Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinbär -vad??  (läst 8837 gånger)

koko

  • Gäst
Vinbär -vad??
« skrivet: 26 jun-06 kl 21:41 »
Vad ska jag göra med mina vinbär jag har i frysen?? De är ju så sura! :P
Har inte tillräckligt för saft, det är både röda o svarta. Testade en vinbärskaka, men den var sådär...

Nån som vet nåt som blir gott att göra av röda vinbär, de har jag mest av??  ???

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:Vinbär -vad??
« Svar #1 skrivet: 26 jun-06 kl 22:24 »
På röda vinbär kan du göra falsk lingonsylt och de svarta blir god marmelad, eller mer sylt  :D

Jag har inget recept, men det går att följa sockermängden i andra recept. Om det inte är så mycket vinbär kan du testa att göra blandsylt - det mesta brukar funka till filen.

Smaklig spis!!!
Landsflykting i storstan...

Pinglan

  • Gäst
Re:Vinbär -vad??
« Svar #2 skrivet: 29 jun-06 kl 23:15 »
Hejsan !
Svartvinbärssylt är väldigt gott (och inte surt ;))
När blåbären kommer kan man göra min favoritpaj , nämligen rödavinbär och blåbärspaj .... godare finns inte.
ha en god sommar
Pinglan

Ce

  • Inlägg: 136
Re:Vinbär -vad??
« Svar #3 skrivet: 30 jun-06 kl 13:56 »
Gör en "sockerkaka" i en form som gör att kakan när man vänt den rätt får en kant runt om (- förstår ni vad jag menar?) På en sådan kaka lägger man röda vinbär - som alltså inte rullar av p.g.a kanten. Sedan häller man en lösning av forsocker och vatten mellan bären - då blir de lagom sött och gott!

Recept nedan!

//Charlotte

Lillys vinbärstårta

2 ägg
120 gr socker
140 gr smält margarin
85 gr mjöl
½ tsk bakpulver
5-8 droppar bittermandel

garnering:
florsocker
röda vinbär (gärna frysta)

Vispa ägg och socker. Rör i övriga ingredienser. Använd helst en form med löstagbar botten. Smöra och bröa formen – häll i smeten och grädda i ca 15-20 minuter i 175-gradig ugn.

Låt kakan svalna och stjälp upp den. Täck kakan med ett lager vinbär. Rör ihop florsocker och pyttelite vatten och häll över vinbären.
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Grimhild

  • Gäst
Re:Vinbär -vad??
« Svar #4 skrivet: 01 jul-06 kl 10:30 »
Kräm eller soppa av röda vinbär är mums! :) Annars tycker jag att dom funkar helt ok att bara äta som dom är.
« Senast ändrad: 01 jul-06 kl 10:30 av Grimhild »

koko

  • Gäst
Re:Vinbär -vad??
« Svar #5 skrivet: 05 jul-06 kl 09:38 »
Ska testa Ces grej med vinbärstopping med glasyr!
Det slutade med att jag kokade lite kompott av dem och hade den i i en kaka, bytte ut bananen till kompotten i ett banankakerecept, den blev saftig o god.
Nästa gång gör jag samma kaka fast med bara tinade bär och lite grahamsmjöl i smeten, återkommer om hur det gick...
Problemet är bara de hårda fröna i dessa bär, inte bra för ömma fattigmanständer..ajaj.

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Vinbär -vad??
« Svar #6 skrivet: 09 jul-06 kl 20:09 »
Hej!

Jag gör alltid röda vinbärspajer! Gör dem i aluminiumformar som man lätt fryser in i. Smörj botten. Lägg på vinbär efter smak.. ca 2-3 cm, strö över socker och potatismjöl (för att det inte ska bli så vattnigt). Gör en smulpajdeg med hälften vetemjöl och hälften havregryn. Servera med vaniljsås eller grädde - jättesmarrigt!
Om man är lite känslig för att det är småsurt, sockra mer...
Alla brukar äta minst 2 portioner, för det en frisk, god och härlig sommarpaj! Har man mycket vinbär.. som jag... så blir det många pajer och det är härligt att ta fram i mellandagarna t.ex och känna av lite sommar mitt i vintern.

Lycka till!
Hälsningar
Anna

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Vinbär -vad??
« Svar #7 skrivet: 27 okt-06 kl 19:42 »
Har ni sett gelesocker i affärn?? Ta frysta bär tex. vinbär eller blanda allt du har! Frysta alltså o häll över gelesocker,iordning gjort enligt förpackningen o låt stelna. Ingen nyttighetsbomb kanske men mycke gott ihop med vispad grädde+kesella
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:Vinbär -vad??
« Svar #8 skrivet: 02 jan-07 kl 21:00 »
Röda vinbär blir mycket sötare när de har frysit. Förr brukade ungarna få frysta vinbär som godis har jag hört.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Rubinen

  • Inlägg: 197
  • Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Re:Vinbär -vad??
« Svar #9 skrivet: 02 jan-07 kl 21:19 »
Min dotter älskar röda vinbär Hon äter dem frysta som godis
Jag tycker det är jättegott att ha vinbär i olika kakor
lägger i dem frysta passar superbra tillsammans med tex marängsmet
Älska din nästa så som dig själv

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Vinbär -vad??
« Svar #10 skrivet: 12 feb-07 kl 12:30 »
Mitt tips är rödavinbärsmarmelad, det blir jättegott! Inför julen kokade jag med en kanelstång o det blev bra.

Råröd sylt eller saft är andra idéer. Värm dem och servera med glass, eller varför inte en paj?

Röda vinbär är lite av mitt favoritbär....:-)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Skogshäxan

  • Inlägg: 64
  • Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
Re:Vinbär -vad??
« Svar #11 skrivet: 26 feb-07 kl 15:54 »
 ;)Vinbärssaft ändå, det är jättegott, blanda svarta och röda bär, även bladen gör bra saft.

Man kan också ta bara blad (på sommaren) och göra
jättegod saft av.

Mina barn har alltid älskat min vinbärssaft, jag har inte så mycket socker i, och det är mycket gott.

Väl värt att pröva.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Vinbär -vad??
« Svar #12 skrivet: 26 feb-07 kl 23:09 »
Hej Skogshäxan,

Saft av vinbärsblad låter intressant, har du ett recept på det?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Vinbär -vad??
« Svar #13 skrivet: 10 mar-07 kl 18:13 »
hejsan

vinbärs gelé
det är gott
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Vinbär -vad??
« Svar #14 skrivet: 10 mar-07 kl 18:17 »
här hittade jag svartvin blads saft  ::)
hittade det på ica kuriren .. vet inte det där med vuxen .. låter ju lite farligt helt klart

Ingredienser 4 port.:

1 liter blad från svarta vinbär, tätt packade
3 citroner
1 1/2 liter kokande vatten
2 kg strösocker
50 g citronsyra
  Så här gör du:
Plocka vinbärsbladen i ett litermått. Packa dem tätt med handen.
Tvätta citronerna rena i ljummet vatten, borsta dem gärna med en liten borste. Skär dem i tunna skivor.
Ta fram en stor kruka eller skål. Varva vinbärsblad och citronskivor - ett lager blad, ett lager citron, och så vidare.
Mät upp 1 1/2 liter vatten i ett mått. Häll i en gryta och ställ den på högsta värme på spisen. Låt vattnet koka upp. Dra sedan grytan av plattan.
Häll en påse socker, 2 kg, i vattnet, lite i sänder, och rör om. Rör också i citronsyra, det är till för att saften ska hålla sig bättre.
Ropa på någon vuxen, när du har kommit så här långt. Den heta sockerblandningen ska nu hällas över citronerna och bladen. Det är både tungt och farligt.
Ställ in krukan i kylskåpet. Låt stå i 5 dagar. Rör om morgon och kväll.
Sila sedan saften. Fyll den i plastaskar och ställ i frysen. Så håller sig saften bäst. Dessutom är det behändigt. Du kan lätt skeda upp fryst saft. På så sätt behöver du inte tina en hel burk när du känner för ett glas syrlig vinbärsblads-saft.  
 
Kommentar:
Gröna saker går att äta när de heter grönsaker. Men blad och barr? Jo, faktiskt. Några går att äta, som maskrosblad och skotten på gran. Och i hörnet av trädgården har ni kanske svarta vinbär. Bladen på de buskarna blir god saft.  
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Vinbär -vad??
« Svar #15 skrivet: 14 mar-07 kl 17:07 »
Varför heter det vinbär? Jag skulle nog inte ha problem med för många.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser