Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Mark  (läst 959 gånger)

Aggebagge

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Mark
« skrivet: 27 jun-19 kl 02:47 »
Finns det någon som vet hur man går tillväga om man vill ha sin friköpta tomt till arrendetomt.
Kan jag bara säga till mej själv, hm nu döper jag dej till arrendetomt istället och så blir det så

Behöver verkligen veta
Aggebagge

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Mark
« Svar #1 skrivet: 27 jun-19 kl 09:49 »
Arrende är ju en form av hyresavtal.

Du behöver två parter och ett arrendeavtal.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mark
« Svar #2 skrivet: 27 jun-19 kl 10:35 »
http://www.arrendenamnden.se/allmant-om-arrende-/

Det är väl bara att hitta en arrendator? och skriva avtal eftersom du då är ägare till fastigheten. Du kan ju arrendera ut 10kvm av din tomt om du så vill.
Om jag har fattat rätt...

Och i väntan så lyssnar du ju på https://www.youtube.com/watch?v=3hnGDJefooE
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Mark
« Svar #3 skrivet: 27 jun-19 kl 12:07 »
Finns det någon som vet hur man går tillväga om man vill ha sin friköpta tomt till arrendetomt.
Kan jag bara säga till mej själv, hm nu döper jag dej till arrendetomt istället och så blir det så

Behöver verkligen veta
Aggebagge

Otydligt ställd fråga.

Gäller det jordbruksmark, som man vill arrendera ut?

Gäller det en bostadstomt med hus som ska hyras ut?

Gäller det en obebyggd tomt för bostadsändamål?

Eller handlar det om någon annan slag tomt eller anläggning?


Rent generellt så gäller det att det måste skrivas genomtänkta,  korrekta och juridiskt bindande avtal för att kunna "hyra ut" fast egendom på något längre tid.

Hur avtalen ska utformas, beror på vilken sorts mark och/eller byggnader som finns på marken, och hur dessa ska få nyttjas av hyrestagaren/arrendatorn. Det är olika avtal helt enkelt.

Vissa av dessa nyttjanderätter för mark och byggnader måste (lagkrav) registreras hos lantmäteriet, andra ska meddelas till andra myndigheter/register (t.ex. Länsstyrelsen), medan t.ex. vanliga bostadsarrenden/långtidsuthyrning av bostad normalt inte behöver meddelas alls.

Men vilken sorts avtal som ska skrivas, avtalen "skyddar" både uthyraren och hyrestagaren från olika sorts elände, kan endast besvaras om mer detaljer är kända.

Ofta är det en väldigt god idé att ta hjälp av kunniga inom fastighetsjuridik med skrivandet av avtal av det här slaget, om man inte har större vana vid att hyra ut fast egendom.

Det är inte speciellt roligt, att som hyresgäst, kunna bli utslängd plötsligt och godtyckligt, det inte heller roligt att som uthyrare, sitta fast med en hyresgäst, som har besittningsskydd, men som skadar egendomen eller inte betalar hyra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser