Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns vs getter inom samma utrymme?  (läst 1474 gånger)

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
höns vs getter inom samma utrymme?
« skrivet: 05 jul-11 kl 21:43 »
planerar för fullt inför kommande vinter med byggande i ladugårdens gamla djurdel. Tanken var först bara att bygga för hönsen där, men vid närmare eftertanke vore det både lättsamt för oss som fodrar djuren, och för djuren att hålla värmen om angoragetterna kunde vara installade inom samma rum. Såklart med getterna i egen inhägnad, och hönsen i " stora burar".

Så nu vill jag veta vad som kan drabba vilket djur, och vad som kan göras för att inte få vare sig smittor eller bakterier dem imellan.

är det en möjlig lösning eller är det bara att glömma?

Det handlar om 5-8 getter & 10-20 höns.
även en blind höna hittar ett korn...

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: höns vs getter inom samma utrymme?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-11 kl 23:29 »
Vi skulle ha det som ni tänker göra men vi har nu tänkt om och bestämt oss för att ha getterna i gamla fårhuset så vi kan ha öppet och de gå in och ut som de vill och bara stänga på natten. Vindskyddet blir deras bostad alltså. :-)

Nu kommer det bar bli höns i gamla ladugården och de kommer också kunna gå ut hel vintern men de har ju bara ett litet hål att som de springer ut genom så de släpper inte ut så mycket värme.

Om det är risker för smittor mellan dem är jag också nyfiken på för mina getter och höns går ihop i hagen nu. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare
LillaY, Luffsen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser