströbädden.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Halmbädd under hela vintern?
« Svar #6 skrivet: 01 sep-12 kl 14:31 »
Nu såg jag att det är 5 kvm per get, och drygt det.  Då får du nog mera problem med att det blir för torrt än för fuktigt.  Då kan mögel växa.  Men det märker du.  ;)

Och, om jag inte sagt det tidigare:  Välkommen i vårt gäng av getälskare!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

S00L

  • Inlägg: 67
  • Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
SV: Halmbädd under hela vintern?
« Svar #7 skrivet: 01 sep-12 kl 18:03 »
För torr bädd... Innebär det att de inte kissar o bajsar tillräckligt för att en nedbrytning ska starta? Och så möglar bajset istället? Tänkte ha två dvärggettter på ca 10 kvm, så då blir det ju samma sak där. Borde man bara strö en del av huset då och låta golvet vara utan/ eller med lite strö? Vad tycker ni proffs som att ha djupströbädd på trägolv?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Halmbädd under hela vintern?
« Svar #8 skrivet: 01 sep-12 kl 18:37 »
Permanentbäddar fungerar bäst på cement eller annan hård yta.  Dränerad.  Ett trägolv i botten ruttnar snart.  Om du får bädden för torr, är det "bara" att vattna den, och om det behövs, det märker du när du är därinne själv!  När den fungerar som den "ska" så är det full rulle på mikroberna inne i den under vintern, så den blir varm åt djuren att ligga på.  Och till våren är det i vartfall halvfärdigt inför odlingen!  Efterkompostering brukar behövas.

Man ska helst inte röra en permanentbädd förrän den ska ut.  I extrema fall kan det till och med vara en brandfara.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser