Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Felbehandling av veterinär?  (läst 3021 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Felbehandling av veterinär?
« skrivet: 28 sep-15 kl 13:23 »
Hejsan
Ena av mina jakthundar har haltat kraftigt till och från under lång tid och vid ett besök hos distriktsveterinärerna för någon månad sedan så konstaterade de efter röntgen att han hade kraftig artros på båda frambenen. Vi fick då en remiss till en ortoped på Strömsholm som kollade igenom hunden och röntgenplåtarna och konstaterade "lindrig artros" men beslutade pga smärtpåverkan att han skulle opereras. Nu ringde de precis efter operationen idag och sa att det inte fanns några förändringar alls i benet..

Vid BÅDA tillfällena har både distriktaren och ortopeden stått och pekat på röntgenplåtarna och visat "här och där och där ser ni förändringarna på benen" men nu säger de helt plötsligt att det förmodligen var skuggor på plåtarn som syntes..

Vi pratar ju nu alltså om en kostnad på minst 10 000 för behandlingen hittills som bygger på absolut ingenting och som inte löst något alls.. Problemet kvarstår ju ändå men vi blir många tusenlappar fattigare och hunden har fått lida helt i onödan.

Jag kan ju förstå att det inte är någon exakt vetenskap att ställa en diagnos men nu pratar vi ju ändå om experter som stått och pekat ut gör oss exakt vart problemen sitter.. Vilket i backspegeln då var rent jävla nonsens.

Kan man reklamera sådant här eller är det kört redan på förhand?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Felbehandling av veterinär?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-15 kl 13:28 »
Om man kan reklamera har jag ingen aning om, men man kan anmäla http://www.vetansvar.se/introsida/startsida.4.778a5d1001f29869a7fff2121.html

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Felbehandling av veterinär?
« Svar #2 skrivet: 29 sep-15 kl 12:15 »
Jag skulle då kontakta Strömsholm och ortopeden, och fråga hur ni ska lösa problemet med räkningen. Eftersom ortopeden inte kunde tyda
röntgenplåtarna och gjorde en onödig operation. Hur motiverar Strömsholm, att du ska stå för deras misstag?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Felbehandling av veterinär?
« Svar #3 skrivet: 29 sep-15 kl 19:28 »
Ja de påstår att det i 99,5% av fallen är artros med de symptomen han hade och att man går in med titthålskirurgi för att kunna utesluta det. För min del känns det helt bakvänt att ta en röntgen, "konstatera" artros, göra en operation och se att det inte var det för att sedan dra slutsatsen att var det inte artros måste det vara en muskelbristning. Jag kan inte ens med lite god vilja förstå hur de kan tycka att det är en vettig gång.

Och 16 500 tog de för det hela också.. Och det enda man fick för det var en hund som mår ännu sämre än innan.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Felbehandling av veterinär?
« Svar #4 skrivet: 30 sep-15 kl 12:51 »
Så i 1 av 200 fall så är det inte artros med de symptomen och bilderna.

Så om vet. sagt det till dig, vad skulle du valt?
Att operera hunden eller propsa på behandling för muskelbristning?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Felbehandling av veterinär?
« Svar #5 skrivet: 30 sep-15 kl 13:00 »
Så i 1 av 200 fall så är det inte artros med de symptomen och bilderna.

Så om vet. sagt det till dig, vad skulle du valt?
Att operera hunden eller propsa på behandling för muskelbristning?
Visst, men vad pekade de på i röntgenbilderna då? Hon stod ju och visade på vart artrosen var på bilderna. Det fanns ju ingen tveksamhet alls i hennes uttalanden. Och det där med 99.5% har jag extremt svårt att tro på. Låter mest som en efterhandskonstruktion. Alla hundar som haltar kan ju knappast opereras som första åtgärd.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Felbehandling av veterinär?
« Svar #6 skrivet: 08 okt-15 kl 13:43 »
Jag var utsatt för felbehandling på min hund. Då var jag förbannad, så jag ringde Agria och frågade dom om de verkligen var beredda att betala för så dålig/obefintlig vård?!
Agria sa då att de aldrig diskuterar med veterinärerna, utan de köper den räkning som kommer, rakt av....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Felbehandling av veterinär?
« Svar #7 skrivet: 13 dec-15 kl 14:52 »
Hej!

Jag hade inte betalat..........
MVH/ Bo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser