Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ansvaret att ha hund  (läst 4994 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: ansvaret att ha hund
« Svar #20 skrivet: 08 jul-11 kl 10:43 »
Som någon skrev så kommer hunden ut mycket  mer än många andra hundar gör. Länsstyrelsen är överhopad med anmälningar om hundar som bara kommer ut 1-2ggr i dygnet. Sen är väl en kvart åt gången kanske lite lite kan jag tycka. Men frågan är, jobbar kvinnan ifråga lika mycket 7 dagar i veckan? Hon borde väl vara ledig på helgerna tycker jag så att hon kan umgås med hunden heltid då? Att hunden tuggar beror väl främst på att förra ägaren inte lyckats lära den av med det, att sen vara så mycket ensam och sysslolös hos en ny ägare gör ju inte saken bättre. Gör hon nåt för att hunden skall ha sysselsättning när hon inte är hemma? Typ ben, leksaker, aktivitetsboll?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jimmy_C

  • Inlägg: 82
    • Småland
SV: ansvaret att ha hund
« Svar #21 skrivet: 08 jul-11 kl 10:55 »
Att resonera att man har tid eller inte tid är ju rena rappakaljan rent ut sagt , När man skaffar sig en hund så åtar man sig ett livslångt ansvar, Kom ihåg Djur väljer inte dig som sin ägare/familj det är du som väljer djuret att komma till dig.

När mina hundar var små så gav jag dom kokade oxben finns att köpa i närmaste frysdisk :) Hundarna älskar det och dom tuggar garanterat inte på annat än benen sen.  Allt går ju att diskutera 15 min hit eller dit med promenad, allt hänger på hunden i fråga, min hane älskar att springa flera km när vi cyklar, tiken däremot vill vända hem efter 500 meter

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: ansvaret att ha hund
« Svar #22 skrivet: 08 jul-11 kl 10:58 »
Instämmer med JimmyC.
Förutom detdär med kokta ben, ger mina råa, kokta ben kalkar ur i grytan och blir porösa.  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: ansvaret att ha hund
« Svar #23 skrivet: 08 jul-11 kl 11:01 »
ja trycker också på Frances "Gilla knapp" . jag tycker personligen det var ett jäkla spring för den där matten, en hund som lämnas om och om igen med korta intervaller borde ju bli en nervös rackare..  varför inte lämnaden dom lagliga 4,5 tim och sen hem och rasta och sen åka igen och tillbax efter arbetets slut och så vidare. Har matten ingen trevlig granne som hunden kan vara hos när hon sen jobbar kvällspasset . Men även om den hundkompis är en kompis till hunden så behöver hunden sin ägare för dom är flocken och när hunden är utan sin flock är den halv.
jag hoppas det ordnar sig för matten så hon kan jobba normala tider och då får hunden sin tid med matte.. bästa lösningen ;)
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: ansvaret att ha hund
« Svar #24 skrivet: 08 jul-11 kl 12:48 »
..  varför inte lämnaden dom lagliga 4,5 tim och sen hem och rasta och sen åka igen och tillbax efter arbetets slut och så vidare.


Lagliga?

Saxat ur föreskrifter och råd om hållande av hund och katt" Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

Notera att det står bör, dvs en rekommendation, inte en lag. Hade det däremot stått skall hade man varit tvungen.

Blir alltid faschinerad av folk som skaffar hund och sen inte tar sig tiden att läsa föreskrifterna de måste följa.

Lite lektyr till hängmattan: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare (1 dolda)
spov, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser