Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva brunn på egen hand?  (läst 31742 gånger)

Neiklot

  • Gäst
Gräva brunn på egen hand?
« skrivet: 06 feb-04 kl 19:23 »
Hej!

Är det någon som vet om det går (och HUR) att gräva en vattenbrunn, för hand?

Det är för dyrt att borra, och den gamla verkar inte vilja få dricksvatten igen. (Efter åtskilliga rengörningar).

Tacksam för tips och allt annat.. :)

/Markus

Camilla

  • Gäst
Re:Gräva brunn på egen hand?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-04 kl 01:55 »
"Att göra en brunn
Att göra en brunn i jord är inte svårt även om det är arbetsamt. Man bara gräver sig ner och håller diametern så liten som möjligt, bara så att man har plats för sig själv och spaden. När man kommer längre ner får man skicka upp den uppgrävda jorden i en hink som någon vevar upp med ett spel. På samma sätt kommer man också upp själv. Det är nästan alltid nödvändigt att klä brunnens väggar samtidigt som man gräver sig ned för att förhindra att jorden rasera ned. Det lättaste sättet att göra detta är att använda sig av betongringar som man sänker ner vartefter man gräver. Man gräver under den understa ringen så att den sjunker ned och fyller på med nya ringar högst upp. Går det att få tag på billigt timmer kan man klä brunnen med trä efter samma princip."
Källa: boken Självhushållning av John Seymor

Det låter ju enkelt...  ;D Vi har en gammal stensatt brunn som vi tömt ett par gånger och grävt ur en hel del dy på bottnen. Det var tungt, kallt, vått och dessutom obehagligt att vara under jorden på det där viset. *brr*
Hur är det med din gamla brunn? Är den helt uttorkad, eller är vattnet "bara" dåligt? Ibland blir det ju fart på det hela igen när man börjar använda vatten regelbundet i en brunn som varit oanvänd länge.

Camilla

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Gräva brunn på egen hand?
« Svar #2 skrivet: 11 feb-04 kl 10:40 »
Ibland räcker det med slamsugning och ett lager ny fin ren sand i botten.

Neiklot

  • Gäst
Re:Gräva brunn på egen hand?
« Svar #3 skrivet: 11 feb-04 kl 10:54 »

jo, Jag har boken "Självhushållning" av John.
Men sökte andra former, för att välja.
Eller kombinera?
:-)

Vattnet är "bara dåligt".
Den har aldrig stått tom.
Och jag har tömt den ett par gånger.
Och får väl göra det ett par gånger till.
och kanske klä den igen?.

Slamsugning går säkert jättebra.
men hur suger man upp det!
(Svårt att göra en hävert- Och jag har ingen ström där, och använder helst inte elkraftverk. (Det dånar så mycket - Har provat)





Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Gräva brunn på egen hand?
« Svar #4 skrivet: 12 feb-04 kl 10:11 »
Vissa saker lämnar man åt proffsen :-) Du ringer brunnsborrargubbarna i din ort, så kommer dom med en bil med jätteslang och suger upp bottenslammet, läger ny sand och pular ner nå tabletter som dödar vissa bacterier. Morsan gjorde det för några år sen och betalade inte ens en tusing för det.

Neiklot

  • Gäst
Re:Gräva brunn på egen hand?
« Svar #5 skrivet: 12 feb-04 kl 10:24 »
Vissa saker lämnar man åt proffsen :-) Du ringer brunnsborrargubbarna i din ort, så kommer dom med en bil med jätteslang och suger upp bottenslammet, läger ny sand och pular ner nå tabletter som dödar vissa bacterier. Morsan gjorde det för några år sen och betalade inte ens en tusing för det.

Gruff!
Jag bor i södra sverige, Allt sånt kostar pengar här nere.
 ;D
Men visst, jag ska kolla!
Frågan är bara hur dom kommer ner.
Har dom långa slangar?


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Gräva brunn på egen hand?
« Svar #6 skrivet: 12 feb-04 kl 10:34 »
Ja, det är sånna där jätteslammsugarslangar som kopplas ihop i 10 meterslängder typ.

Ring runt lite och kolla i alla fall.

Neiklot

  • Gäst
Re:Gräva brunn på egen hand?
« Svar #7 skrivet: 12 feb-04 kl 12:51 »
 ;D
Ja jag får väl göra det då.
:-)

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:Gräva brunn på egen hand?
« Svar #8 skrivet: 01 dec-06 kl 22:21 »
Hej!

Är det någon som vet om det går (och HUR) att gräva en vattenbrunn, för hand?

Det är för dyrt att borra, och den gamla verkar inte vilja få dricksvatten igen. (Efter åtskilliga rengörningar).

Tacksam för tips och allt annat.. :)

/Markus
Har själv grävt en brunn på 2 dagar med hjälp av en kompis, då ska tilläggas att jag har endast sand i marken här. Köpte hem brunnsringar (8st) o började gräva på plats som slagruteman tagit fram.Började med ett hål i marken o rullade fram en ring o ner i hålet med den, satt sen inne i ringen o gravde med en liten kort militärspade. Fyllde en spann fort, men kompisen stod ovanför o hivade upp den i rep. I andra änden på repet satt ytterligare en spann. Han bytte hela tiden spann åt mig så jag koncentrerade mig bara på att gräva.När ringarna sjunkit ner så att överkanten låg i markplan så rullade vi fram nästa ring o lade på. Så här körde vi på i 2 dagar, vi bytte emellanåt vem som var i hålet. Slutligen satt kompisen längst ner o grävde själv hela tiden...mutade honom med ett par flak öl...
På 4 meters djup kom vattnet, lånade en liten länspump på lokala rörfirman. (Finns idag att köpa billigt överallt.)
2 dagar senare så låg sista ringens överkant i marknivå, då fick vi sluta gräva. Pumpen drogs upp och vattnet fick stiga så långt det kom.Tömde brunnen några dagar i sträck o sen var det rent o klart vatten som kom ur pumpen.
Vi fick ungefär 1,5 meter vattennivå i brunnen,Väldigt bra.
Ps. ha en stege tillgänglig om vattnet stiger fort...
Med sol i sinne, både ute o inne.

Mikeyse

  • Gäst
Re:Gräva brunn på egen hand?
« Svar #9 skrivet: 07 dec-06 kl 08:31 »
Har grävt brun med både hand kraft och med maskin. Har även sten satt en brun med handhuggen granit som staplades upp efter kanterna.

Det man kan säga i efterhand om allt är :
Har du en existernade brunn börja med att skrua ur den med högtryckstvätt, byt sanden i botten.

Att gräva med betonringar som faller är den säkraste metoden, att vara mer än 1.5 m ner utan att ha stöd är som att be att få dö .


Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Gräva brunn på egen hand?
« Svar #10 skrivet: 08 dec-06 kl 19:31 »
Den här är också handgrävd  :o.

http://www.bigwell.org/bigwell.html
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser