Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smälta vax i saftmaja?  (läst 7752 gånger)

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
Smälta vax i saftmaja?
« skrivet: 29 okt-15 kl 21:25 »
Jag har köpt en begagnad saftmaja för att smälta vax. Saftmajan är i aluminium och ska ju vara giftigt för bina. Finns det någon risk för att aluminiumet går över i vaxet?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Smälta vax i saftmaja?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-15 kl 23:54 »
Hur är det tänkt att du ska smälta vaxet? med ånga eller??

Offe

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
SV: Smälta vax i saftmaja?
« Svar #2 skrivet: 30 okt-15 kl 09:15 »
När jag smälter vax tar jag en nylonsrumpa och lägger vaxet i. Kokar upp vatten i en rostfri kastrull, gärna en som är avsedd just för ändamålet, är väldigt bökigt att få bort vaxrester. Lägg i strumpan i kastrullen och ut kommer fint rensat vax. Låt svalna och plocka ur vaxkakan som bildats. Vet inte hur aluminium påverkar bin, men rekommendation för människor är ju att inte tillaga mat i aluminiumkastrull. En gissning är att det speciellt gäller fett, alltså också vax.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Smälta vax i saftmaja?
« Svar #3 skrivet: 30 okt-15 kl 09:43 »
Det finns inga rekommendationer om att inte laga mat i aluminiumkastruller, förutom att förvara  mat med mycket lågt pH-värde längre tid (det har alltså inget alls med fett att göra!). Och några specifika hälsofaror har inte heller associerats till kokkärl av aluminium.

Offe

  • Inlägg: 22
    • Östergötland
SV: Smälta vax i saftmaja?
« Svar #4 skrivet: 30 okt-15 kl 13:25 »
Det finns inga rekommendationer om att inte laga mat i aluminiumkastruller, förutom att förvara  mat med mycket lågt pH-värde längre tid (det har alltså inget alls med fett att göra!). Och några specifika hälsofaror har inte heller associerats till kokkärl av aluminium.

Ok! gick in och kollade på livsmedelsverket och om en vill vara vara extra noga tolkar jag det som att det är dax att skrota saftmajan i aluminium till att göra just det en vanligtvis gör med den -saft,("Undvik att tillaga, värma upp eller förvara sura livsmedel i kastruller, formar, dricksflaskor och andra kärl av aluminium utan skyddande beläggning. Sura livsmedel är saft, juice, soppor, krämer eller mos av rabarber, bär och frukt, liksom soppor, såser och inläggningar av tomat och surkål.") men att det kan bli en vaxrensare istället. :)

Hadoque Hur rensar du vaxet i saftmajan?

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Smälta vax i saftmaja?
« Svar #5 skrivet: 17 jun-16 kl 06:07 »
Nej aluminium verkar inte direkt farligt och konstigt vore väl det, så vanligt som det är i naturen. 

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/aluminium/


Krom och Nickel och andra ämnen i rostfritt kan man ju dock fundera över. 😜
Tanken är snabbare än handen.

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Smälta vax i saftmaja?
« Svar #6 skrivet: 17 jun-16 kl 09:27 »
Hej,jag provade oxå smälta vaxet i saftmajan,använder vanlig fiberduk som är till grönsakslandet att lägga vaxet i och ut droppar färdigsilat vax ner i en spann som man lätt att skölja rent sen,bara lyft ur knytet med resterna och kasta och klart. ;D

Gilbert

  • Gäst
SV: Smälta vax i saftmaja?
« Svar #7 skrivet: 17 jun-16 kl 10:21 »
Behåll den rostfria saftmajan till saft och använd den gamla i aluminium till vax, den blir aldrig saftmajan mera så söla ner den sämsta.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Smälta vax i saftmaja?
« Svar #8 skrivet: 13 mar-18 kl 13:51 »
Som jag förstår det så är vax surt och därför reagerar det med aluminium. Detta borde innebära att vaxet får aluminiumrester i sig vilket tillslut hamnar hos bina. Känns inget bra! Jag har byggt en vaxsmältare med hjälp av en tapetborttagningsmaskin som producerar ånga, vanlig eps låda och två skivor av formplyfa. Sedan smälter jag vaxet i en rostfri kastrull och häller ned det i en hink.

 

Kolvaktare

  • Inlägg: 62
  • Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
SV: Smälta vax i saftmaja?
« Svar #9 skrivet: 21 mar-18 kl 10:08 »
Bivax är neutralt till svagt surt – bär och frukt som Livsmedelsverket vill att man inte ska förvara i aluminiumkastruller är betydligt surare. Tiden är en viktig faktor och när jag smälter vax i Saft-Maja handlar det om kanske 30 minuter som vaxet är i kontakt med aluminiumet. Så jag har inga problem med att använda den här metoden. Så här gör jag: http://www.fstvs.se/djur/biodling/saft-maja-utmarkt-for-bivax/
Är man mycket orolig finns det Saft-Major i rostfritt också.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser