Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Proteinbehov och mineralbehov hos getter?  (läst 2589 gånger)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
Proteinbehov och mineralbehov hos getter?
« skrivet: 25 okt-12 kl 13:59 »
Nu har jag precis fått hem provsvaren från grovfodret jag skickade på analys! Det var mycket intressanta att få veta hur näring och mineralnivåer ser ut från det sent skördade höt vi tog in från våra åkrar, från marker som inte gödslats på cirka 25-30 år och höet som mest liknar ängshö i konsistens och utseende.
I alla fall så tyckte jag att energinivåerna är helt okej(vad gäller hästar i allafall), drygt 8 MJ per kg torrsubstans foder. Proteinnivån var däremot lite lägre än jag önskar till mina hästar. Råprotein = 80gram per torrsubstans, samt Smältbart råprotein för häst = 44gram per kg torrsubstans.
Eftersom detta "ängshö" är det som getterna föredrar så är det bara getterna som kommer att äta detta, medan hästarna får äta det köpta höet som mest liknar halm i sin konsistens. (grovt och hårt, sent slaget från gödslade och vallar)

Nu undrar jag om det finns någon som vet hur det här höt lämpar sig för getter? Jag har betydligt mindre koll på deras näringsbehov än hästarnas när det kommer till att tolka siffror. Såhär blev analyseresultatet:

(per kg torrsubstans)
MJ - 8,8 gram
Råprotein - 80 gram
sm.råpr.för häst: 44 gram
Kalcium (Ca) - 3,1 gram
Fosfor (P) - 1,8 gram
Magnesium (Mg) - 1,5 gram
Kalium (K) - 9,3 gram
Natrium (Na) - 0,6 gram
Svavel (S) - 1,1 gram
Koppar (Cu) - <5,3 milligram
Zink(Zn)  - 27,0 milligram
Selen (Se) - <0,1 milligram
NDF - 655 gram
Järn - 65 milligram
Mangan - 201 milligram
socker 88 gram

Jag vet att getter behöver mycket mineraler, och selen och koppar är ju väldigt lågt i detta resultat. De får kopparberikad saltsten i dagsläget, och jag har börjat ge dem aspbark-pellets - vilket är rikt på mineraler. De får också alger och kalk på fri tillgång. Är det något mer man behöver ge tillskott av? Kanske en selenberikad saltsten av samma sort som hästarna brukar få?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Proteinbehov och mineralbehov hos getter?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-12 kl 13:45 »
Mina getter har aldrig fått analyserat hö, jag fodrar s a s på gehör ;) . Nyfiken fråga, vad kostade analysen?

Aspbarkpellets är säkert gott för getterna, men det går lika bra att ge dem torkat sly av olika trädslag, om en har det.
För att täcka upp deras mineralbehov mera allsidigt kan du köpa en mineralbalja, finns bl a en sort för nötkreatur och getter, som torde passa bättre än den som ska vara till får.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Proteinbehov och mineralbehov hos getter?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-12 kl 14:30 »
Detta är första gången jag ger analyserat hö åt getterna :)

PÅ "http://www.eurofins.se/ ., under "beställ"/"lantbruk"/"grovfoder" finns olika analyser man kan välja på. I alternativet "häst" finns olika nivåer på analys och de kostar olika. Eftersom jag var nyfiken på alla mineraler så tog jag det utökade provet som kostar mest. Fick betala 1055+moms. ( var dyrt för att få reda på selen-nivån, enbart selenprov kostar 455kr) Vill man bara veta de vanligaste för häst, dvs energi, råprot, smb råprotein, NDF, socker så kostar det 340kr + moms. Så det variera kan man säga. :)

Torkat sly hade jag tänkt förbereda denna sommar, men tidsbrist gjorde så jag tyvärr inte hann ordna något.

Jag ger ju också getterna pulvermineraler (fårmineraler med koppar) ibland. Det kanske är kaka på kaka att dessutom köpa en mineralbalja åt dom?

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Proteinbehov och mineralbehov hos getter?
« Svar #3 skrivet: 28 okt-12 kl 15:00 »
f8r jag fr8ga varför ni pratar om torkad sly?
varför inte bara ge färsk sly?
Visst isf har grenarna inga löv men getterna gillar ju bark ocks8 och grentoppar och om de dessutom f8r hö...

och om ni nu vill producera torkad sly hur skulle ni ha gjort?
(jag har nämligen försökt med detta i 8r och är ej nöjd med resultatet...)
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Sussilo

  • Gäst
SV: Proteinbehov och mineralbehov hos getter?
« Svar #4 skrivet: 28 okt-12 kl 15:19 »
Det är mycket jobb med att torka sly har jag tyckt. Men när jag har gjort det har jag tagit sly omkring midsommartid, bundit knippen och antingen hängt upp eller ställt till torkning. Har det funnits gott om plats har jag brett ut riset på loggolvet för torkning. Men det går lika bra att ta sly höst och vinter om man kommer åt för snön och ge det färskt.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Proteinbehov och mineralbehov hos getter?
« Svar #5 skrivet: 28 okt-12 kl 18:59 »
( var dyrt för att få reda på selen-nivån, enbart selenprov kostar 455kr)
Det är nog inte stor idé att kolla selennivåerna överhuvudtaget för att det är så låga nivåer  på de flesta ställena i Sverige att man behöver ge tillskott. Jag har analyserat hö o höslage till getterna eftersom de äter samma som hästarna, så jag vet ju värdena, dock vet jag inte getters näringsbehov helt. (De får så mycket hö de vill ha samt mineraler, vanligt salt o viltsaltsten + godsaker) Sen ger jag dem Selevitan så att de får extra selen, vilket jag också alltid ger hästarna. Jag skickar in till Agrilab och då får jag veta: Torrsubstans (ts), Råprotein (RP), Smältbart råprotein, MJ, Kalcium (Ca), Fosfor (P), Magnesium (Mg), Kalium (K) kostar 500 inkl moms.

Skogssus

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Proteinbehov och mineralbehov hos getter?
« Svar #6 skrivet: 28 okt-12 kl 19:15 »
Vad trevligt med så fint hö på gamla marker :) Som sagt bra värden åt lättfödda hästar.

Eftersom getter är idisslare och smälter fodret på ett annat sätt än hästar så kommer inte de här värdena till sin rättvisa vad gäller getter. Då måste mna istället välja analys för idisslare så man får värdena på AAT (Aminosyro Absorberade i Tunntarmen) och PBV (ProteinBalans i Våmen) vad gäller proteinet. Tror att energi och mineraler är hyffsat lika. Sly är ju jättebra för getter och hö skulle jag nog ge dem så mycke de vill ha så länge de är fina i hullet. Mineraler bör de också ha, både de till får (med koppar) och kor funkar att ge  :D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Proteinbehov och mineralbehov hos getter?
« Svar #7 skrivet: 29 okt-12 kl 11:55 »
Jag ger ju också getterna pulvermineraler (fårmineraler med koppar) ibland. Det kanske är kaka på kaka att dessutom köpa en mineralbalja åt dom?
Du kan fortsätta att ge dem fårmineralerna tills säcken är slut, och sen köpa en get/ko-mineralbalja (den är förmodligen bättre anpassad till getternas behov än fårvarianten).
f8r jag fr8ga varför ni pratar om torkad sly?
varför inte bara ge färsk sly?
Visst isf har grenarna inga löv men getterna gillar ju bark ocks8 och grentoppar och om de dessutom f8r hö...
och om ni nu vill producera torkad sly hur skulle ni ha gjort?
(jag har nämligen försökt med detta i 8r och är ej nöjd med resultatet...)
       
Den som ger endast färsk sly på vintern går ju miste om di goa löven ;) .
Vi har torkat sly ungefär som Sussilo beskriver. Vi brukar röja ett litet område med sly åt gången och sedan klippa ner grenarna i lagom längd så de får plats att stå och torka på rännet, max 2 meter. Det torkar bäst om slyet får stå luftigt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Proteinbehov och mineralbehov hos getter?
« Svar #8 skrivet: 02 nov-12 kl 08:15 »
Vi har torkat grenar ett par år nu. Mest lönn. Klipper ner i aug när det är fint väder och bär direkt in dem i ladan. Där lägger vi dem  på hög i lagom tjocka lager och så torkar de fint där. Getterna älskar dem och jag sparar så de kan äta massor hela vintern.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 4 användare (3 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser