Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Brunst efter killingar  (läst 1625 gånger)

Linda8905

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Brunst efter killingar
« skrivet: 23 jun-19 kl 18:57 »
Hej!
Är ny inom getvärlden. Har precis fått hem mina första fyra afrikanska dvärggetter. Två getter och två getkillingar.

När jag hämtade dem visade det sig att de gått med bocken sedan de fått killingar. Eftersom jag läst att dvärggetterna kan brunsta året om så undrar jag om de finns chans/risk (hur man ser på det) att getterna är dräktiga? Deras killingar är födda i slutet av januari och den andra i början av mars. Tidigare ägare har ingen aning om de är betäckta eller inte, men de har gått ihop med bocken hela tiden tills igår när vi hämtade dem.

Hur snabbt inpå att de killat brunstar de? Jag vill ju förstås vara så förberedd jag kan ifall de är dräktiga.

Vi har dem på bete nu, är väldigt skygga och får jobba hårt på deras tillit men de kommer när man skramlar med hink och har lite gott med sig, även om de inte kommer fram förrän man satt sig, men de tar gottis ur handen, inte killingarna men de vill gärna komma fram men blir bortknuffade av mammorna. De hade inget bete därifrån jag köpte så därför lät jag dem gå ut på bete nu ordentligt, såklart svårare att komma dem nära på stor yta.

Någon som har någon trevlig input och tips att ge mig till både att de kanske är dräktiga och att de är skygga?

Jag älskar getter och vill gärna att hela familjen ska kunna få gosiga getter.

Tack på förhand!
Mvh Linda


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, agneta bergkvist, GE202, sayerbýr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser