Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda misslyckat skinn?  (läst 2723 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Rädda misslyckat skinn?
« skrivet: 03 maj-14 kl 09:28 »
Återigen har skinnet misslyckats. Det är mitt fjärde. Igår satt jag och masserade och masserade in och återfettade, men idag är skinnet hårt och knastrigt.  >:(

Finns det något sätt att rädda det? Kan jag blöta upp och börja om på något sätt?

Skinnet var tillhälften väldigt torrt redan när jag tog bort alundegen. Hur ska man undvika det? Att det torkar så ojämnt? Tidigare har jag haft problem med att få skinnet torrt efter tvättningen, men den här gången gick det väldigt fort. Ändå hinner det ju torka på skinnsidan innan pälsen är helt torr.

Hoppas på snabb hjälp... Förstör jag skinnet om jag sprayar på vatten nu? Eller är det bättre att göra ny ägggula/olja/vatten smörja och smeta på?

Lilljag

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Rädda misslyckat skinn?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-14 kl 15:06 »
Om det ändå är misslyckat har du inget att förlora på att fukta skinnet på köttsidan. Sprayflaska är utmärkt. Låt fukten dra in och fortsätt mjukgörningen. Om du inte har tid att mjukgöra eller om du vill sova om nätterna :) kan du stoppa skinnet i frysen under uppehållet.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Rädda misslyckat skinn?
« Svar #2 skrivet: 03 maj-14 kl 16:31 »
Okej tack! Så det bör blötas upp igen då??? Det funkar inte med mer fett och massage?

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Rädda misslyckat skinn?
« Svar #3 skrivet: 05 maj-14 kl 15:45 »
Har det torkat till en hård "skorpa" hjälper inte mjukgörning, du måste blöta upp det igen. Sprayflaska, vik ihop, tyngd på. Hela skinnet skall vara uppblött och "rått" igen, annars mer vatten. Så länge det är en hård yta på är det svårt att göra något med skinnet. Hur viker du ihop dina skinn? Du har väl kött mot kött?

Det låter märkligt att skinnet var torrt under alundegen, var det torrt redan då du la på? Jag tror att det är lättaste sättet att göra, man kan ju ha alunbad också, men då har du problemet med den blöta pälsen igen.

Att få skinnen torra på pälssidan samtidigt som de fortfarande är fuktiga på köttsidan är en svår konst. Man skall undvika direkt sol/värmestrålning och man kan lägga på blöta disktrasor där det börjar bli torrt och hårt.

Var inte rädd för att blöta upp om det behövs! Infettningen består i att man byter ut vattnet i skinnet mot fett. Du måste alltså ha det fuktigt under infettning och mjukgörning. Blir det hårt efter infettning och mjukgörning var det vatten kvar i skinnet, du hade inte lyckats få ut allt. Mjukgörningen skall fortgå tills skinnet är helt torrt. Man kan pausa några timmar, då viker man antingen ihop skinnet med en tyngd på, eller så stoppar man det i frysen. Frysen sätter lite extra sprutt på mjukgörningen då vattenmolekylerna bildar ringar när de fryser till is = spränger sönder hårda bindningar i skinnet. Dessutom avdunstar vatten genom frystorkning.

Sitt ute i solen nu när det går, UV-ljus skyndar också på processen.

Tycker för övrigt att du är jätteduktig som kämpar på, det är stor skillnad att göra hemma mot att stå i ett fint garveri där alla hjälpmedel inklusive lärare finns tillgängligt!

/Martina

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Rädda misslyckat skinn?
« Svar #4 skrivet: 06 maj-14 kl 12:38 »
Tack för råden...

Jag gjorde som du skrev, blötte upp och började om... Verkar som om det går åt rätt håll nu. Jag slet som en galning i lördags till händerna var fulla av blåsor och klockan blev sen. Då la jag skinnet i frysen. Det ligger fortfarande kvar där, jag har inte haft tid att fortsätta än, men snart så.

Ska jag fetta in det en gång till sen när det är så gott som torrt?

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Rädda misslyckat skinn?
« Svar #5 skrivet: 06 maj-14 kl 13:07 »
Jag tycker inte det, utan vänta tills skinnet är helt torrt istället. Andra kan ha andra åsikter, såklart! Jag brukar inte fetta in alls, det brukar vara fett nog ändå efter garvningen.

En gång fick jag en reaktion på ull+såpa som gjorde fällen klibbig och vidrig, då tvättade jag det så många gånger att det började kännas torrt. Då fettade jag in det igen, men bara då.

Skiner solen på dig idag? Lägg ut skinnet med skinnsidan uppåt, det löser det mesta!

Det är snorjobbigt med mjukgörningen innan man lär sig när man måste jobba och när det kan vila. Särskilt då när man använder olja(ägg,såpa) och det bara blaskar runt överallt. Det viktigaste är att ha en värmekälla nära, om inte solen så spisen eller en elbjörn. Då händer det iallafall lite grejer (men det får förstås inte vara för varmt!)
Håller alla tummar för att det lyckas för dig nu! It ain't over until...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 4 användare (1 dolda)
reimersro, tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser