Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efterhandsmontering av roster till gammal rörspis/kakelugn?  (läst 1847 gånger)

admscoo

  • Inlägg: 21
    • Finland
Har köpt en 20 år gammal villa i en förort i en småstad där de förra ägarna ville bygga traditionellt och lät uppföra en traditionell murstock med tre kanaler och vedspis i köket. Vardagsrummet skulle förses enligt ritningarna med det som väl var vanligast vid brytningsskedet 80/90-talet, nämligen spis med kasettinsats. I stället letade de upp en som skulle riva en ödegård och där plockade de ner en hörnkakelugn. En pensionerad murare från orten hittades och han murade upp den traditionellt mot att det fick ta sin tid (blev med tre kanaler har jag förstått). Enda nackdelen med dylik i villaområde är förstås att man i jämförelse med nya eldstäder inte får så ren förbränning.

Bläddrade i sortimentet hos en överskotts/järnhandel i Finland och såg att de säljer något som heter Aaltoarina (bokstavligen Vågroster) som fås i standardmått till klassiska bastuugnar och sånt, kollade in tillverkarens hemsida och såg att de görs på måttbeställning till gamla murade ugnar och rörspisar/kakelugnar. Tydligen så ska man kompensera aningens högre effekt med att elda mindre ved åt gången.

Vad tror ni om en dylik, bör ju kunna förbättra funktionen genom bättre lufttillförsel?
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Efterhandsmontering av roster till gammal rörspis/kakelugn?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-13 kl 11:55 »
Nu brukar det ju inte vara några problem med ineffektiv förbränning i en kakelugn så frågan är om det kommer bli en märkbar skillnad. Men det kan ju variera lite från ugn till ugn också så om det inte är avskräckande dyrt kan du ju testa och se :)

admscoo

  • Inlägg: 21
    • Finland
SV: Efterhandsmontering av roster till gammal rörspis/kakelugn?
« Svar #2 skrivet: 24 jan-13 kl 15:44 »
Provade att googla lite med finska termer och hittade litet i en pinfärsk tråd om att renovera eller riva en rörspis (vid ett forum som handlar om frontmannahus). Där säger sig en ha använt rostret och hade fått kommentar av sotare att rökgången var renare plus att han tyckte att det blivit bättre funktion.
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Efterhandsmontering av roster till gammal rörspis/kakelugn?
« Svar #3 skrivet: 24 jan-13 kl 19:28 »
Dålig förbränning i en kakel ugn ?? Den där roster grunkan ger jag inte mycket för! Du kan svetsa ihop några armerings järn att lägga veden på.Satsa istället dina pengar på glasluckor till ugnen. Att lägga in små brasor i en kakel ugn är vansinne! Det ska läggas in en stor brasa som får brinna tills det är slut.Om det blir mycket sot i kakel ugnen beror det på bristande intresse och kunskap hos eldaren.

admscoo

  • Inlägg: 21
    • Finland
SV: Efterhandsmontering av roster till gammal rörspis/kakelugn?
« Svar #4 skrivet: 25 jan-13 kl 10:44 »
Som så ofta på nätet uttrycker man sig oklart, så även jag i detta fall märker jag. Har inte sagt "dålig förbränning" utan "mindre ren än dagens moderna eldstäder" med sekundärlufttillförsel och vad-vet-jag för finesser för att tända på rökgaserna och sånt, det betyder inte nödvändigtvis att förbränningen är "dålig". Men kanske klumpig formulering å min sida. Har inte flyttat in ännu men har beställt sotare att provtrycka skorstenarna och besiktiga kakelugnen så jag har inte ens provat elda den ännu. Men är ivrig att göra det, därav denna tråden om nån testat dylik grunka. Vet ju inte ännu hurudana grannar jag kommer att få men visar det sig att de är besvärliga är det ju bara att tända brasan ovanifrån för få så ren förbränning som möjligt, oberoende av eldstadsmodell (något som har rekommenderats i några års tid här i Finland).

Jag har inte pratat om att man ska lägga in småbrasor, jag utgick ifrån den information som tillverkaren av vågrostret nämner och det är en minskning av vedförbrukning med upp 30% jämfört med ordninarie platta gjutjärnsroster (detta gällde iof. eldstäder med roster, typ spisar, bastuugnar och sånt). Det varnades även för att med ökad tilluft blir det häftigare förbränning så därför bör man i vissa fall lämna kvar originalrostret som luftbroms och dessutom använda lite mindre ved för att inte skada sin eldstad. Detta gällde som sagt kaminer & dylikt med roster och inte nödvändigtvis eldstad som saknar roster från början, jag skrev lite för kort & svävande här.

Ett eldgaller av armeringsjärn låter ju definitivt som ett bra första steg i att prova om man får mera luft till härden i kakelugnen (i mitt fall med yttre mässingsluckor och inre plåtluckor med lufthål); behöver ju inte nödvändigtvis vara snofsiga & dyra smidesgrejor inte. Här är engelsk beskrivning av produkten vid järnhandelskedja.

Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Efterhandsmontering av roster till gammal rörspis/kakelugn?
« Svar #5 skrivet: 25 jan-13 kl 22:13 »
Det kanske kan gå, med ett roster till en kamin om måtten stämmer,kolla på Eldkraft .se. Och att tända veden uppifrån funkar alldeles utmärkt! de har jag testat. Till och med med alldeles för grov ved. ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 6 användare
xaelanar, polyamorista, GE202, alternaiv, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser