Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ IT - Ubuntu  (läst 9285 gånger)

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #40 skrivet: 18 sep-06 kl 18:16 »
Vadå företag? Ubuntu är ju någon stiftelse, Canonical  har ju skilt sig från Ubuntu Linux för ett tag sedan. Var det inte så?

Men Debian är den bästa basen ändå, det tycker jag också.

Martin

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #41 skrivet: 18 sep-06 kl 18:56 »
Det har pekats på mer än en gång att det just är Shuttleworths ledning av Ubuntu-utvecklingen som skapat framgången. Vad man då kallar den ekonomiska lösningen spelar inte mycket roll. Det är ändå "företagsledningen" som styr.

För en del i alternativrörelsen är sådant viktigt vilket måste respekteras om man gör en distribution speciellt för den målgruppen.

Själv struntar jag i de filosofiska funderingarna i sammanhanget och använder hellre både ubuntu och mandriva före debian på grund av de tekniska meriterna. Vilken distribution man än väljer kommer den dock att vara ordentligt mycket bättre än microsofts produkter då det gäller öppenhet. ...och skillnaderna kommer att vara än synligare med nästa version av windows (som heter vista).

Några funderingar
Bara programvara på installationsmediet.
Litteratur och dokumentation kan laddas hem från nätet eller läggas på en eller flera separata skivor.
Ett minimalt system
En linuxdistribution ska klara sig med blygsam hårdvara. På så sätt måste man inte köpa ny dator utan återanvända en äldre.
Enkelt att använda
Distributionen ska vara användbar för vanligt folk, inte bara tekniker.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #42 skrivet: 20 sep-06 kl 14:07 »
Modifierad Alternativ Ubuntu LiveCD: Jag kommer hur som helst att testa att göra en modifierad live-cd av Ubuntu. Den riktar sig mot ett företag. Förkonfigurerad för att använda/komma åt företagets webmail, skrivare, kvalitetsdok, affärssystem, intranet, ritningar och övrigt produktionsunderlag, hemkataloger osv. "Lobby-verksamhet" för att visa förträffligheten med Linux.

Men därifrån är inte steget långt till att göra en live-cd för något annat kul(igare) ändamål. Exempelvis en mossgrön alternativ-cd.

Ubuntu/Debian: Jag gillar Debian stenhårt. Först efter Dapper kom har jag gått över till Ubuntu. Och då med viss tvekan. Men Ubuntu är inte så långt från Debian. "Kan" man Debian kan man Ubuntu. Även Ubuntu är GPL - därför känner jag att det inte spelar så stor roll om man använder Ubuntu som bas. Ubuntu använder ju Debian som bas. Fast jag kanske testar med en Debian livecd också senare.

Skulle verkligen någon ta illa upp om man använder Ubuntu som bas till en live-cd som vänder sig till alternativ-rörelsen? Hm...

Bara programvaror på CD:n: Nej! Det är innehållet som skulle vara anledningen till CD:n. Alla (däribland jag) har inte tillgång till Internet hemifrån. Att ha kul innehåll på CD:n skulle också vara en orsak till varför man vill testa den. Och varför man vill ha den nya versionen.

Live-cd:n bör helt klart vara gjord för att fungera bra på gamla datorer. Därför är nog XUbuntu bäst att använda som bas. Sedan tar jag bort en massa "konstiga" program som förvirrar ovana användare. Program bör finnas för: ordbehandling, kalkyl, bildbehandling för digitalfoto, utskrifter, internet, lyssna på musik, se på film och lägga patiens. Och just inte så mycket mer. Eller?

Om någon är missnöjd med "min" alternativa ubuntu: Modifera den så att den blir som du vill ha den. Jag kommer att inkludera all information (och verktyg) om hur man gör en modifierad live-cd på cd:n (info finns att läsa på Ubunu:s comunity-wiki om du inte kan vänta).  

https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomization/6%2e06

Men den stora frågan är om någon kan tänka sig att bidra med material till cd:n. Det skulle kunna vara texter, bilder, ljud och kanske till och med filmer. Allt måste vara helt fritt och GPL osv OGG / Theora mm. Krävs ansvarig utgivare mm?

A.

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #43 skrivet: 20 sep-06 kl 14:41 »
Hej Anders,

vad menas med "gamla datorer"? Linux 2.6 är nog inte den snabbaste lösningen på en första generations pentium, tror mer på Slackware och dess 2.4-Kernel då.

Bilder kanske jag kan bidra med. Beror på vad Du har i tankerna då. Format, upplösning, motivet?

Martin

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #44 skrivet: 25 sep-06 kl 12:30 »
vad menas med "gamla datorer"?

Jag menar nog tyvärr typ en PII eller bättre...

Ett av mina mål är att altLinux skall vara lätt att använda. Därför skall allt vara på svenska från början. (Men möjlighet att byta språk om man så önskar). Tyvärr utesluter(?) det xfce eftersom det inte verkar finnas översättningar till svenska. Iaf inte i mina repositries.

Så då blir det gnome. Det blir lite segt på en Pentium Classic, men det går om man inte är alltför lättsterssad (har testat).

Skippar openoffice till förmån för abiword och gnumeric?

En viktig fördel med att bygga på Ubuntu är att det blir mycket enkelt att åstadkomma en live-cd så man slipper installera, utan kan testa och köra/komma åt media utan att installera. Men vill man installera så kan man det också.

Bilder: Bakgrunder, loggor, ikoner etc.
Ljud: Musik, sång, tal?
Film: ?

Tema: Natur/Hantverk/Småskalighet/Ekologi etc...

Allt måste naturligtvis släppas fritt med GPL eller motsvarande.

Det borde finnas plats för ca 200MB extra data på CD:n.

A.


Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #45 skrivet: 12 apr-10 kl 15:14 »
Surfar från Ubuntu på datorer, omformatede med Ubunto i studiesyfte.

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
SV: Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #46 skrivet: 20 okt-10 kl 21:09 »
OM jag har behov att köra ett eller fler program för windowsmiljön på en dator med Ubuntu (eller för den delen annan Linux-distro)

Hur gör jag då?   svårt eller amatörbusenkelt?
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Kafferast

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
SV: Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #47 skrivet: 21 okt-10 kl 10:47 »
Testa Wine, och deras "ubuntu package"

http://www.winehq.org/

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #48 skrivet: 21 okt-10 kl 21:04 »
Wine är ett alternativ, ett annat är att installera en s.k. virtualiseringsprogramvara och bokstavligt talat köra Windows inne i ett program i Linux. Fungerar bra, kan vara lite pill innan man får igång allt men sen rullar det bara på, och det är ytterst ovanligt att program inte går att köra (Wine kan vara lite skakigt ibland). Exempel på sådana är VMware och VirtualBox, bägge dessa finns i gratisversioner och VirtualBox tillhandahålls av många Linuxdistributioner så är lätt att installera.

Man tappar lite i prestanda, men vinner oerhört mycket i flexibilitet. Den stora nackdelen är att man måste ha en fullständig Windowslicens...
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #49 skrivet: 12 nov-10 kl 14:03 »
Nyaste Ubuntuversionen är i mitt tycke i princip felfri, Youtube-klipp går att spela helskärm, Spotify via Wine låser sig inte. Väldigt lätt att installera, lätt att hantera. Jag spelar dock inga spel på burken.

Nöjd användare sen 2006 :D! Det är gratis! Det är lättanvänt! Det är fint! Det funkar på skräpburkar ihopsatta av andras skrot!

OpenOffice är ju ett snorbra program också, även om man har Windows. Man slipper betala dumma licenspengar och man kan spara i .doc-format ändå. GIMP är ett tokbra bildprogram som man kan ha mycket kul med, brush-paketen är ju gratis dom med.

Gratis är gott  8).
//Lina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser