Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken halm till halmbalshus är bäst?  (läst 672 gånger)

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
Vilken halm till halmbalshus är bäst?
« skrivet: 08 jan-24 kl 08:03 »
Vi är i planer att bygga ett halmbalshus men hittar dock ingen info om vilken halm som är bäst.
Ska odla eget på åkrarna, funderar på råg men även korn är i tankarna pga att jag vill använda säden och tror jag har mest nytta av korn. Men halmen måste vara bra att bygga med.
Det man sår får man skörda.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken halm till halmbalshus är bäst?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-24 kl 09:44 »
Jag tar för givet att man använder råghalm av nån gammal lång kultursort, modernt spannmål är så kortstråigt så jag tror det skulle vara svårt att bygga med den.

Det finns nog kunskap att skaffa i Västragötaland, både på Slöjd och Byggnadsvård och på Chalmers, dessutom finns det väl åtminstånde någon privat aktör (Tidaholm?) som är verksam med halmbyggnation.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14458
    • Östergötland
SV: Vilken halm till halmbalshus är bäst?
« Svar #2 skrivet: 08 jan-24 kl 14:04 »
Men när man bygger halmbalshus så bygger man väl som med lecablock (eller LEGO)? Då är det väl viktigast att balarna är något sånär stabila och gärna fulla med luft och inte ogräs?

Men sår man gammaldags råg, och hör med någon som har t ex vete inom traktoravstånd så man kan åka dit och bala ifall behovet är större än den egna produktionen, så borde man vara helgarderad.


korren

  • Inlägg: 230
SV: Vilken halm till halmbalshus är bäst?
« Svar #3 skrivet: 08 jan-24 kl 15:35 »
Kul med halmbalsbygge, finns en del i Gerlesborgstrakten, studieresa kanske.
Finns ganska mycket info på nätet, speciellt på engelska.

Rådet är väl, ta det du har i närheten. Långhalm av valfritt sädesslag i hårt pressade balar. Gärna lagrad en säsong så att det är lättare att putsa.

Går tydligen även bra med rishalm om man nu skulle lyckas odla det.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:968638/FULLTEXT01.pdf

Halmbalshus - en utredning om
byggnadssätt och
isoleringsförmåga

https://strawbale.com/buying-the-right-straw/

https://emmasundh.com/det-stora-inlagget-om-vart-halmbalshus-del-1/
Bygge i Värmland, sudiebesök nr 2?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16957
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken halm till halmbalshus är bäst?
« Svar #4 skrivet: 08 jan-24 kl 17:56 »
Men när man bygger halmbalshus så bygger man väl som med lecablock (eller LEGO)? Då är det väl viktigast att balarna är något sånär stabila och gärna fulla med luft och inte ogräs?

Men sår man gammaldags råg, och hör med någon som har t ex vete inom traktoravstånd så man kan åka dit och bala ifall behovet är större än den egna produktionen, så borde man vara helgarderad.
Balarna ska/måste pressas så hårt som möjligt för att inte riskera packas och att gnagare ska vilja bosätta sig.
Att det är hårt packat är även viktigt för brandskyddet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken halm till halmbalshus är bäst?
« Svar #5 skrivet: 08 jan-24 kl 19:31 »
Balarna ska/måste pressas så hårt som möjligt för att inte riskera packas och att gnagare ska vilja bosätta sig.
Att det är hårt packat är även viktigt för brandskyddet.
Jag har fått för mig att riktigt gamla amerikanska hårdpressar som binder med ståltråd ska vara det bästa till halmbalshus, men om det finns fungerande sådana pressar att få tag i har jag ju inte en aning om.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
SV: Vilken halm till halmbalshus är bäst?
« Svar #6 skrivet: 09 jan-24 kl 09:41 »
Tackar för svar, har både läst att det ska vara långa och korta strån när man pressar balarna.
Skönt att de ska torka ett år innan, mera extra tid för skelettet bygget :).
Det man sår får man skörda.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vilken halm till halmbalshus är bäst?
« Svar #7 skrivet: 11 jan-24 kl 12:12 »
Har också hört just det att det viktiga är att balarna är hårt pressade och att det är riktigt torrt. Har hört folk som snackat med en bonde, betalat lite extra och fått det pressat så som de vill ha det.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser