Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Bo skrivet 23 jan-06 kl 12:09

Titel: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Bo skrivet 23 jan-06 kl 12:09
som konkurrerar ut den på egna meriter kunde vara en lätt energisnål och säker svävare som tar en fågelvägen direkt till målet. Man kan därigenom på sikt spara in det mesta av vägnätet och parkeringsplatserna har man på taken.

Väjningsregler finns inprogrammerat och man knappar bara in longitud och latitud för sin destination och klickar på OK.

Lämplig princip för lyftkraften kunde vara coandaeffekten med ett joniserat radiellt flöde över en krökt yta då attraktionen är elektrostatisk och inte aerodynamisk. Joniseringen får man lämpligen genom upphettning av gasen innan den trycks ut radiellt genom ett magnetiskt fält som böjer av elektronerna som fångas upp medan de tyngre positiva jonerna strömmar längs med den krökta ytan som får negativ laddning. Längs underkanten passerar flödet ett neutraliserande kopparnät

Något för den kompetente hempularen kanske.

http://www.peterboroughtoday.co.uk/ViewArticle2.aspx?SectionID=845&ArticleID=1317313


Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Skytten skrivet 23 jan-06 kl 12:18
Beskrivningen liknar en 50-talare av ett flygande tefat.

Coandaeffekten kan du uppnå med en roterande cylinder, men den blir nog inte tillräcklig för take off, prova på en båt med seglet utbytt med dessa principer, det bör gå, möjligen oxså på en farkost på landbacken.  Om det är effektivare än en ottomotor låter jag vara osagt, men det skulle i princip gå att göra.

Mer litteratur i ämnet finner du på bilbliotekens magasin.


Titel: Jag hade lämnat aerodynamiken
Skrivet av: Bo skrivet 23 jan-06 kl 12:23
och tillämpar Coandaeffekten elektrostatiskt istället liksom dom du hittar på länken och som troligen Viktor Schauberger gjorde på 40-talet.
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Skytten skrivet 23 jan-06 kl 12:31
Principen att lyfta sig själv i håret, har utnyttjats i många projekt, de flesta har lagts ner, då vinsten inte motsvarade förhoppningen.
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: nad skrivet 31 jan-06 kl 14:16
Minizeppelinare skulle fungera på samma sätt,höljet klätt med solcellsmaterial fasttjudrad vid bostaden ovan molnen för laddning av husets system när zeppelinarens batterier är fulladdade.Nackdelen med dagens z. är att de har så dålig lyftkraft och därför blir bedrövligt stora.
Vänl NAD
Titel: Ser du
Skrivet av: Bo skrivet 01 feb-06 kl 21:10
fasttjudrade zeppelinare som alternativ till personbilen?
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Gröfre Slissing skrivet 01 feb-06 kl 22:18
God afton igen!   Coandaeffekten låter intressant; jag stoppar namnet i ett av mina stora kunskapshål, jag har inte hört ordet förut. Däremot är jag något bekant med den s.k. Magnuseffekten. "Skytten" skriver om "roterande cylindrar ",jag vet att det förekom så kallade rotorskepp, där seglen ersatts av ett flertal roterande cylindrar som av en mindre motor bringades att rotera. Vill minnas effekten blev större om cylindrarna hade flänsar i båda ändarna. Jag tror att det mest kända rotorskeppet hette "Buckau".   Den intresserade finner säkert något att läsa om detta på biblioteken. Slå gärna upp namnet "Savonius"! Tror att det var den mannen som uppfann vinddrivna rotorer så att motor icke tarvades!  Rätta mig om det är fel!
Titel: Re:Ser du
Skrivet av: Filip Skräplund skrivet 01 feb-06 kl 22:32
fasttjudrade zeppelinare som alternativ till personbilen?

Varför inte?

Om alla hade en zeppelinare fastsatt med wire, så kunde man klättra upp för wiren och hängglida därifrån så långt som man kan.
Sen klättrar man upp i närmaste wire och fortsätter hängglidningen.
Detta upprepas tills man nått sitt mål.

Jag tycker det låter som en lysande idé helt i din anda, Bo.
Titel: Aerodynamikens möjligheter
Skrivet av: Bo skrivet 01 feb-06 kl 22:49
är säkert inte helt uttömda heller.

Jag tänker prova om det blir någon lyftkraft om jag släpper ut högtrycksånga radiellt ut från mitten av en kupa försedd med små gropar som på en golfboll för bättre sug.

Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Filip Skräplund skrivet 01 feb-06 kl 22:53
Jag minns en amatörforskare i Uppsala på 80-talet, som idogt hävdade tesen att Egyptens pyramider hade byggts med hjälp av jättelika muterade och tämjda tordyvlar.
Han berättade att han hade framlagt sin teori för ett flertal professorer inom relevanta ämnesområden, men samtliga hade bestämt hävdat att det inte kunde vara möjligt för tordyvlar, ej ens muterade sådana, att lyfta stenblock på åtskilliga ton.
Det sista jag hörde av honom var att han sökte efter hieroglyfer med tordyvlar på, då detta skulle kunna bli ett tungt vägande bevis för hans tes.
Vet tyvärr inte om han fann någon sådan hieroglyf.

Någon här som har en teori om ifall tordyvlarna kan ha utnyttjat någon variant av Coanda-effekten?
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: magi skrivet 01 feb-06 kl 23:21
Jag minns en amatörforskare i Uppsala på 80-talet, som idogt hävdade tesen att Egyptens pyramider hade byggts med hjälp av jättelika muterade och tämjda tordyvlar.
Han berättade att han hade framlagt sin teori för ett flertal professorer inom relevanta ämnesområden, men samtliga hade bestämt hävdat att det inte kunde vara möjligt för tordyvlar, ej ens muterade sådana, att lyfta stenblock på åtskilliga ton.
Det sista jag hörde av honom var att han sökte efter hieroglyfer med tordyvlar på, då detta skulle kunna bli ett tungt vägande bevis för hans tes.
Vet tyvärr inte om han fann någon sådan hieroglyf.

Någon här som har en teori om ifall tordyvlarna kan ha utnyttjat någon variant av Coanda-effekten?

Hahahahaaahhaahaaahahaaaa

Jag älskar detta forumet.   :)

Hoppas dom hittar skalen.   :)
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Skytten skrivet 02 feb-06 kl 12:43
Coanda och Magnus das ist dasselbe!

Den rotorförsedda segelbåt som du nämner har inget med savonius att göra, utan båtearna byggdes på 1920.1930 talet
av en tysk som hette Flettner.

Det finns många artiklar på nätet, sök på Flettner.
Ex: http://naca.larc.nasa.gov/reports/1925/naca-tn-228/

Ett experiment som gjorts, (om det är lyckat som påstås eller båg, vet jag inte) Man hade en cylinder som horisontellt , med en liten motor roterade i blåsten och vid ett visst vartal lyfte rakt upp i luften.

Ni som har planer på att bygga ett flygande tefat kan få tips på:
http://jnaudin.free.fr/html/repulsin.htm
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Gröfre Slissing skrivet 02 feb-06 kl 13:25
 God middag! Tack, "Skytten"! Jag visste inte att Coanda och  Magnus var detsamma! Jag lär mig undan för undan; läste om detta för så länge sedan, men blev intresserad igen när jag såg Dina och andras inlägg.  Jag har hört att skeppet "Buckau" skall ha varit i Sverige en gång, kan det vara riktigt?   Att jag blandade in Savonius är nog för att jag tror att någon använde Savoniusrotor för att driva Flettnerrotorerna på en båt Jag vet att det finns skrivet i någon bok någonstans. Det experiment Du nämnde ,om den roterande cylindern, har jag inte hört talas om tidigare, låter både roande och intressant! De båda e-postadresserna Du angav skall jag besöka.(eller  vad det heter)
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Skytten skrivet 02 feb-06 kl 13:45
Flettner byggde om ett tremastat fartyg 1924, som försågs med två rotorer och det bar namnet Buckau.
Det var på 475 bruttoton och de drevs med dieselgeneratorer.
Den hade en hjälpmotor på 160 hk, att användas när det inte var vind.

Barbara byggdes senare (1925) PÅ 2075 bruttoton, oxå ett kombinerad motor och rotorskepp, med tre rotorer.

Dessa fartyg kunde gå i alla vindriktningar, och kunde på den tiden konkurrera med Ångfartyg och även segelfartyg, främst för att systemet krävde mindre besättning.

Nån uppgift på att fartyget Buckau har varit i Sverige har jag inte.

Tekniken fick inte så stor spridning, då det inte gick att infria de höga förväntningar man hade.

I tider då oljan blir dyr och knapp, och modernare reglerteknik skulle kunna användas, har det kanske möjlighet till en rännesans.

Att driva fartyget med en vindsnurra i kombination med rotor, tror jag inte fungerar, då det skulle ge motverkande krafter utom i nära eller medvind.
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Skytten skrivet 02 feb-06 kl 14:21
Zeke

De stora tordhyvlarna klarade inte av att stapla de stora stenblocken, pga insektshjärnans begränsade kapacitet(trots storleken), men man utnyttjade dem ändå få att bygga.
Anledningen att inga spår finns av dem är att de massakrerades och stoppades i arbetarnas ryggsäckar, där en jäsning ägde rum. Två lyfttekniker användes, dels den med kamellemsskinn-ryggsäckarna som jäste upp till stora ballonger som kunde lyfta stenarna.

Arbetarna följde med genom att ryggsäckarna kombinerades med en gasturbin och för att piloten inte skulle rotera mot propellern, så hade man två motverkande (hieroglyfen "ka" avbildar).

Med denna metod, kunde pyramiderna byggas utan att varje spår av tordhyvlarna finns.

Att den rätta versionen av papyryset som beskriver detta inte har kommit ut är att det först tolkades upp och ner, sedan beslagtogs det av CIA.



Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: magi skrivet 02 feb-06 kl 14:41
Zeke

De stora tordhyvlarna klarade inte av att stapla de stora stenblocken, pga insektshjärnans begränsade kapacitet(trots storleken), men man utnyttjade dem ändå få att bygga.
Anledningen att inga spår finns av dem är att de massakrerades och stoppades i arbetarnas ryggsäckar, där en jäsning ägde rum. Två lyfttekniker användes, dels den med kamellemsskinn-ryggsäckarna som jäste upp till stora ballonger som kunde lyfta stenarna.

Arbetarna följde med genom att ryggsäckarna kombinerades med en gasturbin och för att piloten inte skulle rotera mot propellern, så hade man två motverkande (hieroglyfen "ka" avbildar).

Med denna metod, kunde pyramiderna byggas utan att varje spår av tordhyvlarna finns.

Att den rätta versionen av papyryset som beskriver detta inte har kommit ut är att det först tolkades upp och ner, sedan beslagtogs det av CIA.

Hahahahahaaaahaaaahaaaaa   ;D

Tro fan om inte Bush har lite drag av tordhyvlarna.
Hade han inte en bula i kostymen?
Han hade nog inte fällt in hela vingpaketet ordentligt.
Hihhiiihihhiiiiiiiiiihahahahaaaa
De har tagit över världen...........


Hahahaahaaahaaaaa    ;D
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Skytten skrivet 02 feb-06 kl 14:55
Magi

Den store vite hövdingen har oxå hittat en gammal grekisk text, som radikalt har ändrat hans tolkning av det kristna evangeliet. Den upponervända texten har tolkats:

Kapitalet är mitt, som är i Väst, utdelning give våra investeringar.

Tillkomme vår vinst, till våra bomber

På Wallstreet såsom på Nastaq

Giv oss idag våra fienders lik

Och bevilja oss olja, såsom vi beviljar andra napalm

Inled oss inte i bankrutt, utan fräls oss från fackföreningar

Ty hela världen är min, makten och rikedomen.

Sedan hundra år och tusen  år fram

MAMMON!!

Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: magi skrivet 02 feb-06 kl 15:12
Nu ska vi inte spåra ut helt.   :)

Coandaeffekten är trots allt intressant och jag hoppas naturligtvis att detta ska bli ett alternativ till helikoptern.

Men varför använder de bara en rund vinge runt fläkten?

Skulle de inte kunna ha flera cirkulära vingar runt turbinen i olika radier för att utnyttja vindflödet effektivare?

God bless America.
Dom kommer att ta över världen tror jag.
Det går inte att stoppa dom.
Denna maktkamp har alltid funnits och frågan är vilken regim vi skulle föredra vinna.
Naturligtvis skulle jag vilja att Sverige tog över världen.
Men som andra kommer fransmännen sedan kommer nog USA.
Jag startar en tråd om detta om den inte redan finns
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Skytten skrivet 02 feb-06 kl 15:19
Det finns redan helikoptrar som använder coandaeffekten, dock inte för lyftet, men väl istället för stabilisatorrotor.
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: sprithitler skrivet 27 jun-06 kl 21:23
Alternativ till personbilen:

Jag och en kompis funderar på hur man ska fixa en billig elektrisk cykel.
Det är mest kompisen som är drivande, jag är mer av bollplank för ideer.
Det första steget har varit att med enklast tänkbara medel få en cykel som drivs med en elmotor. För att göra det har vi satt en rulle på en elmotor från kylarfläkten på en bil och riggat upp motorn så att rullen kan lägas an mot bakhjulet på cykeln. Energi till motorn kommer från ett bilbatteri på pakethållaren. Funkar yperligt så länge det är torrt, vid regn slirar rullen så mycket att krafttillförseln är obetydlig.

Kompisens hemsida är:  http://core.st/projects/Eco_mobile/index.html
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: AntiUrban skrivet 27 jun-06 kl 21:54
... eller så kan man ta bussen!?
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: sprithitler skrivet 27 jun-06 kl 22:08
... eller så kan man ta bussen!?

I en månad för samma pengar, givet att man har cykeln från början.
Har man även en bil på gården som man ska skrota så kan man ta bussen ner på stan två gånger för samma pengar.
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Ulric Eriksson skrivet 27 jun-06 kl 22:22
En idé! Det står i den länkade artikeln att drivhjulet på prototypen snabbt slets ut. En tanke kan vara att ha en mycket klenare motor än de 200 W som prototypen använde. Då får man starta själv, och låta hjälpmotorn ta över när fordonet kommit upp i marschfart. Lättare borde det vara också.
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Filip Skräplund skrivet 27 jun-06 kl 22:48
Finns ingen vettig anledning att göra om en genial uppfinning som cykeln till en elmoppe.
Man får träning medan man tar sig fram och slipper utgifter för gymkort, fåniga motionscyklar och joggingskor.
Och det blir väl brunkolsel till moppen eller?
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: sprithitler skrivet 28 jun-06 kl 01:26
Drivrullen slits inte ut så vansinnigt fort att det är ett verkligt problem.
Men vi jobbar på det. Med ett bakhjulsnav förberett för skivbroms kan man montera drev på vänster sida av hjulet och ha kedjedrift från elmotorn.
200 watt känns ganska lagom, kanske rentav att det är lite för lite för min smak.
Titel: Elektrifiering av cykel
Skrivet av: Bo skrivet 28 jun-06 kl 08:50
bör utföras diskret så att det fortfarande ser ut som en cykel. Annars får man problem med byråkratin.

Göm motorn i navet och ha täckande skivor istället för ekrar.
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Ulric Eriksson skrivet 28 jun-06 kl 09:02
Den här intressanta texten hittade jag hos tillverkaren Powabyke med Vägverket som källa:

Elcykel
Elcykeln är konstruerad så att elmotorn kopplas in när trycket på tramporna
ökar, t ex för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind.
Elmotorn får endast förstärka kraften från tramporna. Elmotorn får heller inte
ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim och nettoeffekten får inte
överstiga 250 watt. Under dessa förutsättningar räknas elcykeln som cykel.


http://www.powabyke.se/
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: sprithitler skrivet 28 jun-06 kl 14:33
>:(Buss är nog inget alternativ utanför tätorterna. Förekomsten av regelbunden busstrafik får nog tyvärr fortfarande betraktas som sporadisk. Det är nog inte ofta som den skulle gå att använda ihop med ett regelbundet arbete med tider som måste hållas.
Det är heller inte ekonomiskt rimligt för något bussbolag att anordna reguljärturer i glesbygd. Glesbygd behöver inte innebära lite folk utan bara att de bor glest. Nästan lika oanvändbart för en landsbygdsbo som flyget, där det kan gå åt flera timmar att ta sig till en flygplats.
En stadsbuss skulle inte heller kunna löna sig om den bara hade en eller två turer om dagen. Den skulle inte kunna användas av många. Inte ens i en stad.
Sluta därför att fantisera om sådan kollektivtrafik. Den kommer aldrig att bli användbar för fler än några få. >:(

Precis.

Lagar och regler för elcyklar som någon nämnde känner jag redan till. Att få en hemmabygd elcykel att bli laglig är något vi jobbar på, men det ligger ett par prototypgenerationer frammåt i tiden. Om reglerna för elcykel liknar dem för mopeder så är det i praktiken omöjligt att få en enstaka elcykel godkänd, men om reglerna är snällare utformade, exempelvis så att en elcykel är laglig så länge den inte befunnits olaglig vid provkörning, så är situationen en annan.
Batteriets placering och utformning i form av ett kraftigt bilbatteri på pakethållaren ger som sagt tyngdpunktsproblem, det är därför prototypen har centralstöd. På en egen cykel skulle jag använda ett mindre batteri på 14-20 ah, det borde vara mer än nog för att ge mig bra fart till och från jobbet (jag bor i Uppsala, i ett stort lägenhetsområde, ändå fungerar inte kollektivtrafiken), Det borde även vara nog för att man i glesbygden ska få en bekväm transport 1-1,5 mil till arbete eller butik.

Om en hemmabygd elcykel enligt dessa principer inte går att göra laglig så har jag en tanke kring lösning på det också.
Man skaffar cykelväskor av äldre lite styvare modell av vilka den ena används som en kåpa över drivsystemet samt förvaring för batteri och den andra används för laständamål.
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Ulric Eriksson skrivet 28 jun-06 kl 14:53
Jag tycker reglerna är klara som korvspad. Se till att motorn bara kopplas in när "föraren" trampar, att motorn är på högst 250 W och att den inte arbetar vid hastigheter över 25 km/tim. I så fall är det en cykel, obligatorisk typning eller besiktning av cyklar finns inte, alltså är fordonet godkänt.
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Wehrem Fimmer skrivet 25 sep-06 kl 22:47
Hej! Jag tillskrev "Vägverket" för precis cykeldefinition, och fick följande svar:     "Hej Enligt lagen om trafikdefinitioner SFS 2001:559 stämmer detta. Cykel 1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon. 2. En eldriven rullstol som förs av den åkande och är konstruerad för en hastighet av högst 15 kilometer i timmen. 3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen, b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt. Länk till Trafikdefinitioner  Med vänliga hälsningar, Bo Bröms "   Kanske detta inte behöver skrivas, bestämmelserna är tydligen kända av vissa tidigare insändare, men i alla fall!!     W .F
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: johole skrivet 27 sep-06 kl 11:26
Hva betyr "nettoeffekt"?
Er det maks 250 W elektrisk energi inn til motoren ?
Er det maks 250 W mekanisk effekt ut av motoren ?
Er det maks 250 W mekanisk effekt inn på hjul-akslingen ?
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: ollebolle skrivet 27 sep-06 kl 18:30
Sannolikt det sista. Den överförda mekaniska effekten när alla förluster dragits av. Troligen för att kunna mäta med en rullande landsväg om byråkratbiträde skulle vilja kolla.

Har själv byggt några eldrivna cyklar, bl.a en damcykel driven av en tankpump från ett Saab Lansenplan. Gick lite lagom fort med 12V batteri men rena racern med två seriekopplade bilbatterier. Mycket ostadigt med två batterier på pakethållaren.

En startmotordriven barncykel till lille sonen 4 år. (25 år sedan) Han körde runt i parken med den lilla cykeln med ett litet bilbatteri på ena sidan på en liten hylla.

Båda drev på bakhjulet med en gummislang på motoraxeln. Till/från via startmotorrelä som enda reglering. Klick klick klick...

Har på senare år åkt på en Kinesisk elcykel med motor i navet. Ej godkänd enl. "trampregeln" men gick bra att åka på ändå. Ganska bra körsträcka på en laddning på 5-6 mil.  

Nyttiga fordon för korta transporter i jobbet då bil kan vara svårt att parkera t.ex. Lätt att spika ihop en egen för test.
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Wehrem Fimmer skrivet 10 okt-06 kl 22:41
Hej, "ollebolle"!  Kan Du ge oss några upplysningar om den kinesiska el-cykeln med navmotor?  Hälsningar!  W.F
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Stiptar Ghadd skrivet 31 okt-06 kl 22:50
Hej!!   Jag citerar Wehrem Fimmer, tidigare verksam på detta forum.   --------------------------------------------------------------------------------
Hej, "ollebolle"!  Kan Du ge oss några upplysningar om den kinesiska el-cykeln med navmotor?  Hälsningar!  W.F
---------
Jag är själv intresserad av den kinesiska , elektriska cykeln!  Med hälsningar.  -Stiptar Ghadd-
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: ollebolle skrivet 01 nov-06 kl 15:27
Nu var jag seg!

Jo den kinesiska cykeln köpte jag av Svenska Batterilagret som tog hem några olika exemplar för några år sedan. Den motsvarade inte helt svenska regler men går bra att åka på ändå.

Den går några timmar på en laddning - c:a 5 mil och ser ut som en damcykel där främre ramen har en låda med 3 12V blybatterier.

Den orkar inte själv uppför backarna utan kräver assistans av cyklaren själv.

Den är en ofjädrad variant av den här:

http://xingyue.en.alibaba.com/product/10127423/10176674/Electric_Bikes/Electric_Bike.html

Typmodell: TDH23ZA.

Den jag hade var försedd med framfjädring endast.

Ganska käck sak att glida omkring på stadens cykelbanor med eller efter landsvägen. Ingen raket precis men man håller jämna steg med mer tränade cyklister om man trampar lite lätt.

Motorn är på c:a 200W och ligger inkapslad i bakhjulet.

Den är förresten till salu hos en kompis som har tagit över den men fått körkort för bil. Skriv ett mejl till mig så förmedlar jag kontakt om det är intressant att ta sig en provtur (Göteborg)
 
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: ollebolle skrivet 06 nov-06 kl 09:33
Jo den här elcykeln är inte försedd med spärr mot start av elmotor förrän tramporna satts i rörelse som det är regel på i Sverige!

Den här typen av elcykel ska man alltså vara tvungen att få lite motion för att kunna använda motorn.

Kan nog ganska lätt modifieras om man är rädd för farbror polisen.

T.ex med en mikrobrytare som sluter ström till ett relä som medger motorström när kedjan sträcks av att man trampar.

Då får man tyvärr inte den nu behagliga känslan att glida fram utan att trampa på slät mark.
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: magi skrivet 12 feb-07 kl 20:04
Hej.

100 l vatten i en tryck tank som hettats upp till ca 200 grader
innehåller ca
((4,18e5)×200+(2260e5))/(3,6e6) = 86 kWh energi

Trycket vet jag inte.

Den norska elbilen Think City  kan lagra ca 12 kWh energi

Och fram till 1988 tillverkades i Östtyskland lokomotiv utan eldstad, vars trycktankar laddas med het ånga. De används i fabriker, i gruvor och på rangerbangårdar.

Kan inte denna teknik moderniseras?

En bensin tank på ca 100 liter har ca 1200 kWh.

Regards Magi
Titel: Re:Alternativ till personbilen
Skrivet av: Zigge skrivet 17 feb-07 kl 22:25
Det här är ett alternativ jag gillar. Vem kan avgöra om man trampar eller inte i den här?

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Waw020.jpg/180px-Waw020.jpg)
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: joakim.nilsson19 skrivet 16 jan-17 kl 07:52
Visste inte att såna lok existerade förrän nu! Nu har jag läst på lite grann och är med på vad du menar! :)
Konceptet låter otroligt intressant och det är ju effektivt och man framställer ångan från en förnybar källa.
Det som gör mig osäker är det oerhörda trycket samt både tiden att tanka och hur frekvent man kan behöva tanka.

Annars finns det ju mycket bättre tankar en de tunga gjutjärnskammrarna som användes förr :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: joakim.nilsson19 skrivet 16 jan-17 kl 08:01
Hej.

100 l vatten i en tryck tank som hettats upp till ca 200 grader
innehåller ca
((4,18e5)×200+(2260e5))/(3,6e6) = 86 kWh energi

Trycket vet jag inte.

Den norska elbilen Think City  kan lagra ca 12 kWh energi

Och fram till 1988 tillverkades i Östtyskland lokomotiv utan eldstad, vars trycktankar laddas med het ånga. De används i fabriker, i gruvor och på rangerbangårdar.

Kan inte denna teknik moderniseras?

En bensin tank på ca 100 liter har ca 1200 kWh.

Regards Magi
Visste inte att såna lok existerade förrän nu! Nu har jag läst på lite grann och är med på vad du menar! :)
Konceptet låter otroligt intressant och det är ju effektivt och man framställer ångan från en förnybar källa.
Det som gör mig osäker är det oerhörda trycket samt både tiden att tanka och hur frekvent man kan behöva tanka.

Annars finns det ju mycket bättre tankar en de tunga gjutjärnskammrarna som användes förr :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: tropfrog skrivet 16 jan-17 kl 10:35
Härlig trådarkeologi!! Mycket kul läsning.

Det kan ha hänt en del på elcykelfronten sedan sist:)

Vi borde ta upp diskussionen om pyramiderna igen😂

Mvh
Magnus
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: torbjorn skrivet 16 jan-17 kl 14:32
Ångackumulatorlok har använts även i Sverige. Bl a exploderade ett sådant vid gasverket i Stockholm i slutet av 1920-talet. http://runeberg.org/tektid/1929a/0195.html (http://runeberg.org/tektid/1929a/0195.html)

Problemet med den tekniken är dock den låga verkningsgrad man får hos ett ångmaskineri som måste arbeta med våt (alltså inte överhettad) ånga vid relativt låga tryck och temperaturer, i all synnerhet om man blåser ut den förbrukade ångan vid atmosfärtryck och inte kan ha en kondensor för att ordna bra vakuum på avloppssidan. Kondensor är sedan urminnes tider självskriven vid stationära ångkraftanläggningar, men den blir alldeles för skrymmande för att ha med sig ombord på ett fordon.
Jag skulle tro att av den energi man kan lagra i en ångackumulator ombord på ett fordon, kan man knappast dra nytta av mer än 5-10 % för fordonets framdrivning.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: JohnA skrivet 18 jan-17 kl 14:38
Detta är väl mest att betrakta som en underhållande "troll- och skämttråd", men det gör inte startfrågan mindre intressant.

Min högst seriöst menade input till saken är att det oavsett teknik sannolikt går år mer energi för ett fordon som lyfter sig från marken än om det vilade på hjul. Luftskepp/zeppelinare är förstås ett (möjligt) undantag eftersom dess lyftkraft är statisk, d.v.s. inte kräver någon energi för att hållas igång. Orsaken till att vi fortfarande inte ser en massa luftskepp dagligen antar jag beror på att de dels läcker ganska mycket, och det av en dyr gas (helium) som håller på att bli en verklig bristvara, dels är så fysiskt stora att framdrift i högre hastighet kräver massor av energi, och för att klara sig mot minsta blåsväder krävs ännu mer energi. Nej, vi kommer nog hålla oss på marken även i framtiden när vi vill spara energi, med undantag kanske för supraledande "magnetmagi" som verkar på centimeterhöjd över marken.

Kort och gott, energieffektivare alternativ till personbilen har med största sannolikhet även i framtiden hjul under sig!

När det gäller energieffektivitet tycks många ha en tendens att snöa in på högteknologiska framdrivningssystem som inte bara ger oss bättre omvandling av bränsle/energikälla till rörelse, utan också allt bättre återvinner rörelseenergin när vi vill stanna. Jättebra och något självklart att lägga resurser på att utveckla, men om man i mycket högre grad än idag också gick in för att skapa transportmedel med mycket mindre energibehov skulle vinsterna totalt sett bli MYCKET större, och det med ganska enkla medel! Det handlar så klart om friktion, aerodynamik och i viss mån vikt. -Och så förstås att fordonens nyttjandegrad ska höjas, och helst även kunna varieras under pågående färd. Att som i dagens bilar ha plats för tre personer på bredden och sedan åka omkring ensam ger varken optimal aerodynamik eller vikt. Ju närmare vi vågar komma vardagsbehoven desto mindre, lättare, energisnålare och inte minst billigare kan vi bygga fordonen. Med ett vettigare skattesystem kan man sedan unna sig att ha flera fordon för hushållets olika behov, och det på samma yta som den stora familjebilen vi sällan nyttjar till fullo. Är vardagsfordonet litet, effektivt och billigt blir det pengar över till att HYRA större fordon vid behov, betydligt oftare. Kanske ha de större fordonen i poolform?

Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Bo skrivet 18 jan-17 kl 19:26
Vägtrafikanten kommer väl snart att slippa köra själv och att äga ett eget fordon blir onödigt. - Man beställer en transport med mobilen och det rullar fram ett förarlöst fordon där man knappar in sin destination på en display. - Betalning via autogiro.

Sedan tar sig fordonet till en ny klient eller till en underjordisk parkering för uppladdning.

Detta koncept kommer att ge en nytändning för Europas alla traditionella tätorter, när man äntligen blir kvitt kantstensparkeringen.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 18 jan-17 kl 20:25
Jojo, en stad full av förarlösa fordon ;D Går säkert i fantasin, men knappast i verkligheten.

Perfekt för den harige självmordsbombaren...
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Ett svart får skrivet 18 jan-17 kl 21:23
Vägtrafikanten kommer väl snart att slippa köra själv och att äga ett eget fordon blir onödigt. - Man beställer en transport med mobilen och det rullar fram ett förarlöst fordon där man knappar in sin destination på en display. - Betalning via autogiro.

Sedan tar sig fordonet till en ny klient eller till en underjordisk parkering för uppladdning.

Detta koncept kommer att ge en nytändning för Europas alla traditionella tätorter, när man äntligen blir kvitt kantstensparkeringen.
Lär inte fungera så bra för oss som bor ute i obygden.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Bo skrivet 18 jan-17 kl 22:00
Där fungerar drönare bättre. Det blir för dyrt att hålla ett vägnät i ordning för den glesa trafiken. http://www.svd.se/har-ar-varldens-forsta-dronare--for-passagerare (http://www.svd.se/har-ar-varldens-forsta-dronare--for-passagerare)
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Pettson2 skrivet 18 jan-17 kl 22:24
Där fungerar drönare bättre. Det blir för dyrt att hålla ett vägnät i ordning för den glesa trafiken. [url]http://www.svd.se/har-ar-varldens-forsta-dronare--for-passagerare[/url] ([url]http://www.svd.se/har-ar-varldens-forsta-dronare--for-passagerare[/url])


Eftersom jag redan bor på vischan och i åtminstone en del fall passar in på definitionen drönare kan väl sägas att jag är vällokaliserad.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 18 jan-17 kl 23:37
 ;D

Vägnätet hålls inte bara igång för att flytta folk, det finns tyngre transporter på vischan. Sverige lever inte av musklick allena ;)
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Bo skrivet 19 jan-17 kl 06:29
Timmertransporterna tar vi med zeppelinare.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Ett svart får skrivet 19 jan-17 kl 08:20
Timmertransporterna tar vi med zeppelinare.
Är det inte bättre att börja flotta igen?
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: torbjorn skrivet 19 jan-17 kl 09:52
Är det inte bättre att börja flotta igen?

I den mån timret ska transporteras på sträckor där det finns ett lämpligt vattendrag som rinner åt rätt håll.
Och om inte kunden som ska ha timret kräver att det inte får ha legat i vatten. För 100 år sedan stod detta i upphandlingsvillkoren för stängselvirke till SJ!
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: KungTulle skrivet 19 jan-17 kl 13:12
Jag satt och googlade på elmopeder för ett par dagar sedan och hittade en helskön flakmoppe. Visst den kostar ca 35000, men man får lasta 150 kilo på flaket och den ska gå upp tiil 5 mil på en laddning. Det borde ju vara idealfordonet för den som behöver köra mindre laster ofta på kortare sträckor. Men förstås kan ínte hela familjen åka utan det är för en person plus last. Men den finns både som eu moppe och vanlig moppe.

Finns både svart, röd och blå. Jag blev riktigt sugen trots att det är väldigt många år sedan jag var i "mopedåldern". Den var ju i lite snygg "retromodell" och tja flakmoppe är ju nostalgi bara det...

http://www.mgbstarbridge.se/shop/product/mgb-delivery-el50rd-1500w?tm=produkter (http://www.mgbstarbridge.se/shop/product/mgb-delivery-el50rd-1500w?tm=produkter)

Min sambo kör elmotorcykel när han pendlar mellan sitt boende och sitt jobb nere Holland. Han köpte den våren 2016 och räknar med att ha tjänat in vad den kostade efter 2-3 års pendling eftersom det bara kostar honom ca 20 spänn per dag i elkostnad att ta sig till och från jobbet.  Men till en sån måste man ju ha körkort för MC.  Men han är i varje fall nöjd med den. Skitbra prestanda och den är bekväm att köra och snygg att se på.

Men här hemma på gården töffar jag fortfarande runt i en gammal volvo combi...

Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Bo skrivet 19 jan-17 kl 13:33
Jag får inte siffrorna till att stämma. Man kan tanka batteriet för en krona och sedan köra 50 kilometer och maxeffekten är 1500W. - Hur billig el krävs det då? - 20 öre/kWh?
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: KungTulle skrivet 19 jan-17 kl 13:37
Jag får inte siffrorna till att stämma. Man kan tanka batteriet för en krona och sedan köra 50 kilometer och maxeffekten är 1500W. - Hur billig el krävs det då? - 20 öre/kWh?

Jag har ingen aning faktiskt eftersom det står lite olika i olika annonser, man får nog går in och kolla i bruksanvisningen som man kan ladda ner som pdf om man letar runt lite på nätet

Jag bara kollade runt lite och tyckte den här flakamoppen var rätt cool och har funderat på att ha nån sorts elfordon. Skulle jag verkligen överväga att köpa den så skulle jag sätta min superanalytiske och noggranne sambo till att kolla genom alla specifikationer så man vet vad man köper.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: andtol skrivet 19 jan-17 kl 13:56
Den är väldigt stilig. Skulle passa bra för mig som är utan körkort. Men däremot är 50 km lite väl liten räckvidd, speciellt vintertid när den antagligen halveras. Extrabatterier brukar kosta skjortan.

En elcykel där man kan hjälpa till med trampor är mer lockande.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: KungTulle skrivet 19 jan-17 kl 15:04
Den är väldigt stilig. Skulle passa bra för mig som är utan körkort. Men däremot är 50 km lite väl liten räckvidd, speciellt vintertid när den antagligen halveras. Extrabatterier brukar kosta skjortan.

En elcykel där man kan hjälpa till med trampor är mer lockande.

Det beror ju lite på hur man bor. Jag har ungefär en mil till bonden där jag brukar köpa spannmål till hönsen och ca 3 km till Granngårdens närmaste butik. Samt 4 km till livsmedelsbutiken,apotek, bibliotek dvs jag kan cykla om jag bara ska ha typ en matkasse. Men det är svårt att köra en massa foder på cykel. Även om det är en sån där christianiabike som har lastflak fram . ( Har sett såna med elhjälp). Däremot bor jag precis utom tur och retur räckvidd om jag ska till närmaste större stad ( Lund och Ystad)´vilket är ca 35 km. Jag vet inte om jag vill ställa den obevakad nån längre stund med tanke på att mopeder är mycket mer stöldbegärliga än en gammal bil som jag har nu. Och vet inte heller riktigt var det finns ställen att ladda på i städerna runt omkring. Till mina föräldrar skulle jag kunna köra för de bor 44 km bort och när man väl är hos dom så stannar man ju ett antal timmar, äter middag etc så det är gott om tid att ladda för returen. Sommartid skulle den kunna användas för att köra och kolla hästarna på sommarbetet ca 2 mil bort. Och då är ju ett fordon där man kan frakta tex sadel, träns etc om man vill rida där guld.

Själv hade jag nog isåfall tänkt den som ett sätt att använda istället för bilen sommartid för kortare färder, och så köra bilen på vintern när det är kallt och räligt. Och bara köra mopeden de vinterdagar när det är behagligt att köra. ( Här i Skåne är det ju sällan "riktig vinter").

Sen får man ju räkna på det totala vad man tjänar på ekonomiskt i jämförelse med att köra bilen hela tiden. Samt på ev miljövinst.
Mopeden betalar man ju ingen vägskatt för. Men man ska ha trafikförsäkring och det kostar ju en del.

Innan när min sambo hade jobb i Sverige hade vi två bilar. En pytteliten bensinsnål som vi körde det mesta med ( han cyklade samt åkte buss till sitt jobb) och så combin för att köra stora grejer och släp med.  Det var så pass stor vinst på att köra den bensinsnåla dåförtiden att det motiverade att ha två bilar. Men sen höjdes vägskatter etc och det kändes onödigt att ha två bilar som stod och belamrade på gårdsplanen nr det till 95 % bara finns en människa på gården.

Men vi måste ha en stor bil för att kunna dra hästsläp. Så just det går inte att rucka på.

Men som sagt det gäller ju att analysera ens egna behov innan man köper på sig nåt dyrt "som en kul grej".
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 19 jan-17 kl 15:16
Att fylla batterierna på "5 x 12V32Ah" kräver 1920 Wh + förluster, vilket skulle hamna kring kronan om man räknar som elbolagen när de ringer och vill att man skall byta bolag ;D Annars så får man nog räkna med ca 3 kronor per tank på moppen, vilket jag tycker låter alldeles underbart jämfört med en bensinmoppe som skulle behöva dryga 20 kr för att fylla den lilla tanken.

Den största nackdelen tycker jag inte är räckvidden, för den går lätt att dubblera, det är att man sitter utsatt för väder och vind. Plus att man gärna vill upp i 70 km/h.

Jag har funderat på elmotorcykel, men jag åker så sällan "tomme" nu för tiden, så det skulle mest bli att slösa pengarna på en leksak.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: tropfrog skrivet 19 jan-17 kl 15:23
Jag får inte siffrorna till att stämma. Man kan tanka batteriet för en krona och sedan köra 50 kilometer och maxeffekten är 1500W. - Hur billig el krävs det då? - 20 öre/kWh?

Jag tror inte att du skall räkna på MAX körsträcka och MAX effekt samtidigt. Du lär ju inte komma 5 mil om du lastar den så att den drar maxeffekt hela tiden. Tankegröt??

MVH
Magnus
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: andtol skrivet 19 jan-17 kl 16:37
Det beror ju lite på hur man bor.

...

Samt på ev miljövinst.

Viktiga tankar. Jag har 5 km till närmaste samhälle som jag besöker 5-6 ggr i veckan normalt. Det är dessutom backigt så att cykla normalt är inte så roligt eftersom man blir väldigt svettig. 2 mil är det till närmaste stad, dit behöver jag bara i undantagsfall köra.

Bil behöver vi i hushållet eftersom min fru pendlar.

Den största nackdelen tycker jag inte är räckvidden, för den går lätt att dubblera, det är att man sitter utsatt för väder och vind.

Väder och vind är inte så farligt, det går bra med regnställ bara man slipper trampa sig genomsvett under stället. Snö och is på smala vägar är förstås inte optimalt.

Miljömässigt skulle det förstås vara mycket bättre att fortsätta som idag: tigga skjuts, åka buss, cykla med vanlig cykel eller stanna hemma. Men livskvalitén skulle höja sig en del för mig med en elcykel.

35000 kr för en elmoped är en hel del pengar. 15000 kr för en elcykel likaså. Plus extra batteri.

Plus att man gärna vill upp i 70 km/h.

Då skulle livskvalitén bli helt underbar! :)
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 19 jan-17 kl 17:42
5 km klarar man ju utan problem att ligga i 45-50 km/h utan att börja trumma med fingrarna allt för mycket. Och 2 mil klarar man väl en gång i veckan utan att få klåda ;D

Jag pendlade mycket med en vanlig motorcykel en gång i tiden, även vintertid (utan dubbdäck), och visst har det sin charm. Norrlänningarna har ju sin skotersäsong, och de kör ju inte bara på soliga vårvinterdagar, så på med skoteroverallen och vin iväg ;)

Det finns betydligt billigare elmopeder. Den där var fin, men de hade hutlösa priser. Man får surfa runt för att inte bli blåst. Klart du skall ha en moppe, du kommer nog att vilja fortsätta med den även när kortet kommer tillbaks.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: andtol skrivet 19 jan-17 kl 17:58
Man får surfa runt för att inte bli blåst.

Har du tips?
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: KungTulle skrivet 19 jan-17 kl 19:14


Det finns betydligt billigare elmopeder. Den där var fin, men de hade hutlösa priser. Man får surfa runt för att inte bli blåst.

Jag tror det är svårt att hitta en ny eldriven flakmoped så väldans mycket billigare än den här.  Om man kollar på begagnade bränsledrivna flakmoppar så ligger de om de är i gott skick i regel på minst en 20 000:-.

Det är klart att den som kan mecka själv och är händig säkert kan hitta nåt billigare, såg nån beg elflaksmoppe på blocket för 15 000 men den såg rätt risig ut.
En vanlig elmoped dvs utan lastmöjlighet, såna har jag sett för typ 13000 nya, men i varje fall för mig så är det lastmöjligheten i första hand som gjorde den jag länkade till intressant. Sen är det troligen så att om man köper en äldre elmoped så får man byta till nya batterier det första man gör och vipps så är mopeden ca 2000-3000 kr dyrare.

Sen att denna var snygg i modellen är ett stort extra plus, i synnerhet eftersom jag själv är ganska svältfödd när det gäller vackra fordon.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 19 jan-17 kl 22:45
Ja, flakmoppar är eftertraktade, så just den var det väl inte så ruskigt överpris på. Men jag tittade lite på deras sida och de skulle verkligen ha bra betalt för andra grejer.

Jag tänkte mer på vanliga elmopeder, har inte tittat efter flakmoppar alls. Men när jag tittade för några år sedan så insåg jag att man nog skall handla nere i Europa. Det kanske är så fortfarande, för när jag tar en snabbtitt så är det utanför gränsen jag hittar de bra modellerna och rimliga priser.  Smakprov  http://www.ekobikes.co.uk/electric-moped/eko-speedster/ (http://www.ekobikes.co.uk/electric-moped/eko-speedster/)     Men finns det nya i Sverige för 13 000 så har det gått åt rätt håll :)

Tittade även på prisskillnaden mellan en ny elflakmoppe (32 000) och en ny fyrtaktsflakmoppe (20 000). Inte samma stora summa som när det gäller bilar, men ungefär samma procent. Fördelen med mopedernas prisbild är att i alla fall jag kan tänka mig att betala mellanskillnaden för att få vad jag tycker är rätt både miljömässigt och arbetsmiljömässigt. Den lyxen har jag inte råd med när det gäller en bil.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: andtol skrivet 20 jan-17 kl 09:14
Jag fick förslag på att köpa en sån här:

http://www.cargobike.se/produkt/Cargobike-Classic-Electric-Lastcykel (http://www.cargobike.se/produkt/Cargobike-Classic-Electric-Lastcykel)

Då kan man trampa vidare även när batteriet är slut.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 20 jan-17 kl 10:36
Ja, till 5 km räcker ju även cykelfart. Du slipper också de flesta besvärande regler eftersom det är en cykel. Hjälm t ex. Har man ett tyst fordon är det skönt att slippa fågelsångsdämparen.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: tropfrog skrivet 20 jan-17 kl 11:40
Självfallet använder man hjälm även på cykel. Det enda som hindrar att fågelsången hörs är fartvinden.

MVH
Magnus
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Bo skrivet 20 jan-17 kl 13:04
Leder inte tanklöst bruk av cykelhjälm till överhettning och bestående hjärnskador? - Där kunde finnas en förklaring. - Hjärnan förbrukar en betydande andel av energin och värmen måste ju ledas bort.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Bo skrivet 20 jan-17 kl 13:17
På tal om glesbygdens trafikbehov kom vi in på skogsbruket och virkestransporterna. Där skulle Lübeck-modellen kunna passa ihop med ett mycket glesare vägnät och istället för dagens skördare skulle man ha skördare som liknade krigsmaskinerna i Världarnas Krig som tassade omkring obemannade och lyfte upp de mogna förmärkta träden att bära iväg till närmsta lastplats.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: tropfrog skrivet 20 jan-17 kl 14:30
Leder inte tanklöst bruk av cykelhjälm till överhettning och bestående hjärnskador? - Där kunde finnas en förklaring. - Hjärnan förbrukar en betydande andel av energin och värmen måste ju ledas bort.

Det är tydligt att du inte har tillräckligt mycket mellan öronen för att använda cykelhjälm ;). Men för den som är interesserad så kan jag säga att hjärnan (eller gröten?) kyls bättre med en bra hjälm än utan. De är liksom byggda med just det i baktanken.

MVH
Magnus
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Seniorkvinna skrivet 20 jan-17 kl 14:50
Äh åk utan cykelhjälm vetja .... finns för få organdonatorer idag,  så då kan vi hoppas på någon till som bidrar  ::)
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 20 jan-17 kl 20:56
Det är inte godkänt med cykelhjälm på moped, så det blir rätt tyst i en vanlig hjälm.

Hoppas på du, Seniorkvinna :) De få gångerna jag cyklar eller rider så sker det utan hjälm, och hittills har jag lyckats få behålla mina organ ;D 
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Ett svart får skrivet 20 jan-17 kl 21:57
Jag är så tjockskallad så om jag dör av att vurpa med cykeln och spräcka skallbenet lär det inte vara något kvar av övriga organ heller  8)
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: KungTulle skrivet 21 jan-17 kl 10:05
Jag tycker nog att diskussion huruvida man ska ha hjälm eller ej när man cyklar eller kör moped inte riktigt hör till ämnet i denna tråd där alternativ till personbilen väl ska vara temat?
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 21 jan-17 kl 10:49
Visst driver det iväg, men det väcker en tanke som är väldigt viktig när det gäller energisnåla fordon på våra allmänna vägar - säkerheten.

Vi som bor så att cykelvägar blir något udda som man åker till staden för att titta på, har problemet att det kommer bilar, ibland små men oftast stora, med ouppmärksamma och hänsynslösa förare som förhoppningsvis missar gående, cyklister, mopedister och ryttare. Hjälm är inte det som skyddar då. Det känns som att man måste ha blinkande blåljus för att kunna komma ner i risk så pass att det är idé att dra på hjälmen.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: wazi skrivet 21 jan-17 kl 18:44

Själv har jag körde xtracycle (longtail-lastcykel förlängning på ett vanligt 26" MTB) året runt i 16+ år.  Lastkapacitet på 95 kilo över bakhjulet räcker till mycket. När jag cyklar långfärd blir det med cykelväskor fram, fast när man kör utan last känns det som en vanligt cykel. Det funkar hyfsat även på spåret i skogen om man är inte helt nedlastade (det säger jag som mtb fanatiker sedan '80tals:)  Bonusen med longtail på vintern är cykeln bli mycket mer stabilt på is (med dubb såklart) pga ökade hjulbaset/sänkt tyngdpunkt. Bakhjulet glider långsamt om det börja sticka iväg och om framhjulet gör det har man har helt enkelt mycket mer tid att regera/ återta balans med foten. Känns väldigt stabilt även med barnstolen i bruk.

/W
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: tropfrog skrivet 21 jan-17 kl 21:07
Extracycle är grymt. Generellt tror jag att pedalkraft är den enda långsiktigt hållbara lösningen för persontransporter. Se bara hur Peking såg ut på 80 talet vs idag. När alla cyklade var det frisk luft där.

Mvh
Magnus
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Pettson2 skrivet 21 jan-17 kl 21:11
Nu skall jag svära i kyrkan!
För oss som bor på vischan finns det inget alternativ till den egna bilen.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 21 jan-17 kl 21:37
Vi har svårt att vara utan egen bil ja, men det går att lösa många transporter med cykel, moped eller grannens bil. Kollektivt fungerar på landet om man som en hippie lever i ett kollektiv, eller om man har bra kontakt med grannarna och samåker, för det som man normalt menar med kollektiv trafik fungerar inte här. Skolskjutsen blir bara sämre och sämre så snart får vi skjutsa ungarna till skolan själva. Eller låta dem lifta med grannarna.

Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: tropfrog skrivet 21 jan-17 kl 21:57
Det finns allt folk på vischan som klarar sig utan bil. Jag vet 3 st.

Mvh
Magnus
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Halte skrivet 21 jan-17 kl 22:04
Det finns allt folk på vischan som klarar sig utan bil. Jag vet 3 st.

Mvh
Magnus
Det måste ju bero väldigt mkt på vart man bor. Här skulle det då aldrig gå att få ihop livet utan en bil per vuxen person iaf.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 21 jan-17 kl 22:13
Och om man jobbar för sitt uppehälle utanför hemmet. Och om man har barn.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: lodjuret88 skrivet 12 jul-17 kl 20:56
Att ingen tänker på häst och vagn som alternativ till bil med släp? visst dem kommer inte upp i några 80 (som de är lagligt) men nog fan duger de till några 100kg last pluss folk ;) de får väll ta den tid som de tar att ta sig från punkt A till B då :P
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: malarmaster skrivet 12 jul-17 kl 20:59
det blir dock dyra transporter om man räknar timpeng.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: lodjuret88 skrivet 12 jul-17 kl 22:12
släng tim peningen åt helsike å kör för fasta priser ist ^^
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: malarmaster skrivet 12 jul-17 kl 22:29
och vad är då en fast kostnad? jämfört med lastbil som tar en himla massa mer last och levererar på en bråkdel av den tid hästen använder.
på sommaren har vi en turistgrej,en hästskjuts mellan byns ICA affär och kyrkan/församlingshemmet som har ett sommarcafe.det går i princip att gå lika fort,skillnaden är att sitter man på skjutsen sparar man krafterna.
Nej,häst o vagn kommer aldrig tillbaks och de blev ju snabbt utkonkurrerade av de första motoriserade hästvagnarna som ju de första bilarna byggdes ifrån.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 12 jul-17 kl 23:02
släng tim peningen åt helsike å kör för fasta priser ist ^^

Denna veckan jag ha transporterat varor 2700 km runt om i landet.
Skulle vilja se hur många hästskjutsar som skulle hanterat det.
Vi kan göra det lite lättare genom att transportera med järnväg så långt det är möjligt.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: lodjuret88 skrivet 12 jul-17 kl 23:07
Ni prata ju om att förbräningsmotorerna är på väg att fasas ut ( iof förstårligt) men tror knappast att våran kära stat har i åtanke att sätta upp laddparkeringar var 6e-10 mil efter ALLA vägar i vårt avlånga land och det är bara att erskänna våran planet har bara en viss mägnd råmatrial till batteri bränslecell exetera så vad jag kan ana så skulle jag kunna tro att hästskjutsar /oxskjutsar kommer att komma tbx iaf i våra norra delar ^^ och med fast kostnad så menar jag fast kostnad att man tex tar 20000 per månad för att ta ut timmer från en fälning och köra till uppsamlingsplats är man riktig jävel så erbjuder man fälning å galring med ;) Visst lägndmäsigt så tar du dig kanske 10-12mil per dag med en vältränad kuse men det är bara dem riktiga långkörar transporterna igentligen som har längre streckor per dag och till dem finns bättre alternativ som tex järnväg eller båt ^^
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: malarmaster skrivet 13 jul-17 kl 06:50
Ni prata ju om att förbräningsmotorerna är på väg att fasas ut ( iof förstårligt) men tror knappast att våran kära stat har i åtanke att sätta upp laddparkeringar var 6e-10 mil efter ALLA vägar i vårt avlånga land och det är bara att erskänna våran planet har bara en viss mägnd råmatrial till batteri bränslecell exetera så vad jag kan ana så skulle jag kunna tro att hästskjutsar /oxskjutsar kommer att komma tbx iaf i våra norra delar ^^ och med fast kostnad så menar jag fast kostnad att man tex tar 20000 per månad för att ta ut timmer från en fälning och köra till uppsamlingsplats är man riktig jävel så erbjuder man fälning å galring med ;) Visst lägndmäsigt så tar du dig kanske 10-12mil per dag med en vältränad kuse men det är bara dem riktiga långkörar transporterna igentligen som har längre streckor per dag och till dem finns bättre alternativ som tex järnväg eller båt ^^
det blir ju inte mycket över till lön om du nöjer dej med 20000 i månaden?Jag förmodar att momsen ingår eller?Hur många hektar hinner du då?

finns ingen anledning att ha laddstolpar längs vägarna då de flesta elbilar räcker att laddas över natten för dagligt bruk. Med en räckvidd på 40-50 mil som kommer i nästa generation behöver den ju inte heller laddas varje dag.
Laddstolpar kommer dock att finnas men knappast längs vägarna. På stormarknadens parkering,i parkeringshus,utanför de flesta företag med egen parkering och på större parkeringsplatser i tätort. Givetvis kommer det också att finnas någon betalautomat på allmänna platser vilket ger ett incitament att sätta upp laddstolpar,kan tänka mig att elbolagen är mer än intresserade.En ny affärside helt enkelt.
det går ju knappast åt mer råmaterial till en elbil än till en vanlig bil. Sedan är ju tanken också att t.ex batterier skall återvinnas just för att ta tillvara på materialet som alltså kan användas till nya batterier. Till skillnad mot förr så är ju miljötänkandet nu på gång att införas i tillverkningsprocessen,det innebär kretsloppstänkande.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: lodjuret88 skrivet 13 jul-17 kl 07:47
20000 efter skatt ink moms skulle jag se som en guda skänk lever på 500 i veckan nu efter de att hyra och allt är betalt men då är jag bilig i drift med och ser inte riktigt tjusningen med att ha det senaste av de senaste hela tiden xp Men i dags läget så är det väll kanske 10-20procent av matrialet i batterierna som dem återanvänder de måste vi bli bättre på om vi kommer upp i 90 så borde det bli ekologiskt hållbart säger jag ^^ med tanke på att dem oftas har en levnadstid på drygt 15år i framtiden förhoppnings visst mer :) Då var jue det som var problemet att svergie är ju så mycke större än våra storstäder och tätorter. Ska Elbilen verkligen slå igeno så behöver den vanliga svenson laddmöjligheter med och att dem hålls på en lagom smärtgräns i inköpspris väldigt få har råd att hosta upp en kvartsmille vid inköp av nybil kraftiga subetioner och ökade ladd möjligheter kan vara en väg att gå ^^
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: lodjuret88 skrivet 13 jul-17 kl 07:51
Hur många hektar jag skulle hinna röja på en månad? ingen aning xp
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: malarmaster skrivet 13 jul-17 kl 08:17
20000 efter skatt ink moms skulle jag se som en guda skänk lever på 500 i veckan nu efter de att hyra och allt är betalt men då är jag bilig i drift med och ser inte riktigt tjusningen med att ha det senaste av de senaste hela tiden xp Men i dags läget så är det väll kanske 10-20procent av matrialet i batterierna som dem återanvänder de måste vi bli bättre på om vi kommer upp i 90 så borde det bli ekologiskt hållbart säger jag ^^ med tanke på att dem oftas har en levnadstid på drygt 15år i framtiden förhoppnings visst mer :) Då var jue det som var problemet att svergie är ju så mycke större än våra storstäder och tätorter. Ska Elbilen verkligen slå igeno så behöver den vanliga svenson laddmöjligheter med och att dem hålls på en lagom smärtgräns i inköpspris väldigt få har råd att hosta upp en kvartsmille vid inköp av nybil kraftiga subetioner och ökade ladd möjligheter kan vara en väg att gå ^^
Nu hänger jag inte med,du begär 20000 i månaden ink moms vilket innebär att du är företagare. 20000 efter skatt är en helt annan summa från början.
Du måste ju sätta pengarna i relation till vad du utför och därav frågan hur mycket du hinner. En skördare jobbar ju blixtsnabbt och det är den som du konkurrerar med.
det kan ju vara så att skördaren är billigare per avverkad hektar än vad du är.
Det finns ju en anledning till att manuell avverkning i stort är borta.

Priserna på elbilar lär sjunka till samma nivå som en bensinbil.det är bara en fråga om produktion och konkurrens.
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: ensamhet skrivet 13 jul-17 kl 09:28
När ni nu yrar om häst eller inte i skogen, så finns det redan.
Såg på nyheterna om en som försörjde sig enbart med häst och jobb fanns det mer än han orkade med.

Här är en länk, men tror inte det är samma kille, utan en till som kör med häst.

http://www.stall-lillberget.se/Tjanster/Avverkning (http://www.stall-lillberget.se/Tjanster/Avverkning)
Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 13 jul-17 kl 13:48
Japp, som en mycket liten del av skogsbruket i landet. Tänk vad med folk och hästar det hade gått åt till de enorma hyggena i Norrland. Och sedan skall timmer, massaved och ris till sågverk, massabruk och värmeverk.

Titel: SV: Alternativ till personbilen
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 13 jul-17 kl 14:37
Nu efterlystes det alternativ till personbilen.
Det är skitenkelt, ställ personbilen och välj något annat fortskaffningsmedel.