Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Galande" hönor  (läst 4209 gånger)

Wendy 1000

  • Inlägg: 31
    • Uppland
"Galande" hönor
« skrivet: 11 aug-14 kl 16:10 »
Hej!

Vi har ett litet dilemma här hemma...Vi har fyra stycken dv kochin hönor och vi bor i ett ganska tät bebyggt område. Nu är det så att våra hönor (främst en av dom) har börjat "gala" väldigt mycket. Vilket har börjat störa oss nu. Dom har en ganska stor utegård och dom går i en större flyttbar gård nu på sommaren. Dom har gnällt lite förut när det är värpnings dax men då har det bara varit att lägga dom i redet om dom inte kommer på att dom kan gå dit själva  ;) :P . Det är inte sådant där litet gnäll utan dom mer "skriker".
Vad kan detta vara?
 Det är ganska jobbigt och jag tror det stör grannarna också. Vi får ju inte ha tupp för att det skulle störa för mycket men istället har vi galande hönor...suck :-\
Skulle uppskatta tips om vad man kan göra eller vad det kan vara för något.
MvH W1

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: "Galande" hönor
« Svar #1 skrivet: 11 aug-14 kl 17:12 »
Många hönor kacklar på ett speciellt sätt, högt och länge, efter att de har värpt. De blommehöns vi har nu är väldigt noga med att tala om för hela omgivningen att de minsann har värpt världens finast ägg. Det kan vara detta som det handlar om. Sen har jag och många andra varit med om att en höna börjar gala riktigt som en tupp om det inte finns tupp i gruppen. Jag tror inte det finns så mycket att göra åt sådana beteenden. Det är bara så det blir  :) . Får höra vad andra säger här. Kan du stänga in dem så de inte hörs för mycket på tider när folk vill sova så kan det ju vara en lindring.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: "Galande" hönor
« Svar #2 skrivet: 11 aug-14 kl 18:59 »
Ja, de annonserar att något viktigt har hänt,  ett ägg,  och flockdjur som de är så stämmer gärna resten av gänget in också.
Man kan försöka bryta det genom att distrahera dem med något annat,  lite godis lämpligen. När de ätit det en stund brukar de ha glömt vad de höll på med innan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fröken M

  • Inlägg: 55
SV: "Galande" hönor
« Svar #3 skrivet: 12 aug-14 kl 16:48 »
När en av mina hönor har legat inne i hönshuset och värpt ett ägg och sedan kommer ut brukar dom ropa (gala) efter de andra hönorna som är ute och går i trädgården. Alltså ropar dom för att hitta flocken. Tyvärr brukar de andra hönorna inte svara. Men om jag går och visar hönan var de andra är blir de direkt tysta.

pegaso

  • Inlägg: 18
  • Skit blir det överallt
    • Småland
SV: "Galande" hönor
« Svar #4 skrivet: 15 aug-14 kl 16:38 »
Vi har en (av våra fem) Faveroller som är en riktig gap-kärring.
Hon gapar och skriker när det är morgon och hon vill ut, hon gapar och skriker om de är instängda i voljären, hon gapar och skriker när de är lösa på tomten, hon gapar och skriker när hon legat i redet ( utan att lägga något ägg), hon kan gapa och skrika för allt möjligt!
Ljudet är som "när hönor lagt ägg" (ka-ka-ka-ka-ka-ka-KAAAA) högt som fn....

Wendy 1000

  • Inlägg: 31
    • Uppland
SV: "Galande" hönor
« Svar #5 skrivet: 08 sep-14 kl 18:21 »
Nu nör det har blivit höst och kallare så har dom börjat att tystna.Tack och lov! ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser