Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klöver till hö, hösilage eller bete  (läst 2393 gånger)

anneli71

  • Inlägg: 2
Klöver till hö, hösilage eller bete
« skrivet: 09 sep-13 kl 08:30 »
Vi äger flera gärden som tidigare har arrenderats av en bonde, och som i sin tur har gett mig hösilage till mina hästar i utbyte mot att han har tagit större delen av skörden samt behållit eu-bidragen. Nu har det "kört ihop sig" lite och jag tänker säga upp arrendeavtalet. Så till frågan:  på tre av gärdena har han sått gräs med en hög andel av klöver. Kan detta användas som foder till häst eller blir det för kraftigt? Någon skillnad om det är hö eller hösilage? Om det inte funkar till häst, kan man ge det till får? Tacksam för svar

anneli71

  • Inlägg: 2
SV: Klöver till hö, hösilage eller bete
« Svar #1 skrivet: 09 sep-13 kl 10:33 »
Sitter och läser andra trådar, och såg att någon svarat att finbladiga växter ( t ex klöver) ger hög proteinhalt. Om man slår sent, påverkas näringsvärdet negativt? (Så att det fungerar som hästfoder)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Klöver till hö, hösilage eller bete
« Svar #2 skrivet: 09 sep-13 kl 10:34 »
Klöver till får beror på vilka får som ska äta det
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=60326.0
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Macke

  • Inlägg: 23
SV: Klöver till hö, hösilage eller bete
« Svar #3 skrivet: 12 sep-13 kl 07:51 »
Klöver ökar ju proteinhalten i fodret och kan med fördel ges till får.
Rödklöver bör inte ges i "stora" mängder vid betäckning, antalet lamm per tacka reduceras....
Vid många vändningar och stängning så tappar klövern sina blad, hösilage/ ensilage är att föredra.
Klövern mognar ofta efter gräset men jag rekommenderar att slå i tidigt stadie för då ratar fåren fodret mindre.

Jag ska försöka så in rödklöver i mina befintliga slåtterängar för att få upp proteinhalten!

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Klöver till hö, hösilage eller bete
« Svar #4 skrivet: 12 sep-13 kl 11:31 »
Var det inte en fråga om foder till häst?

Jag skulle slå så sent som möjligt. Gräset mognar först, sedan klövern. Men klövern blommar över och gräset får övertaget igen. Till häst är det dessutom bara bra om gräset är ganska grovt (för tänder, mage och tarm) men blir det väldigt grovt kan det vara bättre att ha ett hyfsat torrt ensilage. Ett för blött kan lätt ge diarré till känsliga hästar men ett  torrare gräs verkar mindre smakligt.
Nu äter ju hästar hö utan problem men om dom ratar det när det är grovt..

Låter man vallen växa alldeles för länge kommer skräppa och annat som hästar inte äter och du kommer få slänga mycket som hästen sorterar bort.
Kommer det en haj - simma fortare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare
Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser