Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering golv hönshus  (läst 1128 gånger)

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
Isolering golv hönshus
« skrivet: 17 sep-23 kl 10:25 »
Sådär,
Då har vi äntligen blivit med höns här hemma, men inte riktigt hunnit färdigt med huset de ska bo i. Visst är det beboeligt & så & bor gör de. Men jag hade några fler planer jag tänkte hinna med nu innan vintern.

Idag är det en del utav en bod de bor i, med fyra väggar av plank & vanlig mark till golv. Givetvis finns det även ett tak, i plåt.

Min tanke var att regla upp för golv & lägga in något smidigt skivmaterial som är lätt att städa ur, kanske 60cm ovanför marken så att jag enkelt kan ställla en skottkärra precis utanför dörren & bara borsta ur.

Frågan gäller isolering, inte använder man väl någon form utav plast eller liknande om jag ska isolera golvet mellan golvreglarna? Är det ens lönt att isolera endast golvet om resterande väggar bara är rena plank?

Kanske hönsen hellre har det som det är nu, fast jag istället fyller upp nuvarande golv med sand 30cm & sedan deras vanliga strö, spån eller halm eller vad det nu må vara.
Tankar idéer?
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Isolering golv hönshus
« Svar #1 skrivet: 17 sep-23 kl 22:40 »
Det är taket du skall isolera först så nattkylan som blir under klar himmel inte fortsätter ned på dem när de sitter på sin pinne. Och så förstås att det blir dragfritt från väggarna.

Sandgolv kommer de nog att trivas bättre med än brädgolv

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Isolering golv hönshus
« Svar #2 skrivet: 03 okt-23 kl 08:53 »
Jag följde ditt råd & har nu istället isolerat taket. Jag är en enkel hemmapulare, en sån som ingenting egentligen kan men alltid löser alla eventuella problem.

Reglade upp cc60 i takhöjd & slog sen på små ribbor vad det nu heter på undersidan. Spikade på innertaksskivor & isolerade sedan ovanpå. Ingen plast eller liknande utan tänker mig mer som en kallvind mellan isolering & plåttak ca 40 ibland 50cm då det är öppet på sidorna där uppe.

Har även dragit stuprör från garagestuprännan rätt ned i en bytta ståendes i deras hönsgård. Små enkla lösningar för att slippa tänka på att fylla på vatten.
Har även ett äppelträd står precis över hönsgården vilka ofta trillar ned till dom. Äpplen verkar populärt åtminstone hos mina, men de tröttnar väl så småningom.😅

Struntade även i att lägga golv utan köpte 4 balar med spån så att jag kom upp i en vettigare höjd.

Själva boden skulle behöva ny ytterpanel vilket nog inte sker förens nästa vår. Då tänkte jag eventuellt även isolera väggarna lite smått.

Nya funderingar gäller värmelampan, ska jag hänga den över vattnet för att slippa att det blir till is i vinter, eller över deras sittpinnar? Har ganska lågt i tak nu efter att jag isolerat så jag tänker att det kan bli för varmt.

Kan jag hänga lampan var som helst bara, fryser de så lär de väl ta sig dit tänker jag. Höns är väl inte dumma?

När sover era höns föresten? Mina sätter sig redan runt kl 17 & med tanke på det funderar jag på vilka tider lyset ska vara på där inne? Nu står timern på 07 -19 men om de lägger sig för att sova vid 17 kanske jag bör släcka redan 17.15?

Förlåt för bibeln det blev, tanken var en kort ställd fråga men uppskattar era svar.
Robert
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Isolering golv hönshus
« Svar #3 skrivet: 03 okt-23 kl 15:50 »
Det som kan bli problem med taket är om kondens från plåten droppar ned i isoleringen, om du inte har kondensskyddad plåt eller skydd under den på annat sätt.

Här har vi hängt lampan över golvet i ett skjul, då finns det en varm plats dit en eventuellt frusen (sjuk) höna tar sig. De friska sitter på pinnen under taket, och dit går en del av värmen från lampan i alla fall.

Vi byter vatten varje dag, och använder byttor som inte fryser sönder. Hönor är inte så törstiga att de far illa av att vänta ett par timmar om isen lagt sig i byttan. Jag brukar ha en termos med hett vatten med när jag går ronden, förutom vattenkannan med nytt dricksvatten. Ställer byttan upp och ned utanför och häller en skvätt varmvatten på den så släpper iskockan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser