Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Soldriven friskluftsfläkt  (läst 2020 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Soldriven friskluftsfläkt
« skrivet: 17 maj-19 kl 18:39 »
Hoppas på goda råd.

Jag får en ska vi säga unken luft på övervåningen.
Funderar på att lösa det med en sån här.

https://www.k-rauta.se/produkt/solpanel-ecovent-turbo-100-vit/6405422822348?gclid=Cj0KCQjwt_nmBRD0ARIsAJYs6o2qbsXmxrNmEdWgkAEJRn9Jl7TdZkafTPjo11Q6pHsjEWFE0MAr2FQaAmydEALw_wcB

Men jag vet inte hur dom funkar riktigt. Finns ju en uppsjö att välja på till dessa budget priser. Är inte så insatt i soldrivet överhuvudtaget. Annat än att jag önskar det satt sånt på taket på en eldriven bil.

Men kan man t.ex få en av och på knapp inne?
Har ju som regel ett fönster på glänt dygnet runt bara värmen kommer.
Men vid kalla nätter så har man den stängd och vaknar då till ja... ungkarlslya syndromet ala stank.

Jag minns fader min läste en artikel för många år sedan och att dom här sol mojängerna värmde luften innan den for in i huset. På vintern vill man ju inte ha ett inflås med 20 minus. Men då kosta dom 2500 kr.

Tankar? Åsikter?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Soldriven friskluftsfläkt
« Svar #1 skrivet: 17 maj-19 kl 19:07 »
Sån här funkar bra, sa en husvagnsägare.
Den har inbyggt batteri så den funkar ett tag utan sol också.

https://www.biltema.se/bat/vvs/ventilation/ventilatorer/solcellsventilator-med-batteri-2000042428

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Soldriven friskluftsfläkt
« Svar #2 skrivet: 17 maj-19 kl 19:26 »
Sån här funkar bra, sa en husvagnsägare.
Den har inbyggt batteri så den funkar ett tag utan sol också.

https://www.biltema.se/bat/vvs/ventilation/ventilatorer/solcellsventilator-med-batteri-2000042428

Inbyggnads djup 7cm!
Så kallt bor jag inte!
Bör vara minst 40cm.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Soldriven friskluftsfläkt
« Svar #3 skrivet: 17 maj-19 kl 20:08 »
Inbyggnads djup 7cm!
Så kallt bor jag inte!
Bör vara minst 40cm.

Inte tänkt på att man kan ha ett rör om vägg/tak är tjockare än 7 cm istället för att tänka att det bara passar till 7 cm?
« Senast ändrad: 17 maj-19 kl 20:15 av ensamhet »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Soldriven friskluftsfläkt
« Svar #4 skrivet: 17 maj-19 kl 20:38 »
Jag har använt en sådan för att hålla nere tempen i ett apparatskåp. Fungerar bra till en liten volym eftersom den går när solen lyser, och det är då kylningen behövs. Skulle jag använda den till t ex en hundlåda så skulle jag montera 2-4 st, för det är inte så stort drag i dem.

Unken luft på morgonen? Den där står nog still på natten, så det är inge bra.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Soldriven friskluftsfläkt
« Svar #5 skrivet: 17 maj-19 kl 23:07 »
Jag skulle nog satsa på en ”vinddriven fläkt” googla det får du se.
Tänker mig en sådan för att ventilera torpets toalett.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Soldriven friskluftsfläkt
« Svar #6 skrivet: 18 maj-19 kl 06:10 »
Inte tänkt på att man kan ha ett rör om vägg/tak är tjockare än 7 cm istället för att tänka att det bara passar till 7 cm?

Har aldrig sett en i verkliga livet. Men utifrån bilder så är det ett rör mellan 2 plattor.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Soldriven friskluftsfläkt
« Svar #7 skrivet: 18 maj-19 kl 08:58 »
Jag tror att du har hög luftfuktighet, då luktar det unket. Vi har haft samma problem, nu har vi en luftavfuktare som står och går. Förutom att den torkar luften så ger den också en hel del värme.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Soldriven friskluftsfläkt
« Svar #8 skrivet: 18 maj-19 kl 09:13 »
Om man har unken luft på övervåningen så bör man nog ta reda på orsaken. I en källare så är det mer naturligt att det blir så, och då kan man ställa in en avfuktare.

xlab

  • Gäst
SV: Soldriven friskluftsfläkt
« Svar #9 skrivet: 25 maj-19 kl 08:19 »
Har tittat på en liknande lösning, då var det för att kyla huset (sovrummet) och att dra ett spiro rör från ett obrukat utrymme i källaren och sätta en tryckande datorfläkt som drivs med solceller (och ett 6V batteri som backup) sen en sugande fläkt i sovrummet. dessa kopplas till en bimetal brytare  (temp styrd +20 C) sen har jag ett AC för ca 500 Kr :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Soldriven friskluftsfläkt
« Svar #10 skrivet: 25 maj-19 kl 10:10 »
Om huvudsyftet är att bli av med dålig lukt/luft är det inte ett bra sätt att pumpa luft mellan ett varmt och ett kallt rum där ventilationen är dålig i båda. Det kommer att lukta än värre i det kalla rummet.

Eftersom TS har problem med nattluften i rummet är det bättre att sätta en fläkt som går på timer och använder den befintliga elen, fläktar drar inte mycket och huset saknar ju inte el. Vill man lyxa till det väljer man en fläkt med koldioxidstyrning, så går den bara när rummet används.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser