Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvattenberedare slutat fungera  (läst 19775 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #80 skrivet: 26 nov-18 kl 21:46 »
Jag har den inte på varmare än 60 grader- så när börjar den sjuda i?

Vatten kokar vid 100 grader om du har ett öppet kärl, men vid 140 grader om du har normalt tryck ( kring 4 bar ) i dina rör. Höjer du trycket kan du alltså hindra att det kokar (eller sjuder) vid värmepatron, även om den är liten med hög effekt. Så har du självtryck från en kallkälla och ligger på kanske bara 0,5 bar så är det mer troligt att det låter om en vanlig varmfattenberedare än om du har stadsvattentryck på kanske 7 bar.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #81 skrivet: 27 nov-18 kl 07:32 »
Jag har den inte på varmare än 60 grader- så när börjar den sjuda i?

Det beror, som redan sagt i tråden, på hur stor effekt per ytenhet värmepatronen har (gör en mätning/beräkning som jag beskrev tidigare), samt på hur mycket lösta gaser som finns i ditt vatten.

Vatten från vissa brunnar sjuder inte alls innan det börjar koka, andra börjar sjuda redan vid 40-50 grader. Vatten som redan är uppkokat en gång och har fått kallna, sjuder inte andra gången det värms upp.

Ett intressant experiment du kan göra för att belysa detta är att hälla upp vatten i en kastrull och prova att värma den på elspis, dels med full effekt på plattan och dels med den lägsta effekt som så småningom  får vattnet att koka. Mät vattentemperaturen under uppvärmningen och se vid vilken temperatur det börjar sjuda i båda fallen.
Om du har en riktigt irriterande och högljudd vattenkokare (typ 2000 W med litet värmeelement) så kan det vara intressant att göra samma försök i den.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #82 skrivet: 30 nov-18 kl 09:41 »
Så Torbjörn och alla andra: ni tror inte vattentrycket kan ha betydelse? Att vattnet kanske sjunker för lågt när de ska ta sig till övervåningen? Å därmed med får vattnet att susa låta. En dum fråga men om jag ändrar så tillslaget blir 2,2 istället för 1,6 vid pumpen, men inte ändrar lufttrycket i hydropressen (dvs om trycket i hydropressen ör lägre än 90% av 2,2) vad händer då? Har ingen kompressor nämligen.... ändra trycket går ju på bara någon minut genom att skruva på skruven vid tillslaget)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #83 skrivet: 30 nov-18 kl 10:47 »
Jo, det har vi väl skrivit förut, att vattentrycket också kan ha betydelse.
Du har väl en manometer vid pumpautomaten, så utan att ställa om någonting kan du lyssna efter om det låter mer om beredaren vid lågt vattentryck (då tryckströmbrytaren är nära att slå till) än vid högt vattentryck (då den nyss har slagit ifrån).

Om man bara ändrar tillslagstrycket, så att skillnaden mellan till- och frånslagstryck blir mindre, så kommer pumpen att starta oftare och gå kortare tid för varje gång.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #84 skrivet: 30 nov-18 kl 11:00 »
Lättare sagt än gjort. Pumpen står ju i ett annat hus än varmvattenberedaren så kan därför inte se om den låter mer när trycket är nere.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #85 skrivet: 30 nov-18 kl 11:05 »
Gjorde ditt experiment. Vid snabb uppvärmning börjar vattnet sjuda vid 60 grader och koka vid 90 grader. Vid långsam uppvärmningen börjar vattnet sjuda vid 90 grader.
Vid redan uppvärmt vatten börjar vattnet  också sjuda vid 95 grader.
Vad har jag lärt mig om mitt vatten genom detta?




Vatten från vissa brunnar sjuder inte alls innan det börjar koka, andra börjar sjuda redan vid 40-50 grader. Vatten som redan är uppkokat en gång och har fått kallna, sjuder inte andra gången det värms upp.

Ett intressant experiment du kan göra för att belysa detta är att hälla upp vatten i en kastrull och prova att värma den på elspis, dels med full effekt på plattan och dels med den lägsta effekt som så småningom  får vattnet att koka. Mät vattentemperaturen under uppvärmningen och se vid vilken temperatur det börjar sjuda i båda fallen.
Om du har en riktigt irriterande och högljudd vattenkokare (typ 2000 W med litet värmeelement) så kan det vara intressant att göra samma försök i den.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #86 skrivet: 30 nov-18 kl 11:32 »
Att det är mindre luft än vad som behövs i Ballongen i hydropressen då? Vad ger det för påverkan? För visst måste jag annars stänga av vattnet- tömma rören innan jag fyller på luft i hydropressen för att den inte ska spricka

Jo, det har vi väl skrivit förut, att vattentrycket också kan ha betydelse.
Du har väl en manometer vid pumpautomaten, så utan att ställa om någonting kan du lyssna efter om det låter mer om beredaren vid lågt vattentryck (då tryckströmbrytaren är nära att slå till) än vid högt vattentryck (då den nyss har slagit ifrån).

Om man bara ändrar tillslagstrycket, så att skillnaden mellan till- och frånslagstryck blir mindre, så kommer pumpen att starta oftare och gå kortare tid för varje gång.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #87 skrivet: 30 nov-18 kl 12:25 »
Att det är mindre luft än vad som behövs i Ballongen i hydropressen då? Vad ger det för påverkan? För visst måste jag annars stänga av vattnet- tömma rören innan jag fyller på luft i hydropressen för att den inte ska spricka

Så länge du har vatten i hydropressen så är ju lufttrycket lika med vattentrycket, och då går det inte att avgöra med en tryckmätning om den är lagom fylld (det hade varit en annan sak om den hade varit genomskinlig så man kunde se membranets läge).
Du behöver inte tömma ledningarna helt och hållet, det räcker med att stänga av pumpen och tappa ur vatten tills manometern är i stort sett nere på 0. Låt gärna en kran stå öppen medan du fyller luft.
När systemet är igång, så kan du mäta lufttrycket igen för att kolla att den manometern och manometern för vatten visar lika.

Ett annat sätt att kolla förladdningstrycket utan att mäta alls på luftsidan, är följande:
Stäng av pumpen och tappa ur vattnet enligt ovan.
Starta sedan pumpen och titta noga på manometern för vatten. Den kommer först att stiga snabbt till ett visst tryck, och därefter stiger den långsammare. Trycket just i brytpunkten där den går över till att stiga långsamt, är förladdningstrycket.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #88 skrivet: 30 nov-18 kl 20:13 »
Fast vad jag undrar är- tror att luften idag ligge är på 1,4 bar. Tillslag vid 1,6
Hur blir det om jag bara skruvar på tillslag till 2,2 men låter luften i hydropressen varakvarpå 1,4? Jag har ingen kompressor- och orkar inte skruva lös hela hydropressen för åka iväg någonstans med den

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #89 skrivet: 30 nov-18 kl 20:43 »
Det går att prova på det sättet, men till- och frånslagen sker väl lite oftare än om du har rätt förladdningstryck.

Det behövs ingen stor kompressor för att fylla på hydropressen, fungerar lika bra med t ex en fotpump eller liten 12 V-driven kompressor för däckpumpning i nödfall.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #90 skrivet: 30 nov-18 kl 23:06 »
Oki jag kan ju prova bara för att se om ljudet blir annorlunda å sen kolla om någon polare har kompressor att låna ut. Men det skadar inte ballongen? Hörde någon vars ballong sprack... men den kanske pumpade i för mycket luft eller annat

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #91 skrivet: 30 nov-18 kl 23:23 »
Det ska mycket till innan man förstör gummiblåsan genom för högt eller för lågt tryck. Om den går sönder så beror det oftast på att något är av dålig kvalitet från början - antingen dåligt gummi, eller att det finns vassa kanter (grader, fula svetsfogar mm) i tryckkärlet, som skär sönder den med tiden.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #92 skrivet: 01 dec-18 kl 00:10 »
Oki. Tack för allt. En sista fundering... nu ikväll när vvberedaren sattes igång så var nivån på vattnet lågt och blev lägre och lägre Och den började susa efter ett litet tag. Men när pumpen drog igång och det var högt tryck på så lät den fortfarande - 😟 betyder det att ljudet kanske inte har med vattentrycket att göra då? Ingen ide att gå ut och skruva och justera start- trycket. Eller tänker jag fel?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #93 skrivet: 01 dec-18 kl 09:50 »
Precis, då skulle jag tro att det inte är någon mening att ställa om trycket.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #94 skrivet: 01 dec-18 kl 11:48 »
Nä, kanske bara att acceptera ljudet då :)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #95 skrivet: 01 dec-18 kl 18:24 »
En intressant grej- som gjort att jag misstänkt vattentrycket- är att den låter sällan efter en lång varm dusch. Den kan ev låta i början men aldrig när jag stänger av den och då har det ändå gått åt rätt mycket varmvatten och ofta på maxtryck på pumpen.
« Senast ändrad: 02 dec-18 kl 08:27 av lillatorpet »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser