Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  A-kassa och bisyssla?  (läst 14679 gånger)

louise

  • Gäst
A-kassa och bisyssla?
« skrivet: 23 apr-07 kl 11:08 »
Ska för första gången få A-kassan att godkänna min bisyssla som bonde. Men jag har visst missat reglen om hur mycket tid man får lägga på sin bisyssla, jag trodde reglerna bara gällde inkomsten. Max 1900 per månad får man tjäna och det är väl knappast några problem att följa den regeln. Men sedan är de hemlighetsfulla om var de tycker gränsen går för mängden arbete. Hur många timmar vågar jag fylla i? Nån här som har varit med om samma procedur?

Hasse

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-07 kl 13:48 »
Jag var utsatt för det här för 20 år sedan och blev tvungen att lägga ner företaget. Sedan fick rätt i mitt överklagande, men då var det för sent.
Som företagare har du två möjligheter, bisyssla eller deltidsföretag. För deltidsföretag gäller 10 tim/vecka. Jag kopierar in reglerna. Hur stort arbete är du arbetslös från?

Bisyssla
Om du vid sidan om ett heltidsarbete som har upphört har haft ett annat arbete så kan det eventuellt betraktas som en bisyssla. Med en bisyssla avses ett arbete som inte ska påverka din ersättning under arbetslösheten. För att ett arbete ska anses vara en bisyssla så krävs det att följande tre förutsättningar är uppfyllda:

   1. Arbetet har utförts vid sidan om heltidsarbetet under minst 6 månader. Som heltidsarbete räknas i det här sammanhanget även arbete som understiger den för yrket fastställda heltiden med maximalt 5 timmar.

   2. Den genomsnittliga inkomsten från arbetet överstiger inte 1920 kronor per vecka.

   3. Extraarbetet får inte hindra dig från att ta ett lämpligt heltidsarbete.

Om du har ett arbete som uppfyller dessa förutsättningar så godkänns det som en bisyssla. Kassan fastställer då detta genom ett beslut. Beslutet att bevilja en bisyssla är knutet till den specifika anställningen i fråga. Arbete som utförs i godkänd bisyssla ska inte deklareras på dina kassakort. Under arbetslösheten kan bisysslan inte utökas tidsmässigt. Om detta sker så upphör arbetet att vara en bisyssla och arbetet ska då deklareras på kassakorten. Om arbetet i bisysslan inte utökas, men inkomsten i bisysslan ökar så att inkomsten överstiger 1920 kronor per vecka så görs ett avdrag från ersättningen.

Deltidsföretag

   4. Verksamheten godkänns som deltidsföretag. Verksamheten i företaget måste ha bedrivits varaktigt vid sidan av en anställning. Anställningen måste ha varit på minst 17 timmar per vecka och din verksamhet i företaget får högst ha uppgått till 10 timmar per vecka i genomsnitt. Veckoinkomsten från företaget får heller inte överstiga tre gånger högsta dagpenningen, f n 2 040 kr per vecka. Kassan måste fatta ett beslut om deltidsföretag för att din verksamhet ska godkännas som deltidsföretag.


louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #2 skrivet: 23 apr-07 kl 13:55 »
Jag kan redan alla reglerna. Men det finns ingen exakt summa för hur många timmar man har rätt att jobba i sin bisyssla. Det var det jag ville höra era erfarenheter om.

Hasse

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #3 skrivet: 23 apr-07 kl 14:22 »
Jag kan redan alla reglerna.

Du skrev "1900 per månad", men det är 1920 kr/vecka.  Är det att "kunna alla reglerna"?

louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #4 skrivet: 23 apr-07 kl 14:40 »
sorry, just den var fel. Men för mig kvittar det, jag har inte tjänat en krona på mitt företag ännu.

Hasse

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #5 skrivet: 23 apr-07 kl 15:41 »
Jag tycker A-kassans regler är oerhört företagarfientliga. Där borde regeringen se till att det blir lättare att vara arbetslös och företagare. Jag önskar dig all lycka med ditt företag och a-kassan och hoppas att du berättar hur det går.

louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #6 skrivet: 23 apr-07 kl 20:47 »
Det här med deltidsföretag har jag aldrig läst på om. Får man ut hela akassan med ett sånt? Eller drar de av dagar/lön som motsvrar det man jobbar i företaget? Eller nån annan lösning?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #7 skrivet: 23 apr-07 kl 20:56 »
Fan detta är ett ingrepp som en sosse ekonomi har skapat.
Arbetslinjen är väl att man ska få skaffa inkomst efter förmåga eller att man har läge därtill.

Vi har ett probem däri att det är begränslingar.

Inför en bestämmels där man utan skatt ska  kunna leva på en liten inkomst , utan stt man har någon sort av a-kassa eller annnat.

Man tar ett jobb för kanske låg lön, men  man är inte av banan

Snacket om lönedumpning, är till för att skapa en värld  där man tror på nationalism,vi ska ha det bättre än andra.

Höga inkomser befrämjar miljöförstöring och en ohållbar utbeckling.

Så kalld fattigdom  bland mätta individer,är framtiden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #8 skrivet: 23 apr-07 kl 21:43 »
Jag tycker A-kassans regler är oerhört företagarfientliga. Där borde regeringen se till att det blir lättare att vara arbetslös och företagare. Jag önskar dig all lycka med ditt företag och a-kassan och hoppas att du berättar hur det går.

Det är ju en ganska svår balansgång. Jag skulle kunna lägga ner heltid och mer där till på hemmaplan utan att komma över beloppsgränsen. Det är inte svårt att se till att inkomsten av företagandet blir tillräckligt låg. Om jag samtidigt fick A-kassa skulle jag leva mycket gott på det, med mina mått mätt.

Men det är ju knappast meningen att sammhället (=a-kassan) ska betala mig för att jag väljer att arbeta i mitt företag och bygga upp det, eller ostört pyssla med min favorithobby, även om det vore privatekonomiskt lysande. Jag har inget emot att betala vare sig skatt eller a-kasseavgift om ersättningarna som betalas ut utgör arbetslöshetsersättning. Men om de går till att betala något slags medborgarlön till personer som väljer att syssla med en verksamhet som inte går att leva av trots att de skulle kunna försörja sig på lönearbete eller som företagare tycker jag är lite störande. Att man ska kunna vara "företagare" med full a-kassa är knappast avsikten med systemet. Det urholkar på sikt acceptansen för kostnaderna för arbetslöshetsersättninger, vilket i vanlig ordning främst drabbar dem som verkligen behöver a-kassan.

Det finns väl möjligheter att få starta-eget bidrag (som i o f s också betalas med skattepengar) under en begränsad period? Det är väl OK som stimulans till de som vill ta steget att bli företagare

louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #9 skrivet: 23 apr-07 kl 22:05 »
Jag skulle gärna vilja ha ett starta-eget-bidrag som är anpassat till lantbrukare. Det som finns idag innebär att man får sin akasseperiod förlängd ett halvår. Men vad hjälper det en lantbrukare som troligen inte hinner få nån som helst inkomst under den perioden om den inte råkar infalla på hösten?

Fast man blir troligen inte beviljad bidraget om man inte kan visa hur man ska få in pengar innan hösten, det sa min handläggare på arbetsförmedlingen här om dagen.

Men, starta eget tar mycket längre tid än ett halvår. Jag skulle vilja ha nån sorts succesiv "avvänjning". Att man först lovar att försörja sig på 25 procent och får akassa 75, sen 50 % osv.

Men, eftersom det inte finns kommer jag aldrig att satsa på mitt företag. Det är och förblir en bisyssla. För att gå från noll till heltid och bara kasta mig ut i ingen försörjning vågar jag bara inte.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #10 skrivet: 23 apr-07 kl 22:11 »
Citera
2. Den genomsnittliga inkomsten från arbetet överstiger inte 1920 kronor per vecka.
alltså man kan ha den inkomsten OCH a-kasseersättning????????

louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #11 skrivet: 23 apr-07 kl 22:17 »
ja det är faktiskt lite sjukt. Men de kolalr hur många timmar man jobbar också, men de vill i nte säga hur många timmar som är för mycket..

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #12 skrivet: 23 apr-07 kl 22:29 »
men att få tjäna 1920 I VECKAN är ju mycket! typ 7680 i mån-
och att sen stämpla på det...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #13 skrivet: 23 apr-07 kl 22:35 »
Lite OT:
Det kan även blir problem om man äger travhäst o vill stämpla.. Det räknas som inkomst (förut iallaf. hörde jag) trots att dom allra flesta bara kostar massa pengar  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #14 skrivet: 23 apr-07 kl 22:37 »
Citera
men att få tjäna 1920 I VECKAN är ju mycket! typ 7680 i mån-
och att sen stämpla på det...

Visst kan det låta mycket .. Men är skatt mm. avdraget. Är det efter utgifter.. ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #15 skrivet: 23 apr-07 kl 22:37 »
om jag fattat det rätt, rätta annars  ;D
man ska alltså ha eb bisyssla som är hög timlön och så få timmar som möjligt...då får man stämpla för det "ordinarie" jobbet man är arbetslös från?
så i praktiken är det bättre då att ha ett ordinarie jobb på heltid och en bisyssla..än att jobba övertid på ordinarie jobbet...om man ev skulle bli arbetslös alltså?

louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #16 skrivet: 23 apr-07 kl 22:44 »
Vet inte, det orkar jag itne räkna ut. Jag har aldrig jobb där jag kan jobba övertid så det har jag aldrig tänkt på.. Men 1920 x 4= 7680. Inte fan får man ihop det på en övertid. men akassa håller ju inte särksilt länge. det är ju extremt kortsiktig planering. Särskilt nu när man itne ska kunna få en ny period längre.
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 22:47 av Lollo »

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #17 skrivet: 23 apr-07 kl 22:49 »
det kan man  ;D
fast det är inte att rekommendera att jobba så mycket...definetivt inte på samma jobb iallafall ::)
fast det var inte det som var grejen...utan Om det typ kunde fungera så....
men det var ett max antal timmar på de 1920:-????

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #18 skrivet: 23 apr-07 kl 22:52 »
men att få tjäna 1920 I VECKAN är ju mycket! typ 7680 i mån-
och att sen stämpla på det...

Håller med.
Oavsett om det är före eller efter skatt så verkar det väldigt mycket i mina ögon...  ???
Det kan väl inte stämma; på så sätt vore det klart attraktivt att stämpla och ha dryga ut inkomsten med bisysslor.
Why be normal when you can be yourself?

louise

  • Gäst
Re:A-kassa och bisyssla?
« Svar #19 skrivet: 23 apr-07 kl 23:09 »
ja. men maxantaler är hemligt. det var därför jag drog igång den här tråden för att höra vad de godkänner och inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser