Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flå, skinn och bevara - dryga kommentarer undanbedes  (läst 1193 gånger)

heartpower43

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Hej jag undrar om det finns nån vänlig själ där ute som kan förstå mitt tänk och kan tänkas hjälpa mig rätt omgående i detta.

Min hund börjar bli gammal, respektfullt gammal. Hon är en amstaff/pit tik som snart fyller 15år. Hennes tid är snart kommen och jag skulle vilja ha hjälp med den stora äran att få på bästa finaste respektfulla sätt bevara hennes skinn, som jag sedan skulle vilja göra en shaman trumma av.

Det skulle vara så vackert att få låta hennes hjärtslag fortsätta att slå.

Jag har ingen erfarenhet alls i varken jakt el. skinnhantering och skulle behöva all hjälp och omtanke som möjlighet kan ges.

självklart är jag även villig att betala för vad det kan tänkas kosta.

Mvh Gina

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Flå, skinn och bevara - dryga kommentarer undanbedes
« Svar #1 skrivet: 11 okt-23 kl 17:26 »
Ett oberett rått skinn hårdnar och krymper. Jag vet att knivslöjdare utnyttjar dom egenskaperna när dom gör knivslidor. Jag tror att det är dom erfarenheterna du behöver när du ska göra ett trummskinn.
kretslopp

johber

  • Inlägg: 30
SV: Flå, skinn och bevara - dryga kommentarer undanbedes
« Svar #2 skrivet: 11 okt-23 kl 20:41 »
På Irland gör man trummor av hundskinn. Sök på "bodhran". Skinnet skall väl garvas? Borde väl finnas folk som vet hur man tar hand om skinn i din närhet. Hur hundras och ålder påverkar tjockleken på huden vet jag ej.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Flå, skinn och bevara - dryga kommentarer undanbedes
« Svar #3 skrivet: 11 okt-23 kl 20:53 »
Lapparna är väl de som gjort trummor i vår del av världen, finns säkert en del som fortfarande gör det. Principen är ju att använda ett avhårat, skrapat men i övrigt oberett skinn. Men jag skulle testa på ett par fårskinn innan jag gav mig på ett värdefullt skinn som ens egen hund kan vara. Eller få hjälp av en som kan.

Tror även att själva flåningen kan vara ett problem att göra själv, men inte för att det är svårt att lyckas med, utan mer för den känslomässiga biten. Även en del gamla jägare låter någon annan skjuta hunden när det är dags.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Flå, skinn och bevara - dryga kommentarer undanbedes
« Svar #4 skrivet: 11 okt-23 kl 21:12 »
Jag har en trumma från afrika och den har pälsen kvar utåt. Så går nog bägge varianterna.
Men jag har aldrig sett ett garvat trumskinn utan bara råhud, även den med håret kvar.
Man lägger huden blöt på trumman och binder fast, och låter det torka så. Inte sträcka för hårt för då spricker det.
Det är ett svårt projekt att lyckas med.
Men du kan flå hunden och sträcka och torka skinnet, bara skrapa ev undersidan först och ev översidan om du inte vill ha håren kvar. Du kan ju när allt är klart måla en bild av din kära hund på skinnet. Torkat håller skinnet länge tills du hittar rätt person eller information om hur du ska gå vidare. När skinnet är ogarvat så blöter det upp igen i ljummet vatten och blir mjukt så det går att forma och låta torka på trumman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser