Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mångsidigt foder  (läst 1277 gånger)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
Mångsidigt foder
« skrivet: 07 jan-11 kl 19:58 »
Det verkar som att vi kommer få ta över en släktings gård inom några år och vi får äntligen möjlighet att utöka gårdsfaunan och dessutom odla vårt eget foder. Det är 16 ha öppen mark varav allt är plöjbart och jag räknar med att hälften blir mer eller mindre permanent betesmark. minst 2 hästar, 2 kor med kalvar, gäss och grisar är bestämt. Får vore också trevligt men det får vänta.
Vi arbetar båda heltid och djuren tar ju en hel det tid i sig, så vi vill såklart begränsa själva jordbruket till ett minimum och odla så mångsidiga foder som möjligt.
Vad rekommenderar ni för växtföljd, spannmål, val av fröblandningar med givna förutsättningar?
Att tillskott måste köpas eller odlas i mindre skala vid sidan om är ok, men det vore skönt med 2-4 grödor man kunde skörda och lagra i bulk och som fungerar bra som basföda till alla djuren.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Mångsidigt foder
« Svar #1 skrivet: 07 mar-11 kl 15:47 »
havre,foderbetor,rödklöver...
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Weasel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser