Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar ihop med vuxna hönor  (läst 1041 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Kycklingar ihop med vuxna hönor
« skrivet: 10 maj-19 kl 17:06 »
Hej,
Har en höna som envist lagt sig och ruva, vill egentligen inte ha kycklingar då vi ska resa bort några veckor om ett tag och det är krångligt nog att få någon att ta hand om de vuxna djuren.

Hur brukar de funka om en höna får ruva fram sina kycklingar och de fortsätter vara ihop med flocken, blir kycklingarna accepterade och skyddade av mamman eller blir de middag till resten av gruppen?

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Kycklingar ihop med vuxna hönor
« Svar #1 skrivet: 10 maj-19 kl 17:53 »
Jag har alltid haft kycklingar tillsammans med den övriga flocken. Har fungerat jättebra. Aldrig haft någon kyckling som har blivit hackad på.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kycklingar ihop med vuxna hönor
« Svar #2 skrivet: 12 maj-19 kl 19:29 »
Samma erfarenhet som ovan.  Fast jag har låtit mamman och kycklingarna få en egen avdelning i hönshuset första veckan. För säkerhets skull, så bebisarna blir lite stadigare på benen och hinner lära sig mammans signaler.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Kycklingar ihop med vuxna hönor
« Svar #3 skrivet: 12 maj-19 kl 22:51 »
Verkar som det lugnat ner sig med ruvningen, hönan höll på att flytta runt till olika ställen och lyckades ta sönder ägg och nu idag var det inte alls intressant att ens försöka längre.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 3 användare
Anna Broman, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser