Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lergryta i järnspis?  (läst 2059 gånger)

Tommy Holmer

  • Inlägg: 1
Lergryta i järnspis?
« skrivet: 07 sep-18 kl 09:18 »
Jag har en Husqvarna 727 järnspis i min stuga, och ska bjuda över lite folk senare i höst. Funderade på att göra älgstek i lergryta, finns det någon här som testat och om resultatet blev lyckat?
Har använt grytan i vanlig ugn så vet hur den fungerar i övrigt.

Har sökt runt på nätet men inte hittat något om just detta, men har förstått att det kan vara lite lurigt med temperaturen. Men eftersom det är långkok borde det väl inte ha jättestor betydelse eller? Så länge det inte blir för varmt då alltså.

Kommer använda en köttermometer så man ser när det är klart, funderar även på att skaffa en lös ugnstermometer så man kan ha hyfsad koll på värmen inuti ugnen.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Lergryta i järnspis?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-18 kl 09:32 »
Du få elda väldigt lugnt o blötlägga ordentligt, jag spräckte min i vanlig ugn på 150 grader

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Lergryta i järnspis?
« Svar #2 skrivet: 07 sep-18 kl 10:15 »
Och för den delen se till att vedspisen är i ordning så att värmen i ugnen blir så jämn som möjligt - inmurningen ovanpå ugnen hel, ugnens sidostycken raka så det inte är otätt mellan dem och överdel respektive botten, ugnsluckan har bra passform osv.
Sota spisen (framför allt under och till höger om ugnen) noga.

 

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: Lergryta i järnspis?
« Svar #3 skrivet: 11 jan-19 kl 11:01 »
sent svar.. du har säkert redan provat.
men jag gör i lergryta ofta.ställer in den samtidigt som jag tänder i spisen.
aldrig haft några problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 5 användare (2 dolda)
GE202, Anders Flix, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser