Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenbrist/egen brunn  (läst 22492 gånger)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Vattenbrist/egen brunn
« skrivet: 24 maj-05 kl 13:25 »

Vad är bäst ? Att borra det befintliga brunnshålet djupare och hoppas på mer vatten eller borra ett helt nytt hål med förhoppningsvis större vattentillgång än det befintliga ?
Eller skulle det kunna fungera med en grävd brunn och koppla ihop den med ledningarna från det befintliga borrhålet ?

Läget är snart urakut. efter en halv maskindiskning ( hann inte bli färdig) och två maskiner tvätt så är det redan slut på vattnet i brunnen och då är kl "bara" 11.00 på dagen. ??? >:( :'(

Tydligen är det lågt grundvatten här eftersom flera har vattenproblem men då mest under sommaren. Grannen bredvid har dock aldrig sagt att de har dåligt med vatten, de har också en egen brunn.

Problemet är att det är så dyrt att borra. Vi har precis varit nödgade att låna pengar till en bil pga haveri på det gamla skrället. Så banken blir nog inte så glada om vi kommer igen och vill låna mer pengar. Och dessutom är det stora problemet hur vi ska ha råd att betala ytterligare ett lån när ekonomin redan är ansträngd.

Snart packar jag mitt pick o pack och lämnar detta dj skitställe !  >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #1 skrivet: 24 maj-05 kl 15:05 »
På hur lång eller kort tid tvättade du dina två maskiner tvätt och din maskin med disk? En åtgärd på kort sikt kan ju vara att sprida ut vattenanvändningen, om ni inte redan gör det.
Har ni "vattensparmunstycke" i duschen?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #2 skrivet: 24 maj-05 kl 20:00 »
Har det "hänt något" i bygden? Grannen fixade bort vattnet här genom att dränera på fälten. *slurp* så var brunnen torr. Lyckligtvis hände detta innan jag köpte fastigheten (jag har blivit informerad i efterhand), så jag blev med djupborrad brunn utan att behöva oroa mig på minsta vis.

Tyvärr är det ju så trist att vissa saker bara måste göras. Vatten är ju nödvändigt, så det är nog bara att gilla läget och fixa det. Ta kontakt med firmor som jobbar med brunnsborrningar!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #3 skrivet: 24 maj-05 kl 20:56 »
Vart bor ni någonstans?
Beroende på kommunens inställning och kompetens och servicevilja på miljökontoret (motsv.) så kan man med lite tur få gratis eller billig kompetent rådgivning och inspektion i vatten och avloppsfrågor.
Många hälsoskyddsinspektörer som arbetar i VA-frågor har sådan utbildning och kompetens i Geologi och hydrologi att de kan ge väldigt god rådgivning utan att det blir dyrt.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #4 skrivet: 24 maj-05 kl 21:18 »
På hur lång eller kort tid tvättade du dina två maskiner tvätt och din maskin med disk? En åtgärd på kort sikt kan ju vara att sprida ut vattenanvändningen, om ni inte redan gör det.
Har ni "vattensparmunstycke" i duschen?
############

Första maskinen sattte jag på 07.00 och andra maskinen + diskmaskinen vid 10.30.

Fram till idag har det fungerat bra att köra som jag gjorde, ibland har vattnet varit dåligt framåt kvällen men oftas pga att nån duscha på kvällen.

Det spelar ingen roll hur jag sprider ut vattenförbrukningen det tar slut ändå eftersom vi är 10 pers i hushållet men "bara" 3 hemma dagtid så behöver ju en hel del vatten.

Som det är nu är det en förbrukning med toa, tvätt,
dryck  på morgonen före 07.00. Sen blir det nån maskin disk och tvätt. Under dagtid förbrukar vi inte alls mycket vatten egentligen så det borde ju rinna till tycker jag.

På kvällen kan vi varken diska eller tvätta om någon måste duscha ( tack o lov för gympan DUSCH efter  ;D)

Vi snålar alltid på vattnet när vi duschar och eftersom det är så dåligt med vatten är det ibland att en knappt blir våt i duschen.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #5 skrivet: 24 maj-05 kl 22:26 »
Ett tips kan vara att försöka ta reda på varför vattnet tar slut. Antingen är tillrinningen för dålig eller sitter insuget för nära grundvattenytan.

I första fallet kan det hjälpa att slamsuga och hygtrycksspola, men det finns absolut ingen garanti. Att borra i bottnen av brunnen kan eventuellt hjälpa.

I andra fallet blir mängden vatten man kan ta ut på på en gång (några timmar) låg. Ibland går det att flytta ner insuget en bit, det beror på hur det ser ut. Skall man vara på säkra sidan bör man nog ha 1-2 meter vatten ovanför insuget. Att borra i bottnen av brunnen och flytta ner insuget borde hjälpa i detta fallet.

Ett annat alternativ är kanske att komma överrens med grannen om att få vatten från grannens brunn, på sommaren när det inte fryser är det ju lätt.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #6 skrivet: 25 maj-05 kl 00:02 »
Har det "hänt något" i bygden? Grannen fixade bort vattnet här genom att dränera på fälten. *slurp* så var brunnen torr. Lyckligtvis hände detta innan jag köpte fastigheten (jag har blivit informerad i efterhand), så jag blev med djupborrad brunn utan att behöva oroa mig på minsta vis.

Tyvärr är det ju så trist att vissa saker bara måste göras. Vatten är ju nödvändigt, så det är nog bara att gilla läget och fixa det. Ta kontakt med firmor som jobbar med brunnsborrningar!
#######

Inte nått som vi vet om men jag skulle inte bli förvånad.
Kontakten med de forna grannarna har inte varit alltför god av flera anledningar. De är tyvärr mina svärföräldrar och sämre svärföräldrar än de två får man leta efter.

Har varit i kontakt med brunnsborrare och tyvärr är det dyrt. De vi skulle kunna tänka oss har ändå en vattengaranti och när de kommit över en prisklass utan vatten lär de fortsätta borra kostnadsfritt. Men ändå blir det ju dyrt.

Om det vore så enkelt att vissa saker bara måste fixas men tyvärr så är ju inte verkligheten så för oss alla.
När alla källor är tomma finns det inget att ta av. Visst kan vi sälja "nya" bilen och försöka låna upp till resten men då kan inte gubben fortsätta jobba eftersom det inte finns busslinjer till hans olika arbetsplatser, jobbar inom skogen, och blir han arbetslös har vi ännu sämre möjligheter att kunna betala.

Det som är en extra vagel i ögat är att hans föräldrar har massor med pengar som de gladeligen ger till deras andre son ( 200.000 - 300.000 :- hittills har han fått )medans min gubbe inte ska få en endaste krona av dom. Bara för att han valde att bilda familj med en tjej som anser att det är hon och maken som ska bestämma hur de ska göra med sin familj och inte att det är svärföräldrarna som ska bestämma det.

Vi får nog försöka hanka oss fram så länge det går sen är det väl inte mycket att göra åt saken. Bara att överge det sjunakande skeppet. ;D :'(

Bondmoran


Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #7 skrivet: 25 maj-05 kl 00:06 »
Vart bor ni någonstans?
Beroende på kommunens inställning och kompetens och servicevilja på miljökontoret (motsv.) så kan man med lite tur få gratis eller billig kompetent rådgivning och inspektion i vatten och avloppsfrågor.
Många hälsoskyddsinspektörer som arbetar i VA-frågor har sådan utbildning och kompetens i Geologi och hydrologi att de kan ge väldigt god rådgivning utan att det blir dyrt.
########

Det vet säkert hur grundvattennivån ligger till och prov på vatten kan de ta men i övrigt har de nog inte mycket mer att komma med. Tyvärr. :-\

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #8 skrivet: 25 maj-05 kl 00:16 »
Ett tips kan vara att försöka ta reda på varför vattnet tar slut. Antingen är tillrinningen för dålig eller sitter insuget för nära grundvattenytan.

I första fallet kan det hjälpa att slamsuga och hygtrycksspola, men det finns absolut ingen garanti. Att borra i bottnen av brunnen kan eventuellt hjälpa.

I andra fallet blir mängden vatten man kan ta ut på på en gång (några timmar) låg. Ibland går det att flytta ner insuget en bit, det beror på hur det ser ut. Skall man vara på säkra sidan bör man nog ha 1-2 meter vatten ovanför insuget. Att borra i bottnen av brunnen och flytta ner insuget borde hjälpa i detta fallet.

Ett annat alternativ är kanske att komma överrens med grannen om att få vatten från grannens brunn, på sommaren när det inte fryser är det ju lätt.

#######

Jag har ett svagt minne av att insuget ska sitta en meter under vattenytan men det var ju då och är grundvattnet lägre så sitter ju inte insuget längre en meter under vatttenytan s a s.

När vi byggde här mättes vattenmängde upp och det var inga problem men det var ju också då s a s.

Blir det inte en sämre vattenkvalite om det är mycket slam i brunnen ?

Vi har ju tagit prover några gånger med tanke på barnen och proverna har alltid varit ok.

Det som är lite märkligt egentligen är ju att grannen som bor precis bredvid inte har problem med sin brunn. Nu vet jag visserligen inte om den ligger djupare än våran men jag tror inte den gör det.

Att ta vatten från grannen är ju enbart en kortsiktig lösning och svår att genomföra. Det är nya grannar som inte hunnit flytta in där ens och de skulle nog inte våga låta oss ta vatten av rädsla för att det inte ska räcka åt dom, och det har jag full förståelse för.

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #9 skrivet: 25 maj-05 kl 00:32 »
Har ni borrad eller har ni grävd brunn idag?

Om grävd så kanske det går att rensa och eventuellt fördjupa den utan att det blir för dyrt?

På vilket djup ligger vattenytan i brunnen?
Är det djupet i jord eller i berg?

Om i Jord så kanske ni har någon annan plats på gården där ni kunde gräva en ny brunn? Jobbar maken i skogen så kanske han känner någon som har grävare som kan göra det billigt eller inom tjänst-gentjänstramar.
Om vattenytan i brunnen ligger relativt nära jordytan så kanske ni har några stora träd i "närheten" av brunnen som stjäl vatten som annars skulle rinna till i brunnen?
En vuxen björk dricker flera hundra liter vatten per dag (250 liter är en siffra jag tror mig minnas, men det kan vara i underkant).

Har ni någonstans på gården där växterna mår extra bra, även under torrperioder? isf så kan det antyda att ni har marknära vatten där, då kanske ni kan låna en markborr (ser i allt väsentligt ut som en isborr, utom handtaget som är ett stort T snarare än en vev och dessutom har de förlängningar så att man kan borra lite djupare ( några meter)) någonstans (exempelvis på kommunens miljökontor om de har en sådan, i Hofors kommun hade de sådana för en del år sedan i a f och har det rimligen fortfarande) och provborra för att se om det finns grundvatten på ett djup som ni klarar att gräva till själva.

En vild tanke, Är ni hemma och utnyttjar vattnet "jämt"? Det kanske kunde gå att införskaffa någon sorts tank och en nivåvakt och låta pumpen fylla denna tank så fort som tillrinningen av vatten är större än förbrukningen, givetvis under förutsättning att era vattenproblem har med brunnens kapacitet att göra, snarare än med den egentliga vattentillgången i marken att göra. Ett eget 3 kubikmeters vattentorn på vinden.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #10 skrivet: 25 maj-05 kl 01:19 »
Vi har en borrad brunn som är 24 meter djup i berg. Det är mest berg här så det är nog svårt egentligen att få en bra grävd brunn. Det enda stället som skulle kunna fungera ligger för nära trekammarbrunnen så det går inte.

Det finns inga stora träd alls i närheten. Det enda som växer frodigt här när det är torkperiod är mitt dåliga humör  ;)

Jag är hemma med två barn och det vattnet vi förbrukar på dagtid när det gäller tvätt och disk gör ju att den vattenåtgången minskar på kvällen, mot om jag t ex skulle jobba.
Toan är snålspolande och vi brukar inte duscha/bada på dagtid.
Vi skulle ju kunna skaffa en större vattencistern men om det är dålig tillrinning tar ju ändå vattnet slut.

Vi märker att vattnet tar slut fortare nu än när problemen började.

Och det spelar ingen roll när på dygnet vattnet används mest. Det tar slut lika förbannat. >:(

Det ännu tråkigare är ju att det är helt meningslöst att försöka odla något eftersom det måste regna mycket emellanåt för att vi ska kunna spara i vattentunnorna och vattna landen.
Vi använder enbart regnvatten till vattning så länge det finns sen så får det tyvärr försöka klara sig utan vatten.

Nattuggla som jag är så skulle jag ju kunna tvätta/diska på natten men då är det ju slut på morgonen när skolbarnen och gubben behöver vatten.
Och gör ja´tt på morgonen är vattnet slut för oss tre som är hemma.

Det som också blivit märkbart sämre är att tillrinningen tar längre tid nu än tidigare. Problemet blir alltså mer och mer akut. Frågan är bara hur länge vi kan hanka oss fram innan det helt och hållet tar slut. :'(

Har kollat upp grundvattennivån här och den ska ligga nära det normala.

Bondmoran








Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #11 skrivet: 25 maj-05 kl 09:05 »
#######

Om det vore så enkelt att vissa saker bara måste fixas men tyvärr så är ju inte verkligheten så för oss alla.


Jag ber om ursäkt om jag lät nonchalant. Det var inte min mening att förringa ert problem.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #12 skrivet: 25 maj-05 kl 11:54 »
Jag är absolut ingen vattenexpert, men det verkar ju inte ljust på vattenfronten.
Du skrev att ni lånat till en bil. Nu vet inte jag vilken prisklass, men om det är en lite dyrare bil så kanske det är där ni får titta efter lösningen i alla fall. Om bilen ligger på 20 000 eller så så räcker den knappast till både en ny brunn och en billigare bil, men om ni har lånat en kvarts miljon till en V70 så kanske ni skulle sälja bilen, köpa en större japankombi från tidigt nittiotal för 20 000 och använda mellanskillnaden till ny brunn.
Det som gör en äldre bil otillförlitlig är nämligen inte åldern eller miltalet, utan att man inte vårdar den. Köper man en välvårdad gubbägd mazda 626 kombi och fortsätter tvätta och serva den och hålla efter rostskyddet så har man bil i många år, även om den används till daglig långpendling.

Eftersom du skriver att banken nog inte skulle bli glad om ni försökte låna till brunnsborrning så antar jag att huset är fullbelånat (eller närapå) och att ni inte bor i en tillväxtbygd där fastighetspriserna kan förväntas gå upp.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #13 skrivet: 25 maj-05 kl 23:41 »
Jag ber om ursäkt om jag lät nonchalant. Det var inte min mening att förringa ert problem.


Det är ok. :) Tog det inte som nonchalant.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #14 skrivet: 25 maj-05 kl 23:56 »
Du skrev att ni lånat till en bil. Nu vet inte jag vilken prisklass, men om det är en lite dyrare bil så kanske det är där ni får titta efter lösningen i alla fall.
Eftersom du skriver att banken nog inte skulle bli glad om ni försökte låna till brunnsborrning så antar jag att huset är fullbelånat (eller närapå) och att ni inte bor i en tillväxtbygd där fastighetspriserna kan förväntas gå upp.


En billig skuff så gubben kan ta sig till jobbet. Det är inget att lägga på brunnsborrning.

Problemet med banken är att vi hade Föreningsbanken tidigare och där var det aldrig några problem med nått men efter att de tyvärr  >:( slogs ihop med Sparbanken då blev det problem. För dom är vi inte "kända" kunder s a s, stor familj, hus på landet = mindre värt enligt banken mm mm

Sen att de baserar sin värdering på 1990 års värde och på ett hus där inte allt var helt klart pga leveransproblem t ex akumulatortanken var ej på plats så pannrummet var ej färdigt och trädgården var helt sönderkörd av lastbilarna osv. gör att vi ligger på max på huslånen.

Nu när vi skulle låna till bilen tyckte " vår gamla" bankkvinna från Föreningsbanken att vårt taxeringsvärde höjst, mer än fördubblats, så värdet borde kunna höjas så vi räknar med att ta ut en värderingsman till hösten eftersom vi håller på och rustar en del inne. Då kan vi ju få in lånet för kostnaderna på huset 0 lägre ränta. Men vi kommer ändå inte undan med var pengarna till betalningen ska tas.

Min gubbe har ingen vidare arbetsgivare  >:( han har jobbat där i 4 år nu och fick sänka sin lön när han började där, hade precis blivit arbetslös efter en tillfällig anställning. Och sen har han bara fått en liten fjuttig löneökning på dessa 4 år ! >:( >:(

Så resultatet har blivit att för varje räkning som höjts måste jag skära ner på nått annat. Själv är jag långtidssjukskriven pga sorg/depr. Och min arbetsgivare bara letar efter en aledning att få säga upp mig.

Vi har så vi klarar oss men ett till lån klarar vi inte av. :'(

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #15 skrivet: 26 maj-05 kl 00:17 »

Fixa en anläggning så ni kan lagra regnvatten, det duger till dusch och disk. Det kan ni ju koppla med nån enkel pump och med lite trix så ni får in det i huset.

Sen är det väl ingen dum ide att byta ut bilen ifall den är dyr.Köpa billigare bil för pengarna och en borra djupare för resten av pengarna.

Belåna huset borde väl inte vara helt hopplöst heller?

Gör upp en avbetalningsplan med nån villig brunsborrare. Alternativ med nåt kreditbolag, blir säkert skitdyrt i slutändan men det är ju också betungande att klara sig utan vatten.

Sälj huset, köp ett annat.


Vi lagrar redan så mycket regnvatten vi kan men det går till annat.
Bilen är som jag skrev tidigare en billig skuff.
Belåna huset går inte eftersom det redan är fullbelånat pga att det inte är så gammalt och så för att det "råkade" >:( >:( :( :( vara så att en idiotisk gammal gubbdj skulle vara med och lägga sin näsa i blött när vi skulle lägga upp lånen.
Han , min mans far, skulle minsann bygga hela huset själv så vi skulle inte behöva låna så mycket.
Sen hjälpte han till max 5 timmar totalt.
Resultatet blev ett topplån på 400.000 :o ??? >:( :( :'(

Sen lärde jag mig att om han kan man verkligen säga stor i orden liten på jorden ( är kortväxt också ).

En avbetalningsplan är ju lika illa om inte sämre än ett banklån. Finns det inga pengar över så finns det ju inte.
Sen spelar det ju absolut ingen roll vem det är som ska ha pengarna. Nog för att jag kan en del men trolla det kan jag inte.

Sälja huset vore ju en lösning men frågan är hur många som skulle vara intresserade av att köpa ett vattenlöst hus. Och vart ska vi sen ta vägen ??? 10 snart 11 pers i en lägenhet ? Med 3 hundar dessutom.

Dessutom skulle både min man och jag bli helt galna av att inte bo på landet.

Det är bara så typat att allt ska behöva komma samtidigt. Hade vattennivån legat som tidigare några år framöver har vi ju hunnit betala av billånet. Ett par år till hade vi nog kunnat spara lika mycket som billånet och bara behövt låna upp till resten dessutom hade ju fastighetslånen minskat och gett en liten ökning att kunna låna på fastigheten.

Bil hade vi inte köpt om vi inte absolut hade varit tvugna men dels med gubbens arbete och dels för att den gamla bilen inte gick att reparera alls så hade vi inget val.

Vi får försöka hanka oss fram så gått det går helt enkelt och se tiden an.

Men jag hade gärna sett fram mot några tankar/erfarenheter om just grävd brunn som ett komplement till vår borrade brunn. Mig gör det inget om jag så skulle vara tvugnen att pumpa och bära i hink. Bara jag visste att det fanns vatten så vore jag nöjd.

Bondmoran



 
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #16 skrivet: 28 maj-05 kl 00:16 »
Mitt svar tidigare gällde bara grävda brunnar, det är bara sådana jag har erfarenhet av. Men jag har läst att för borrade brunnar går det ibland att spräcka berget genom att trycka ner vatten, då kan man få större tillrinning. Vet inte om det stämmer eller om det är dyrt (det låter dyrt). Borrade brunnar har väl inte alls så stort vattenmagasin som grävda, de är beroende av bra tillrinning.

Men att gräva en brunn är ett vågspel, stor risk för dåligt vatten med för hög bakteriehalt eller inget vatten. Den får inte ligga för när avlopp heller (egentligen är det tvärtom, avloppet får inte ligga för nära brunnen).

Men så här kan det gå till: En grävmaskin försöker gräva ner till grundvattnet med skopan. Går inte det gräver den en stor grop till sig själv och fortsätter gräva. Är grundvattnet för djupt ner är det rasrisk och man får avbryta. När man väl kommit till vattnet fortsätter man gräva så länge det går, helst ett par meter. Sedan placerar man cementringar, lämpligen med grävmaskinen. Mina är ca 90 cm i diameter. De skall helst muras ihopa. Fyller på jord efterhand. Överst ett lock med mussäker luftningsventil.

Med tillgång till grävmaskin är det billigt att göra en grävd brunn.

För att pumpa upp vattnet beror det på djupet. Djupare än 7 meter från huset till brunnens botten behövs en pump nere i brunnen, annars fungerar en billig pumpautomat.

Fördelen med en grävd brunn är att den kan ha ett vattenmagasin på kanske 1-2 kubikmeter. Nackdelen är bakterier.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #17 skrivet: 28 maj-05 kl 20:29 »
Det skall gå att "spränga" en borrad brunn. De släpper ned vatten under hårt tryck och på såvis får en vatten ådra att öppna sig igen. Är ingen expert men ring en brunnsborrare och hör vad det kostar och hur det fungerar, att ringa och fråga kostar inget iaf. Kanske tom räcker att sänka pumpen i brunnen. Min pump hänger på 33 meter men hålet är 45. Ett antal meter har man ju som slamficka men att sänka några meter borde ju gå tycker man ju som amatör iaf. Det är ju också sådant som brunnsborrare vet. Ring och fråga experterna är nog det bästa du kan göra.

/Bladh

Simon

  • Gäst
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #18 skrivet: 28 maj-05 kl 21:34 »
hej. Om du inte har möjligheter att borra så tycker jag att du ska gräva en brunn.  Du kanske känner någon som kan gå med slagruta och hjälpa dig att ta ut lämpliga ådror  ;) Jag hjälpte själv en person som hade liknande problem. Deras brunn var borrad men den gav ändå dåligt med vatten. Brunnen fick bara vatten från  en ådra och det var antagligen den största orsaken.  En välskött grävd brunn behöver inte innehålla mer bakterier än en borrad. Hoppas du kan lösa problemet! :)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Vattenbrist/egen brunn
« Svar #19 skrivet: 28 maj-05 kl 22:42 »
...En välskött grävd brunn behöver inte innehålla mer bakterier än en borrad...
Tyvärr är det dåligt skötta gamla brunnar med slam på bottnen, läckande lock, grodor i, drunknade möss osv som gett grävda brunnar dåligt rykte.

Det är väldigt mycket på modet att borra idag, men jag skulle ta det som absolut sista utväg bara om grundvattnet är för djupt, det är berghäll eller om det är så trångt att det inte går att få in avlopp och brunn.

Vattnet från en grävd brunn behöver oftast inte filteras utan kan användas direkt, men borrat vatten har oftast för hög järnhalt eller något annat som gör att man måste ha (dyrt) filter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Evangeline, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser