Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativa bränslen till "bensinvärmare" för bil (typ Ebersprächer, Webasto m.f  (läst 2288 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Tänk liten stuga off-grid med vedkamin som huvudsaklig värmekälla. Ibland kan det vara tryggt att ha något slags "reservvärme" att ta till, t.ex. om man reser bort någon vecka eller kämpar för livet med en schysst vinterkräksjuka.

Det enklaste, säkraste och mest strömsnåla jag kan komma på är att elda med är gasol, men mitt i vintern får man nog inte ut mer än ett par dygns drift ur en P11 "husvagnsflaska". Vanlig bensin är billigare och en kupévärmare för bilbruk har nog ungefär den värmeeffekt som behövs. Frågan är om man kan blanda eget bränsle till en sådan, och i så fall av vad? Dieseldrivna kupévärmare brukar kräva mer ström pga högre insprutningstryck, plus att de är dyrare i inköp. Kan en bensinpanna funka bra med en viss procent E85, diesel eller kanske t.o.m. matolja?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
Skulle tro att en bensinvärmare går fint med e85. Lite fetare munstycke i ett vanligt Kinaelverk så har du både värme och el som kan produceras med endast ett bränsle hemma. Smart.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Det som jag skulle satsa på vore en pelletskamin. Vist den behöver en rökgång eller att den sätts framför en kakelugn och man låter röken gå igenom den.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Du var ju off grid så du har kanske ingen el det glömde jag.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Det finns att köpa trivselkaminer som är av glas som eldas med sprit. Dom värmer ändå en hel del.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Pelletskaminen är ett gott alternativ,
De flesta är väldigt strömsnåla vilket innebär att en solcellsanläggning med några batterier ska klara av att driva den i någon vecka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
Eftersom det handlar mest om reserv/nödfall värmekälla har jag personligen prioriterat funktionsdugligheten före alternativa biten så har jag utrustat stället med ett täljstenselement som går på 230v och ett 4-takt bensin elverk.

Orkar man bara dra i snöret så har man värme och kan stänga av när man sover och å andra sidan är det lättare att få tag på bränslet och enkelt att förvara.     

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Det är ingen skillnad på elförbrukningen mellan bensin- och dieselutförande av t ex Webastovärmare. På många modeller är det bara utförandet på den s k förångningsskivan som skiljer.

En värmare i bensinutförande går vanligtvis utmärkt på E85, möjligen kan man behöva justera bränsleblandningen.

ca

  • Inlägg: 248
Pelletskaminer utan el: cleopatra från Narvells ,Gravity  ö pinto från nordic värme,  Akimix ved/pellets behöver el till skruven men ett 75Ahs batteri räcker 3-5 dgr

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Jag har en platt och fyrkantig kupévärmare från Volvo Flygmotor som ligger oanvänd i originalkartongen, och om den går att elda med E85 är den nog en bra kompromisslösning i just MITT fall. -Billigare än gasolpanna, förhoppningsvis snabb och säker start och möjlighet till termostatstyrning. Kommer inte vara lika snål på batteriströmmen som en gasoldriven husvagnspanna utan förbränningsfläkt, men klart billigare i drift och med möjlighet att enkelt ordna betydligt större bränsletank.

Som sagt, än så länge drömmer jag bara om ett boende off-grid, men första steget på vägen dit tycks ha god möjlighet att gå igenom nästa vecka. Sedan är det "bara" den långa dyra processen att försöka få till en avstyckning, men det är en helt annan diskussion.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

linus.blomstrand

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
Jag har en gammal hederlig warm wind fotogenkamin som är omgjord till diesel drift kräver ingen ström alls och drar lite bränsle

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Ursäkta en okunnig, men vad är egentligen skillnaden mellan att använda
a)inköpta, fossilbaserade bränslen till uppvärmning
b)inköpt elektrisk ström till uppvärmning?
Är a) alltså bättre än b)? Det är alltså viktigare att kunna kalla sitt boende "off grid" än att kalla sagda boende "fossilfritt"?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
Off grid är ju en lösning där man blir väldigt medveten om var energin kommer ifrån och kan styra omläggningen till fossilfritt helt själv. Har man en osande bensingenerator och samvetet säger ifrån så stänger man av den eller kör på etanol. Vattenfall säljer sina verk eller bränner brunkol och dumpar värmen i floden.

Det finns många fördelar och nackdelar med off grid, men väljer man enbart bensinaggregatet som energikälla så blir det förmodligen en rätt dålig lösning. Men här handlade det väl mest att fixa el/värme vid nöd, precis som samhället i stort har oljeeldade kraftvärmeverk som backup.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser