Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur slipar man en fårsax?  (läst 4560 gånger)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Hur slipar man en fårsax?
« skrivet: 03 feb-07 kl 17:34 »
Det börjar bli dags för mej att klippa mina tre tackor. I höstas köpte jag en bra handsax och det gick fint att klippa fåren med den, trots att jag är nybörjare.

Mina får är av korsningen finull/leicester och den mest finkrusiga var rätt jobbig att klippa. Funderar på om det beror på saxens slipning eller om det bara är så med finkrusiga får - det är ju rätt många fler strån per kvadratcentimeter.

Nån som har erfarenhet av handklippning av finkrusiga får?
Hur ofta behöver man slipa sin fårsax?
Ska den slipas på något särskilt sätt?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

krylla

  • Inlägg: 36
    • Närke
Re:Hur slipar man en fårsax?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-07 kl 23:41 »
Ja, min erfarenhet är att det kan vara trögare att klippa finkrusig ull, den är hårdare. Det är lite olika på olika ställen på kroppen också. Du får ta mindre åt gången då, ta väldigt lite i taget. Kan kanske kännas jobbigt men det är lättare och går snabbare. Behagligare. Då menar jag inte att duttklippa med saxspetsen utan ta hela raden men en tunn remsa.

Slipa saxen ofta. Gör det så fort den börjar kännas lite slö. Ta några tag med ett bryne eller en fil. Mycket, mycket lättare att klippa med en slipad sax. Behagligare för fåret också. För mig har en saxslipning räckt för kanske ett-två får, sen har jag slipat igen.