Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad var det här för djur som jag såg?  (läst 5780 gånger)

Adonai

  • Inlägg: 10
    • Norrbotten
Vad var det här för djur som jag såg?
« skrivet: 31 aug-10 kl 11:19 »
Någon får flytta den här tråden om den hamnat fel men jag tror jag är rätt ute?  (:)

Det handlar dock inte om ett husdjur så att säga, utan ett djur jag såg ute i det fria.
Jag har sökt lite på google men hittade inget svar... (PANIK!!!! ...eller så inte ;) )

I alla fall var det en "råtta"?, det såg ut som en råtta i storleken, eller egentligen kanske storlek näbbmus, lite större än en näbbmus.

Den pep och sprang hit och dit och föll ner i en älv, och sögs snabbt in under några stenar. Innan den sögs bort badade den lite, gjorde en kullerbytta ut i vattnet som fick mig att undra om den verkligen hade alla får hemma, den såg lite självmordsbenägen ut, eller så hade den kanske bara kul  ;D

Där kan man ju kanske tänka lämmel men så vitt jag vet är lämlar större än näbbmöss. Den lyckades ta sig upp ur vattnet igen på något sätt, skickligt..

Det som fick mig att undra är färgen. Den var svart på ovansidan och vit på undersidan. Jag vet inte vad det var! Någon som har en aning? En lämmelråtta? Ett naturens skämt?  ::)

Finns det svarta och vita möss/råttor i det fria? Första gången jag såg en i så fall.
« Senast ändrad: 31 aug-10 kl 11:22 av Adonai »

Huggorm

  • Gäst
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-10 kl 11:29 »

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-10 kl 11:47 »
Det var inte en småvessla du såg?


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #4 skrivet: 31 aug-10 kl 12:00 »
slänger den sig frivilligt i vatten så var det förmodligen en iller... unge..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

  • Gäst
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #5 skrivet: 31 aug-10 kl 12:17 »
slänger den sig frivilligt i vatten så var det förmodligen en iller... unge..
Eller en vattensork...

Mia64

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #6 skrivet: 31 aug-10 kl 12:45 »
Tror det var en bisam råtta du såg, dom bor ungefär som en bäver i vattendrag. Mia 64
Bor på gård med man och ungar som fortfarande bor hemma.Har hästar,grisar,kalvar,liten uppfödning av dvärgvädur,vit mignon,barnevelder,påfågelduvor,2 hundar och katt

Adonai

  • Inlägg: 10
    • Norrbotten
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #7 skrivet: 31 aug-10 kl 20:26 »
Hej! Tack för alla förslag, vad roligt att folk engagerar sig  :D

Vattensork: Hillbilly, jag kollade på länken du bifogade, mest troligt var det inte en sådan då den var kanske 8-10 cm totalt (svans inräknat) och hade så otroligt distinkta, tydliga färger. Det var verkligen en nästan helt svart rygg på djuret och magen var verkligen helt vit. 


Småvessla:
Grönavågen, ÅH! Grymt söt bild! Nej, jag tror inte det var en vessla av något slag. Den var mycket mycket mer som en råtta/mus i kroppen.

En iller: tror jag inte heller att det var. Det känns som att illrar är större än djuret jag såg. Och mer avlånga i kroppen? Smidigare? Jag vet inte.  Jag bifogar en otroligt 'fin' bild på djuret, egenhändigt gjord i paint av mig själv och mycket bristfällig... Det ser ut som att djuret jag såg var extremt överviktigt, men det var det inte.. haha.  ;D Men färgerna var sådär tydliga!



Bisamråtta:
Tittade på några bilder på google och kan med säkerhet säga att en bisamråtta var det inte  :D



Jag skulle tro att det är ett djur inom rått/mus familjen, så om det finns någon svartvit sådan skulle det ge en extremt bra förklaring..  ???

Fler förslag?  :)


Uploaded with ImageShack.us

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #8 skrivet: 31 aug-10 kl 21:27 »
Det Du beskriver är nästan säkert en Vattennäbbmus. Dess enklaste kännetecken är just den tydliga linjen som avgränsar den svarta "överdelen" mot den vita "underdelen". Den har en specialvariant av "grodfot" på bakfoten, istället för simhud mellan tårna, har den styva hårborst som fyller samma funktion då den simmar med utspärrade "tår". Den lever stor del av sitt liv i vatten och livnär sig på vattenlevande insekter som den finner i steniga bäckar och grunda åar.
Så utseende, betéende och storlek samt miljö stämmer exakt!
Den är harmlös för människor och minskar enbart knott och mygg.
H/Tt   
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #9 skrivet: 01 sep-10 kl 08:45 »
Här är två bilder på  vattennäbbmus:





Rätt lik din beskrivning och teckning tycker jag :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Adonai

  • Inlägg: 10
    • Norrbotten
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #10 skrivet: 01 sep-10 kl 09:15 »
Jaaa! Det var exakt en sådan! Så grymt häftigt djur :D Tack Torptomten och Azoo-Lina (alla andra också såklart!)  :)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #11 skrivet: 02 sep-10 kl 00:58 »
Vad kul! Jag har fått lära mig om ett nytt däggdjur jag aldrig hört talas om! :-[ Annars stämde ju beskrivningen, med att inte vara helt normal i huvudet, med vesslan. ;)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #12 skrivet: 03 sep-10 kl 09:08 »
Jag hittade resterna av vad som såg ut som en Vattennäbbmus på trappan i går morse :-\ Har aldrig sett någon i närheten av där vi bor tidigare men katter missar ju inte mycket :P

Nu kan jag inte med 100% säkerhet säga att det var en sådan då den var lite sargad ::) men den var alldeles för ljus under magen för att vara en vanlig näbbmus...

Märkligt att det händer dagen efter att jag läst denna tråd ??? Vi har bott här i 1½ år nu... och katterna brukar presentera en  eller två nya delikatesser varje dag ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #13 skrivet: 02 nov-10 kl 18:06 »
Vattennäbbmus? Har jag aldrig varken sett eller hört talas om förut! Spännande! Var kan man finna sådana söta små kryp???
//Dagg

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #14 skrivet: 02 nov-10 kl 18:08 »
Hittade detta intressanta om vattennäbbmus:
Vattennäbbmusen är ett av de få giftiga däggdjuren i Europa. Giftkörtlarna sitter under tungan och med giftet kan den fälla bytesdjur till husmusens storlek.
//Dagg

pålle

  • Gäst
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #15 skrivet: 02 nov-10 kl 18:16 »
hittar inge på wicki i alla fall om just vatten näbb mus så var finns den skällan ?

edithsdotter

  • Gäst
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #16 skrivet: 02 nov-10 kl 18:20 »
hittar inge på wicki i alla fall om just vatten näbb mus så var finns den skällan ?


http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenn%C3%A4bbmus


Elvan

  • Inlägg: 179
    • Bohuslän
SV: Vad var det här för djur som jag såg?
« Svar #18 skrivet: 11 nov-10 kl 14:58 »
Kan det verkligen stämma som det står på wikipedia att ungarna väger 0,6 gram när de föds!? Känns ju helt sjukt lite.

Hittar inga andra liknande arter att jämföra med, på sidorna för näbbmus och husmus hittar jag ingen information om födelsevikt.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 5 användare
kretslopp, sayerbýr, skräptanten, Be, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser