Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till Kaustiksoda?  (läst 47934 gånger)

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Alternativ till Kaustiksoda?
« skrivet: 26 feb-08 kl 19:49 »
Vad kan man använda som propplösare i stället för Kaustiksoda? Har plaströr i duschen och behöver hälla ned något som kan lösa ett förmodat stopp. Och varför ska man inte använda Kaustiksoda i toaletten, är det för att det kan föstöra porslinet?

//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

wch

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 20:08 »
Jag skulle testa att hälla hett vatten först och köra med sugklocka. Skulle inte de funka skulle jag använda mig av någon form av fjäder. Själv kör jag med en s k K-50 motordriven grej i mitt yrke men det finns handjagare att köpa på typ Clas Ohlson. Anledning till att man inte skall använda kaustiksoda är många men huvudanledningen brukar vara att om man inte får bort kaustiksodan ordentligt så kan det bildas ett ännu värre stopp och kaustiksodan kan bli som cement vilket skapar än värre problem. Dessutom är det frätande och inte allt för schysst mot vår natur.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #2 skrivet: 29 feb-08 kl 16:09 »
Dessutom är det frätande och inte allt för schysst mot vår natur.

Jag skulle vilja påstå att kaustiksoda är betydligt mer schysstare mot vår natur än de flesta andra rengöringsmedel!

ES

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #3 skrivet: 29 feb-08 kl 21:36 »
Kaustiksoda reagerar ju rätt våldsamt med vatten, jag tror det är genom den nästan explosiva reaktionen det löser upp stoppen.
Man brukar avråda från användning i gjutna avloppsrör, troligen för att blytätningarna i skarvarna kan lossna av tryckökningen, då kan du tänka dej vad som kan hända med porslinet i toalettstolen.
I duschavlopp brukar det mest vara hår som täpper till, där hjälper nog kaustiksoda dåligt, det är mekanisk rensning som fungerar bäst.
Kolla först vattenlåset, sen brukar det vara en plugg i låset som kan skruvas ur (vet inte hur det ser ut i plastutförande med det är samma princip), och sen kan man föra in ett rensband av metall genom hålet och knuffa undan det som stoppar.
Rensband köps i järnhandeln eller hyrs om man behöver ha längre band.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #4 skrivet: 01 mar-08 kl 11:07 »
Det här kör jag med och det löser nästan alla proppar.
1 påse bikarbonat
1 dl vinäger
kokande vatten.
Häll ner i röret i den ordningen.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #5 skrivet: 19 mar-08 kl 22:46 »
Att lösa proppar med kaustiksoda kan göras på rätt eller fel sätt.

RÄTT SÄTT är att lösa pulvret i vatten under stora försiktighetsåtgärder, det kokar och stänker. Du blir BLIND av stänk i ögonen om du inte har ögonsköljare tillhands.
Denna lösning häller man i avloppet med stopp, och låter verka.

FEL SÄTT är att hälla pulvret i avloppet. Det kokar och stänker, bildar en hård kaka som inte löser upp sig (kräver stora volymer hetvatten) , utan den skadar sig rörmokaren på när han monterar isär rören. Han blir blind, på ditt försäkringsbolags bekostnad.

Kaustiksoda är inte "miljövänligt", det är naturens bästa vän bara man späder ut avfallet ordentligt, 1:100 minst. Att koncentratet fräter har inget med "naturvänlighet" att göra.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #6 skrivet: 29 mar-08 kl 22:26 »
Anders G, menar du att man skall göra en lösning och sedan hälla den i avloppet oavsett om det är dusch, toalett eller gammalt hederligt  avlopp? Vi har insett att vårt stopp sitter mellan källarens golvbrunn och trekammarbrunnen, mekanisk rensning krävs troligen men källarbrunnen är försedd med en "kopp" (sådan som finns i duschen) och den är skruvad med en bult som efter tidigare rensningsförsök förlorat hörnen. Trots nya rörtänger sitter den som berg och kommunen rekommenderar sköljning ā X antal tusen kronor.
Jäkligt fiffiga förslag efterlyses...
//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #7 skrivet: 30 mar-08 kl 17:55 »
Anders G, menar du att man skall göra en lösning och sedan hälla den i avloppet oavsett om det är dusch, toalett eller gammalt hederligt  avlopp? Vi har insett att vårt stopp sitter mellan källarens golvbrunn och trekammarbrunnen, mekanisk rensning krävs troligen men källarbrunnen är försedd med en "kopp" (sådan som finns i duschen) och den är skruvad med en bult som efter tidigare rensningsförsök förlorat hörnen. Trots nya rörtänger sitter den som berg och kommunen rekommenderar sköljning ā X antal tusen kronor.
Jäkligt fiffiga förslag efterlyses...
//Valma

Du har ingen annan väg att nå ut till trekammarbrunnen typ rensbrunn utanför eller toastol i källaren?

Kaustiksodan ska du som sagt kunna använda till vilka proppar som helst det "fräter" sönder hår, fett eller annat. Men som sagt det ska alltid lösas upp. Följ anvisningen och använd skyddsglasögon.

Krävs en mer radikal lösning så kapa avloppsröret på utsidan av huset och placera en rensbrunn där. Man vet aldrig när det kan behövas. Det finns övergångar mellan plast/gjutjärn/cement-rör. Alltid gott att ha koll på huset för sig och det som är mellan huset och brunnen.

Lycka till!
ES

PS. Som alla eländiga skruvar - kör på rostlösare typ 5-56 under flera tillfällen. Försök att "väcka" den med ett distinkt slag med hammare. Inte så hårt så gjutjärnet spricker bara!

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #8 skrivet: 30 mar-08 kl 18:08 »
Anders G, menar du att man skall göra en lösning och sedan hälla den i avloppet oavsett om det är dusch, toalett eller gammalt hederligt  avlopp? Vi har insett att vårt stopp sitter mellan källarens golvbrunn och trekammarbrunnen, mekanisk rensning krävs troligen men källarbrunnen är försedd med en "kopp" (sådan som finns i duschen) och den är skruvad med en bult som efter tidigare rensningsförsök förlorat hörnen. Trots nya rörtänger sitter den som berg och kommunen rekommenderar sköljning ā X antal tusen kronor.
Jäkligt fiffiga förslag efterlyses...
//Valma

Du kan inte såga ett spår i bulten? Annars får du borra ut möget.

sama

  • Inlägg: 71
    • Renovering av trähus
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #9 skrivet: 30 mar-08 kl 23:58 »

Ett annat tips för att få bort envisa bultar och skruvar är att värma och kyla dem. Tex med en kraftig lödkolv och kylsprej, eller varmluftspistol. Metallen utvidgar sig vid värme och krymper sedan och lossnar oftast då. Var försiktig så att det inte börjar brinna bara.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #10 skrivet: 10 apr-08 kl 08:34 »
Det är inte fel att slå i soda, och sedan varmt (inte hett) vatten, sodan förtvålar fett och på så sätt löser proppen. Plaströr bör ej skadas av sodan, men rostiga järnrör kan innebära risker

Ett annat sätt som ofta är bättre är att skaffa en "iller" ett redskap som kan köpas från t.ex Harald Nyborg för ca 500 kronor, det är en 15 meter lång slang med ett munstycke som spruta vatten i olika riktningar och förs igenom avloppsröret. Denna metod tar bort även svåra stopp.

Viktigt är att göra något så fort det rinner dåligt, väntar man tills det är totalstopp, växer svårigheten att göra loppet fritt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #11 skrivet: 10 apr-08 kl 08:41 »
När man väl har satt dit en rensbrunn så är det också roligt att testa om man fortfarande har fall ner till 3-kammarbrunnen. Är det gamla anläggningar så är det inte alls ovanligt att tjälen har flyttad på saker och ting. Har du inte fall hela vägen så kommer det att bli stopp igen, och igen och igen. Min fars avloppsystem log cirka 10 cm under inloppet till det komunala system, vid mätningar så visade det sig att huset hadde sjunkit under loppet av 40 år.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #12 skrivet: 16 apr-08 kl 21:04 »
Det är inte fel att slå i soda, och sedan varmt (inte hett) vatten, sodan förtvålar fett och på så sätt löser proppen.

Jo, det är FEEEEL och farligt, se ovan. Lös upp sodan i vattnet först.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #13 skrivet: 18 apr-08 kl 20:49 »
Jo, det är FEEEEL och farligt, se ovan. Lös upp sodan i vattnet först.

Äsch då. Bara vänd ryggen till & håll andan.  ;)

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #14 skrivet: 18 apr-08 kl 22:31 »
Stort tack till er alla.
Efter många om och men fick vi ringa till Herr Rörblås som kom hit på dagen och sågade upp brunnen och  körde högtryck genom den. Han menade på att vi behöver byta ut röret från köket till källaren (sammankopplingen som leder till brunnen) för att motverka kommande stopp. Som den sanna konspiratör jag är undrar jag om det är det mest effektiva tillvägagångssättet eller om han försöker krama stålar ur dumma stockholmare. Han vill ha plaströr raka vägen upp till köket vilket innebär byte av ca 3 m rör inkl. vissa kopplingar (max 1 dags jobb sade han ā 3000-5000 kr).
Idéer mottages tacksamt.

//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #15 skrivet: 18 apr-08 kl 22:34 »
Stort tack till er alla.
Efter många om och men fick vi ringa till Herr Rörblås som kom hit på dagen och sågade upp brunnen och  körde högtryck genom den. Han menade på att vi behöver byta ut röret från köket till källaren (sammankopplingen som leder till brunnen) för att motverka kommande stopp. Som den sanna konspiratör jag är undrar jag om det är det mest effektiva tillvägagångssättet eller om han försöker krama stålar ur dumma stockholmare. Han vill ha plaströr raka vägen upp till köket vilket innebär byte av ca 3 m rör inkl. vissa kopplingar (max 1 dags jobb sade han ā 3000-5000 kr).
Idéer mottages tacksamt.

//Valma

Gör det inte. Ser du röret? Läcker det? Trodde inte det...

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #16 skrivet: 19 apr-08 kl 10:26 »
Nu fick jag veta att en viss familjemedlem på 60talet försökte lösa en propp i avloppet med nitroglycerin. Det fungerar. Inte nödvändigtvis det billigaste att åtgärda efter att proppen är låst.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #17 skrivet: 19 apr-08 kl 10:30 »
Nu fick jag veta att en viss familjemedlem på 60talet försökte lösa en propp i avloppet med nitroglycerin. Det fungerar. Inte nödvändigtvis det billigaste att åtgärda efter att proppen är låst.
;D ;D ;D ;D

Det var iaf kreativt! Gissar att stoppet löste sig?  ;D

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #18 skrivet: 19 apr-08 kl 22:51 »
Gör det inte. Ser du röret? Läcker det? Trodde inte det...
Nä, det gör det inte... Tack!!

//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #19 skrivet: 24 apr-08 kl 19:56 »
innan vi bytte avloppsröret mellan huset och brunnen hade vi stopp en gång av året och jag tillbringade ett många timmar halvstående på trekammarbrunnsdelningen nere i brunnen och med rensfjädern i högsta hugg tills det stora beslutet om rörbyte blev till. När de gamla höganäsrören grävdes upp syntes orsaken till stoppen tydligt. Rören var nästan helt fyllda av ...rötter,de flesta härrörande från syrenhäcken, som växt sig in i skarvarna mellan rören och bildat en finmaskig "sil" som snart tätades till av toapapper o s..t.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #20 skrivet: 26 apr-08 kl 06:51 »
Rensade avloppet från tvättmaskinen ända ner till trekammarbrunnen igår.  Skickade min "iller" som kopplats till högtryckssprutan.  Kom först inte igenom, men från andra hållet (i brunnen) gick det bättre, stoppet fanns långt nere och kom från toalettspolning. Nu svämmar det inte över vid tvättmaskinen. Det tog rätt lång tid och det gick åt en del vatten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
SV: Alternativ till Kaustiksoda?
« Svar #21 skrivet: 26 apr-08 kl 21:23 »
ca och Skytten:
Säger ni "Byt rör" eller "Knäa med högtryckssprutan"? Jag funderar på det senare bara för att jag är jävligt tjurig och vill klara mig själv. Men, det är inte den bästa av inställningar alltid.

//Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 3 användare
skogaliten, von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser