Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  handsax  (läst 2834 gånger)

hannaåsamuel

  • Inlägg: 121
handsax
« skrivet: 25 apr-06 kl 21:56 »
Jag undrar om någon vet hur man på bästa sätt ser till att få en gammal fårsax vass, har två som jag förgäves försökt få vassa, okej hittils har jag klippt en tacka, men.... både hon å ja tyckte det gick segt, har prövat att klippa med vass tygsax vilket gick bättre, men fårsaxen är sjutton så mycket bättre ergonomiskt tycker jag. Har läst nånstans att man ska skärpa med fil för att eggen ska bli lite "grov" eller nåt men hur gör man konkret, tacksam för svar / Samuel

leifhh

  • Gäst
Re:handsax
« Svar #1 skrivet: 26 apr-06 kl 08:55 »
har för mig att jag såg ett bryne eller liknande speciellt avsett för handsaxar på LG-produkter. känner att jag nog också behöver kolla upp det inom kort.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:handsax
« Svar #2 skrivet: 26 apr-06 kl 09:08 »
 Ja, det finns på LG-produkter.
Men jag tror att jag på något sätt förstört en av mina handsaxar eftersom den inte gick att slipa (den tog inte ändå). Förmodligen har jag "böjt till" den på något sätt.
 Det stämmer att det ska vara "repor" på eggen för att saxen ska "ta".
                 Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:handsax
« Svar #3 skrivet: 26 apr-06 kl 09:36 »
Ja, det finns på LG-produkter.
Men jag tror att jag på något sätt förstört en av mina handsaxar eftersom den inte gick att slipa (den tog inte ändå). Förmodligen har jag "böjt till" den på något sätt.
 Det stämmer att det ska vara "repor" på eggen för att saxen ska "ta".
                 Mvh
              Charlotte

Så gick det med min sax också i fjol, trots slipning vägrade saxen skärpa till sig  ;D
I år är det klövtången som behöver få en uppryckning  8)

Hälsar
Bondmoran
« Senast ändrad: 26 apr-06 kl 10:47 av Bondmoran »
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:handsax
« Svar #4 skrivet: 27 apr-06 kl 15:15 »
Om man köper en ny på tex Lg produkter.. satsa då någon 100lapp exta och köp en lite dyrare sax med ordentligt stål i...

Jag gjorde misstaget att köpa "en lite o behändig billig sax"....

Efter ett år så "råkade " mina barn hjälpa mig o klippte sly med min får sax!!!

Sedan var den slut... det bar väldigt dåligt stål i den... man kunde böja den för hand...

Köpte sedan PL lite dyrare handsax med "sheffildsteel" tror jag att det hette...
den är JÄTTE bra... Ganska stor, men mkt lätt att klippa med...
Har faktiskt inte slipat dem på 7 år... har ändå klippt ca 70 får med den...
an vände den snast för 1timme sen...

Det är mycket viktigt att man är rädd om sin får sax , så att eggen inte blir slå... eller att saxen blir vind...
och ALDRIG klippa papper...

Förr så slipade LG även handsaxar... men tyvärr inte längre.. nu slipar de bara skär till klippmaskiner...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:handsax
« Svar #5 skrivet: 27 apr-06 kl 18:22 »
Jag lånade en elektrisk klippmaskin för att klippa våra tre angoragetter och två får. Tyckte det var svårt och tungt med maskinen, den väger ju 1 1/2 kilo. Hade funderingar på att köpa en men slår det nog ur hågen. Det var lätt att klippa djuren i skinnet dessutom  :-\

Tänkte satsa på en handsax istället men tycker dom verkar så stora, runt 30 cm. Tänkte köpa en lite mindre men det är kanske en dålig idé? Jag har fått en stor som jag inte provat än  :-[ för den känns enorm! Kanske skulle slipa den och prova till hösten...

Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:handsax
« Svar #6 skrivet: 28 apr-06 kl 00:37 »
Vad ni än gör, köp inte Nordpost's "Proffs sax från nya zeeland" eller vad dom kallar den. Trubbig, låg finish och slö redan vid ankomsten. Det är inte ens samma sax på bilden i katalogen.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:handsax
« Svar #7 skrivet: 29 apr-06 kl 00:19 »
Köp LG produkter hand sax ... den större men utan ställskruv... visst är den stor.. men jätte bra att klippa med.. och mkt lätt klippt...
 :D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

fushion

  • Gäst
Re:handsax
« Svar #8 skrivet: 29 apr-06 kl 10:13 »
Är det Världsmästarsaxen för 248 kronor du talar om?

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:handsax
« Svar #9 skrivet: 29 apr-06 kl 10:18 »
Jajamänn...

Jag är hel nöjd med min...

 ;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

leifhh

  • Gäst
Re:handsax
« Svar #10 skrivet: 09 maj-06 kl 18:01 »
klippte precis min åttonde tacka med en lågbudgetsax från granngården (för typ 98kr). Ännu så länge funkar den utan större problem. Det är bara där ullen är som tovigast som det är lite jobbigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser