Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om förkultur  (läst 1335 gånger)

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Fråga om förkultur
« skrivet: 15 sep-08 kl 16:28 »
Nu har jag köpt ciderjäst från Wyeast, Vintner's Choice 4766 Activator. På den står att påsen efter aktivering har tillräckligt med jästceller för att jäsa 5 gallon must, 5 amerikanska gallons omvandlat till svenska mått blir typ 18,9 liter. Tillägg: påsen innehåller 50 billion, dvs 50 miljarder, jästceller.

Min fråga: Om jag tänker jäsa ca 25 liter äppelmust, måste jag då göra en förkultur för att det ska bli tillräckligt många jästceller för att klara de överskjutande 6 litrarna?

Följdfråga: Om jag måste det, hur ska jag tänka för att räkna ut hur stor den ska göras? Förstod inte riktigt själva uträkningen för förkulturer inser jag nu, i den förträffliga artikeln "Jäst - Så funkar det" av Appeltorp.  :-[  ???

« Senast ändrad: 15 sep-08 kl 16:32 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Fråga om förkultur
« Svar #1 skrivet: 15 sep-08 kl 22:17 »
Jag har inte testat just den sortens jäst men gissar att det inte är några problem. Det kommer nog bara att gå lite segare i början.
Om du ska ha socker i cidern kanske du kan minska lite på på mängden i början och tillsätta  mer vatten o socker när det kommit igång med jäsningen.

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
SV: Fråga om förkultur
« Svar #2 skrivet: 19 sep-08 kl 07:59 »
Tack för svar!

Jag blev ändå tvungen att göra en liten förkultur... Läste att för varje månad som gått efter jästpaketets datumstämpel ska man lägga till ett dygn för påsen att svälla, efter att man aktiverat den. Jag räknade med 1,5 dygn men redan första kvällen hotade påsen att brisera ;) så jag fick ösa ned jästen i 1/2 liter äppelmust så att den skulle ha något att göra medan jag inväntade den stora mustdagen. Igår gjorde jag då ca 27 liter äppelmust och nu står jäshinken med must, jäst, näring, socker och lite starkt te (tanniner) och jag väntar ivrigt på att det ska börja jäsa  ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Appeltorp 12

  • Inlägg: 152
SV: Fråga om förkultur
« Svar #3 skrivet: 20 sep-08 kl 21:12 »
Det kommer att bli jättebra ;)

Om man vill följa konstens alla regler, så är det 0,5 till 2M jästceller/liter
Om du har tillsatt 50M jästceller till 25l vätska så blir ju det 2M/l vilket är en utmärkt siffra.
För mycket jäst är sällan ett problem, de stora bryggerierna pumpar in enorma mängder jäst och gör så under större delen av jäsningsprocessen.

För Wyeast's förpackningar så behöver man sällan göra en förkultur, det skadar inte, men det går utmärkt även utan.
Däremot ska man tänka på att det beräknade antalet celler (50M på de röda, 100M på öljästerna) är på uppsvälld påse.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser