Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "buy nothing year"  (läst 1627 gånger)

ClaesMotKlass

  • Inlägg: 122
    • -
"buy nothing year"
« skrivet: 13 maj-08 kl 14:47 »
Har nån vägen förbi ett bibliotek ta och titta i senaste numret av "Hus & hem". I denna tidning fanns en artikel om ett vitrinskåp för skor. Det fanns plats för 16 par skor/stövlar och varje par har en egen lucka. Så nu kan man visa upp sin skosamling för sina vänner ???

Kort efter det läste jag i metro om en tjej som hade haft ett "buy nothing" år

Jag funderar på att satsa på ett "köp ingenting år"

men jag har några problem:

1. Jag renoverar ett hus. Skall jag lägga det projektet i malpåse? Vad kan jag göra?
   köpa begagnad altandörr och bygga en ny pardörr själv?

2. De få vänner jag har kommer tycka att jag är skittråkig om jag aldrig är med på något eller bjuder

Har nån annan försökt med ett "köp inget" år? Vad blev jobbigast?
alternativ light

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: "buy nothing year"
« Svar #1 skrivet: 13 maj-08 kl 19:03 »
God tanke, men man bör nog vara rätt duktig på självhushållning innan man startar ett sånt projekt... Kanske "köpa så lite som absolut möjligt år" vore mer rimligt? För min del lär det skita sig, då jag hoppas kunna köpa hus i år!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: "buy nothing year"
« Svar #2 skrivet: 13 maj-08 kl 23:01 »
Jag har hört utrycket "downsizing" för att shoppa mindre skräp, och endast nödvändiga saker. Ett år utan den extra glassen på stan, eller ny tröja, men mjölk från affären var tillåtet.
Bara handla det nödvändiga, med andra ord.

...och det är väl nästan så jag lever, men bara nästan... Har precis brännt några tusenlappar på kläder och skor  :P men det är till hela familjen på fem personer plus till kommande bebis. Jag tar en shoppingrunda per halvår ungefär, men då handlar jag rejält.

Jag får undgå att räkna på alla saker till hus/ladugård/trädgård/fröer mm som inhandlats, för i så fall har jag inte downsizat alls  ::)
Landsflykting i storstan...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "buy nothing year"
« Svar #3 skrivet: 15 maj-08 kl 23:03 »
Det jobbigaste var att alltid ha så mycket månad kvar i slutet på pengarna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: "buy nothing year"
« Svar #4 skrivet: 16 maj-08 kl 11:19 »
Det jobbigaste var att alltid ha så mycket månad kvar i slutet på pengarna.


 ;D
Landsflykting i storstan...

ekonomisanering

  • Inlägg: 411
SV: "buy nothing year"
« Svar #5 skrivet: 18 maj-08 kl 14:52 »
jag har fått i utmaning av Anki från "not buing" om köpstopp under maj månad, mat får vi köpa, liksom nödvändiga förbrukningsmaterial och mediciner. Än så länge går det kanonbra, jag får inte köpa snabbmat, gå på restaurang, köpa mat på jobbet, godis eller läsk, och jag märker redan vad jag sparar pengar. Ska köra not buing minst varannan månad
http://ekonomisanering.blogspot.com

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: "buy nothing year"
« Svar #6 skrivet: 18 maj-08 kl 15:05 »
Tips för sparsamma: http://www.derknauserer.at/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser