Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörd av spannmål utan tröska  (läst 27108 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Skörd av spannmål utan tröska
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:57 »
Carina
 To 8 Feb, 2001 - 13:39
--------------------------------------------------------------------------------
Om jag odlar havre, vete el dyl på en yta av några hundra kvadratmeter så lär det knappast vara idé att hyra in en skördetröska. Eller?
Är alternativet att skaffa sig en skära och binda kärvar som man sedan tröskar för hand?
Hur tröskar man lättast?
 
Sven Bergersjö
 Må 12 Feb, 2001 - 11:37
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!
Jag gillar inte skördetröskor, det är såna som manglar rådjurskid sönder och samman.
Bjud in vänner och bekanta på skördefest.
Du behöver ingen skära, liar är bättre.
Några går före och slår, några går bakom och binder kärvar och sen tröskar man dem som du skriver för hand.
Jag kommer gärna upp och hjälper till!
Sven
 
Carina
 On 14 Feb, 2001 - 06:53
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Sven,
Håller med om det där med tröskorna och rådjurskiden. Stackars kid!
Min bekantskapskrets är inte så omfattande så jag har inte så många att bjuda in.
Tack för ditt erbjudande! Om det står kvar när det är dax så är du hjärtligt välkommen!
 
Sven Bergersjö
 On 14 Feb, 2001 - 12:23
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!
Självklart står erbjudandet kvar (under förutsättning att vi hittar ett lämpligt datum, men det borde väl gå att ordna).
Nej, i dagens urbana samhälle så är bekantskaper i allmänhet flyktiga och "vänner" ställer upp allt mindre och hjälps åt. Men några har du väl som du kan bjuda in? Syskon, släkt?
 
Carina
 Fre 16 Feb, 2001 - 06:56
--------------------------------------------------------------------------------
Jag håller på att leta efter slåttermaskin för häst, men om jag kör ut med hästen i en havreåker så vet jag inte hur jag skulle kunna få den att gå ett steg. Han skulle köra ner huvudet och äta allt vad han kunde :oD
Men det kanske skulle vara ett bra sätt för honom att fylla på energiförrådet under arbetets gång så han orkar dra. :o)
 
Camilla S. (Camilla)
 Fre 16 Feb, 2001 - 22:27
--------------------------------------------------------------------------------
Vilken syn! Då kan man ju verkligen kalla det en havretraktor! :-D

Det står förresten en hel del om både att odla spannmål och om att använda hästen i jordbruket i senaste numret av åter, om du inte har den redan. Jättefina bilder dessutom!

/Camilla
 
Carina
 Må 19 Feb, 2001 - 06:18
--------------------------------------------------------------------------------
Åååå, varför har inte jag fått Åter än??!!!!
Jag har visserligen eftersändning av posten men den brukar bara komma en dag efter ordinarie postutdelning. Har den inte kommit idag så får jag beställa en ny.
Lääängtar.......  
(Roligt när det ligger annat än reklam och räkningar i brevlådan)
 
Carina
 Ti 20 Feb, 2001 - 05:54
--------------------------------------------------------------------------------
Äntligen! Nu hade Åter kommit!  
Mycket intressant läsning. Artiklarna om Säd och Kvarnar berörde mycket som jag funderat på det senaste (...bönhörd?!?).
Artikeln om hästen som arbetskamrat innehöll inga nyheter för mig eftersom jag hållit på med hästar i så många år, men den var ändå intressant att läsa och bilderna var fina.
Ser redan fram emot nästa nummer!
 
« Senast ändrad: 29 sep-05 kl 21:06 av admin »

Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #1 skrivet: 25 sep-05 kl 11:16 »
Tror tusan att dom kör på rådjurskiden när dom sitter och brassar på för full maskin helt ovetande om omvärlden. ger mej fan på att om man råkade komma i vägen för dessa monstermaskiner så vart man rejält tillplattad.

Målle

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #2 skrivet: 25 sep-05 kl 14:31 »
Nu är det ju iofs inte skördetröskorna som tar död på rådjurskiden för dom är "stora" när det är tid att tröska. Det är slåttern i början på juni som är farlig, då är dom nyfödda.
Men det är lätt att undvika. Kvällen innan man ska hugga går man ut i vallen och knyter bitar av toapapper om stråna lite här och där. Detta skrämmer geten som flyttar sina kid på natten. Viktigt är att det görs kvällen innan, gör man det flera dar innan så vänjer sig djuren. Man behöver inte ta bort pappret innan man hugger, det gör ingen skada i balarna.

peter

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #3 skrivet: 29 sep-05 kl 17:19 »

woooooooow vilken kunskap denne man har hahahahahahaha
de är väl så att man har plast på balarna inte papper eller har du någe speciell inplastnings teknik

peter

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #4 skrivet: 29 sep-05 kl 17:22 »

 ett tipd till sätt en stång me kjedja framför traktorn som man slår med se till så kjedjan hänger kort så det rasslar ordentligt funkar bra

dan_t

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #5 skrivet: 29 sep-05 kl 19:41 »

woooooooow vilken kunskap denne man har hahahahahahaha
de är väl så att man har plast på balarna inte papper eller har du någe speciell inplastnings teknik
Tror han menade att pappersremsor som hängdes upp for att skrämma bort rådjur inte gär någon skada i balarna..... ;)

dan_t

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #6 skrivet: 29 sep-05 kl 19:44 »
Är förvånad att ingen har tipsat om det mest grundläggande, att köra ett par yttervarv dagen före man hugger resten.

peter

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #7 skrivet: 29 sep-05 kl 21:21 »
jo vars så var de nog men reagerar rådjuren på remsor , jag tycker de är orädda allt de som finns kvar och som inte är uppätna av varg å lo-djur
enklast att skörda spannmål är väl med en hederlig lie med sk skärm på som ser ut som en halvmåne har ja fel eller sen sätter man de på en trä stör så spannmålen får torka

dan_t

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #8 skrivet: 29 sep-05 kl 21:24 »
Att köra på ett råddjurskid med de gammla knivslåttrarna var inte speciellt trevligt med avhuggna ben och allt, med  rotorslåttrarna är det åtminstone större chans att de dör snabbt.

Annars så brukade vi alltid gå genom åkrarna och kolla när jag var liten och hänga ut gammla kläder på stängsel och pinnarna som märkte ut stenar dagen före för att de skulle fladdra och lukta människa.

peter

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #9 skrivet: 29 sep-05 kl 21:25 »
Tror tusan att dom kör på rådjurskiden när dom sitter och brassar på för full maskin helt ovetande om omvärlden. ger mej fan på att om man råkade komma i vägen för dessa monstermaskiner så vart man rejält tillplattad.

håller med dig å de är ju inge små mackapärer de har så klagar de på lönsamheten jo pytts på de  har man råd att köpa tröskor i 2 miljoners klassen [ jo du läser rätt 2000000 mille ] så då är man inte fattig bonde

dan_t

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #10 skrivet: 29 sep-05 kl 21:34 »
jo vars så var de nog men reagerar rådjuren på remsor , jag tycker de är orädda allt de som finns kvar och som inte är uppätna av varg å lo-djur
De vi har här nere i skåne är rätt rädda av sig, beror väl på att trafiken och jakt är den största faran här nere.
Annars är ju rådjurskid ett större problem under den tidiga hö-slåttern  i början på juni än när vi tröskade korn i slutet på augusti.  Har bara varit med om en gång att ett rådurskid har blivit på kört när vi tröskade. Men när vi höstar hö så är ju kidden så små så de bara "trycker".

dan_t

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #11 skrivet: 29 sep-05 kl 21:40 »
håller med dig å de är ju inge små mackapärer de har så klagar de på lönsamheten jo pytts på de  har man råd att köpa tröskor i 2 miljoners klassen [ jo du läser rätt 2000000 mille ] så då är man inte fattig bonde
Och så det allra värsta!
Att de sitter och lyssnar på radio när de kör! Har aldrig förstått det där radiolyssnandet medans man kör dyra maskiner.
När ma kör hövändare och sånt är ju en sak, men när man tröskar, pressar eller kör slåtter.....

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #12 skrivet: 29 sep-05 kl 23:00 »
 När man köpt en skördetröska för två mille, ja, då har man blivit en fattig bonde.... ;)
 Men skämt åsido... De som köpt stora dyra maskiner är ofta bra att ha för oss som inte har råd att göra det, eftersom dom oftast får lov att köra åt andra för att ekonomin ska gå ihop :) Så jag tycker det är bra att någon vågar satsa så stora pengar på div maskiner, så slipper jag.
 Att söka av fälten med hund kan också fungera. Har en granne med hö och spannmålsodling som söker av med sin BorderCollie.
                         Mvh
                        Charlotte
« Senast ändrad: 29 sep-05 kl 23:03 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

dan_t

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #13 skrivet: 30 sep-05 kl 10:05 »
Hur mycket kostar billigaste möjliga nya tröska nuförtiden förresten?
Det är fyra, fem år sedan jag såg någon prisuppgift på nya tröskor i lantbrukstidningar. Då kunde man inte komma undan med mindre än en halv miljon för en ny tröska.
En begangnad tröska från mitten på åttiotalet verkar kosta runt 250000.
Inte lätt att få ekonomi i trösk-ägandet för en småbonde.....

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #14 skrivet: 30 sep-05 kl 11:20 »
Inte lätt att få ekonomi i trösk-ägandet för en småbonde.....
Just därför är tex Maskinringen ( Det finns väl såna i hela landet?) perfekt för oss som  har så små gårdar så att det inte lönar sig att äga precis alla maskiner, men ändå så pass stora att man inte klarar att slå med lie ;)
 Det finns säkert en massa billiga gamla tröskor att köpa som räcker gott och väl till ett "småbruk" men jag har märkt att såna  maskiner har en underlig förmåga att paja just när man behöver dom (vädret är fint och skörden måste in NU! Och det tar tre dagar att få hem delar till den trasiga grejen "situationer" blir ofta vanliga med gamla slitna maskiner)
                         Mvh
                       Charlotte
« Senast ändrad: 30 sep-05 kl 11:23 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

peter

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #15 skrivet: 01 okt-05 kl 11:23 »
till charlotte å sjusovare(zzzzzzzzzzzzzzzz)

ok visst är de bra att andra har maskiner då slipper man åtminstone reservdelskostnader
men varför tröska idag är de väl mer populärt att göra ensilage av spannmål än att tröska den är då så här i västra kanten av dalarna
 ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ??? ??? ??? ??? ???

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #16 skrivet: 01 okt-05 kl 15:53 »
 Förutom reservdelskostnaderna så slipper man ju tex stå och amortera på lån för en maskin som man använder ett par dagar per år.
 Varför inte tröska?? Har man tork (eller syrar kornet) så är det väl bra om man kan bli självförsörjande?
 Mina får gillar inte grönfoder någe vidare (sorterar bara ut det gottaste) så om vi inte haft Nötterna också som äter grönfoder med förtjusning så skulle det nog blivit blandsäd som använts till "växelgröda" för vallen.
                        Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

peter

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #17 skrivet: 01 okt-05 kl 16:52 »
ok som mina kor då äter själva ärterna+havren alla stäjlkar blir kvar
har i år tagit grönfodret när de varit kort å grönt å just som havren gått i ax  då är de helt annan fart på korna  nu så är de rent på foderbordet när nästa utfodrings tillfälle står på tur å de mjölkar lite bättre å jämmnare tycker jag

ja man kan ju undra när tillexempel en pressplastare som minst kostar 500000 kr som köps på kredit på 5 år och betalar sig om man kör på entrepenad än en tröska som du säger skall betala sig på kanske 10 år å man kör 2-3 veckor per år huvaligen för ränta å amortering på denna 2 miljoners koloss

dan_t

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #18 skrivet: 02 okt-05 kl 01:48 »
Intressant, hur funkar spannmålsensilage med grisar?

peter

  • Gäst
Re:Skörd av spannmål utan tröska
« Svar #19 skrivet: 02 okt-05 kl 11:40 »

ja jag själv har väl ingen väldig kunskap om gris produktion men
 när jag gick på lantbruksskola 87-89 så gav vi såväl sinsuggor å suggor som grisat ensilage
slakt svin borde växa lite bättre på grönfoder ensilge ja vet icke men någon som vet???????? ::) ::) ::) ::) ::) ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser