Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderhäck/bord  (läst 2266 gånger)

CaBa

  • Inlägg: 6
Foderhäck/bord
« skrivet: 03 maj-20 kl 13:43 »
Nu ska vi bygga i ordning ett forderbord till våra får. Vi har tänkt att göra något liknande Smålandsgrinden, alltså diagonala brädor och ha en låda utanför med foder. Frågan är hur långt mellan de diagonala brädorna vi ska ha? 20 cm? 25 cm? Den andra frågan är hur djupt foderbordet ska vara? 40 cm?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Foderhäck/bord
« Svar #1 skrivet: 04 maj-20 kl 09:18 »
I någon av jordbruksverkets skrifter om "bygga för får", vill jag minnas att det finns en beskrivning av Smålandsgrindar och deras konstruktion. Googla reda på den för allmänna ritningar.

Hur långt det ska vara mellan brädorna, avgörs delvis av vilken ras/storlek på får som ska äta via grinden. Hornade får kan inte äta ur sådana grindar där fåren ska sticka in huvudet.

Djupet på foderbordet avgörs delvis av hur man tänker sig att fodra. En gång per dygn? 2-3-4?
« Senast ändrad: 04 maj-20 kl 10:59 av skogaliten »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Foderhäck/bord
« Svar #2 skrivet: 04 maj-20 kl 09:52 »
Vi som ger tackorna endast grovfoder förutom månaden efter lammning innan betet dragit igång på allvar har fastnat för stående spjälor 7-8 cm breda med samma avstånd emellan. Det foderbord vi har nu är dubbelt (fåren äter från båda hållen och når nästan varandra med tungspetsen om de försöker). Lammen kommer då inte upp på foderbordet, ingen fastnar, vi kan ge hö som räcker en dryg dag och nu när tackorna behöver lite extra så går även det (om man passar på när de ätit upp höet). Enda nackdelen är att man inte kan klippa fast dem om man skulle vilja stödfodra några lite extra, eller enkelt medicinera dem.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Foderhäck/bord
« Svar #3 skrivet: 04 maj-20 kl 12:48 »
Jag har originalritningarna till smålandsgrindrn och den bygger ju på att brädorna är flyttbara så de stoppar in huvudet och äter från foderbordet.
Det finns alltså ingen låda utanför som samlar upp något utan allt spill/grovt hamnar ju på foderbordet.
Om du skickar meddelande kanske vi kan lösa det så får du ritningarna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Foderhäck/bord
« Svar #4 skrivet: 04 maj-20 kl 13:37 »
En låda utanför med foder tycker jag är otäckt med tanke på att det alltid finns några glupna får i flocken som då snabbt förser sig med för mycket.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Foderhäck/bord
« Svar #5 skrivet: 04 maj-20 kl 15:30 »
En låda utanför med foder tycker jag är otäckt med tanke på att det alltid finns några glupna får i flocken som då snabbt förser sig med för mycket.

Man använder grinden för att fodra grovfoder. Inte kraftfoder, även om man kan "strö" kraftfodret på grovodret om man vill.  Det är alltså ett hö/höensilage/ensilage foderbord man skapar.

Smålandsgrindar, som man själv kan bygga i trä, eller metallekvivalenten från Veno (ser ut så här: https://www.venostal.nl/sv/produkt/diagonal-fodergrind-1-mtr-h-x-246-l/) är fantastidskt bra!

Inget spill på ströbädden, inga lamm på foderbordet, och möjligt att få kontroll så att fåren äter det dom ska.
Eventuella rester av för grovt foder som ligger kvar på foderbordet, är fräscht, och kan ges till andra djur som t.ex. nöt eller hästar.

Jag tror att när någon skrev "låda" så menar man egentligen "foderbordsytan" som kan vara mer eller mindre lådformad. Man gör helt enkelt en större/högre ram/"låda" bakom/utanför fodergrinden om man avser att fodra en gång per dag, jämfört med om man tänker sig att fodra (och ta bort matrester) flera gånger per dygn.


Det är den mest ekonomiska och hygieniska formen av fodergrindar som finns.

Jag har haft metallvarianten i ca tio år, och är mycket nöjd.

Innan dess så har jag provat det mesta både i form av hembyggda (utom egenbyggda Smålandsgrindar) och köpta foderhäckar, fodergrindar och foderbord.

Att fodra "utanför" är rationellt och enkelt. Man går med sina givor och fyller på foderbordet bara. Utan att "stångas" med fåren.
Är ett normalt förfarande i lite större besättningar.

Att fodra med hela balar med t.ex. ensilage i rundbalshäckar, görs alltmer sällan i större besättningar, p.g.a. hygienproblemen och risken för listeria och annat elände.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Foderhäck/bord
« Svar #6 skrivet: 04 maj-20 kl 17:03 »
Jag fattade nog fel när TS skrev "låda utanför med foder". Utanför är förstås utanför sett från fårens håll.

Något liknande de där Venogrindarna har jag sett i ett stort fårstall, och de verkade fungera bra på de texelfår de hade där. Men det var ett jäkla oväsen från rören som åkte upp och ner när fåren rörde sig. Blir nog trevligare i trä. Eller de kanske har gummi på utsatta delar nu? Det var rätt länge sedan jag besökte det där fårstallet. Har dock för mig att den rörliga delen stängde sig i topp då fåret sänkte huvudet, för att förhindra att ett får kastade sig in över det som redan stod där och hindrade det från att komma loss.


Vi har horn på de flesta djuren så det enklaste är att inte låta dem komma in med huvudet någonstans.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Foderhäck/bord
« Svar #7 skrivet: 04 maj-20 kl 17:37 »
Jag fattade nog fel när TS skrev "låda utanför med foder". Utanför är förstås utanför sett från fårens håll.

Något liknande de där Venogrindarna har jag sett i ett stort fårstall, och de verkade fungera bra på de texelfår de hade där. Men det var ett jäkla oväsen från rören som åkte upp och ner när fåren rörde sig. Blir nog trevligare i trä. Eller de kanske har gummi på utsatta delar nu? Det var rätt länge sedan jag besökte det där fårstallet. Har dock för mig att den rörliga delen stängde sig i topp då fåret sänkte huvudet, för att förhindra att ett får kastade sig in över det som redan stod där och hindrade det från att komma loss.


Vi har horn på de flesta djuren så det enklaste är att inte låta dem komma in med huvudet någonstans.

Ja, det slamrar lite om grindarna, men har man som jag, en måttligt stor besättning, så är det mera ett hemtrevligt slammer, än jobbigt.

Slamret blir av typen "någon plockar ur diskmaskinen", och det hörs inte utanför fårhuset.

Ja, det finns gummidämpare, som reducerar slamret.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser