Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning av gutar  (läst 3961 gånger)

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
Klippning av gutar
« skrivet: 13 maj-13 kl 10:31 »
Vi brukar klippa våra gutar runt midsommar, då de brukar släppa den gamla pälsen. Några av djuren släpper allt själv. några måste klippas. Hur är det, förstör man förmågan att släppa pälsen själv, om man klipper på andra tider? Hur gör ni andra, med gutar?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Klippning av gutar
« Svar #1 skrivet: 13 maj-13 kl 12:19 »
Jag klipper mina gutar precis som andra verkar klippa sina vanliga får. Jag står inte ut med att titta på dom när dom ser ut som trashankar under tiden dom fäller..o så har vi en väg genom gården och då är det så många som passerar och skulle med garanti tycka att dom är vanvårdade.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Klippning av gutar
« Svar #2 skrivet: 13 maj-13 kl 12:42 »
vi klipper också ngn. gång mitten av juni och hoppas in i det sista att de ska fälla allt. De gör de sällan men klipperiet blir lindrigare. ;D Visst ser de förfärliga ut innan men det är ju naturligt.Finullarna fällde ju lite också men de blev rosa......inte så snyggt och mygg , broms och solkänsligt.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippning av gutar
« Svar #3 skrivet: 13 maj-13 kl 22:49 »
Som Frances bor jag också på en gård där människor passerar och har åsikter om fårens ull. Mina gutar klipps 6 veckor före baggsläpp och ca 6 veckor före lamning,då ser dom alltid välvårdade ut  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Klippning av gutar
« Svar #4 skrivet: 02 jun-13 kl 08:22 »
Gutar är en fantastisk fårras, men klippningen av dem är ett ganska arbetsamt kapitel. Att försöka klippa sig genom pansaret av vinterpälsen innan den nya ullen har börjat gro underifrån är ett nästan hopplöst företag. Man brukar få vänta till juni månad för att ha en chans. I år skall jag testa att klippa dem 2 gånger istället för 1 gång. Jag tänker klippa dem 1 gång i september för att hoppas på att det då blir enklare att kunna klippa dem 1 gång i början av maj.  I år har 2 får fått lättare värmeslag när de gått med sin vinterpäls och haft 25 C i maj. Det är ju inte heller bra. Har man gutar som lätt och snabbt tappar sin vinterfäll själva skall man nog försöka avla på dem. Det är ju en egenskap som är värd guld.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippning av gutar
« Svar #5 skrivet: 02 jun-13 kl 09:11 »
I år skall jag testa att klippa dem 2 gånger istället för 1 gång. Jag tänker klippa dem 1 gång i september för att hoppas på att det då blir enklare att kunna klippa dem 1 gång i början av maj.  I år har 2 får fått lättare värmeslag när de gått med sin vinterpäls och haft 25 C i maj. Det är ju inte heller bra. Har man gutar som lätt och snabbt tappar sin vinterfäll själva skall man nog försöka avla på dem. Det är ju en egenskap som är värd guld.

Usch,för värmeslag! Började klippa mina 2 ggr/år när några av mina fick det . Dom fäller visserligen sin ull men jag tycker att dom verkar piggare vid limmning om jag klipper dom före. Endast ungtackor som inte ska betäckas på hösten får behålla sin ull  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Klippning av gutar
« Svar #6 skrivet: 02 jun-13 kl 09:11 »
Klippa gutar i Maj är som att bre på fruset smör på mackan ;)
Dom behöver värme och regn , sen kommer man under pansaret..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippning av gutar
« Svar #7 skrivet: 02 jun-13 kl 09:19 »
Jo,jag måste bara påpeka att "alla" gutar får inte pansar...antar att ni menar pansar av typ "ett täcke av tovat ull" ?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klippning av gutar
« Svar #8 skrivet: 02 jun-13 kl 09:33 »
Jo,jag måste bara påpeka att "alla" gutar får inte pansar...antar att ni menar pansar av typ "ett täcke av tovat ull" ?
Undrar om det inte är dom som klipps bara en gång per år som får pansar?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippning av gutar
« Svar #9 skrivet: 02 jun-13 kl 09:58 »
Undrar om det inte är dom som klipps bara en gång per år som får pansar?
Mvh
Charlotte

Det ligger nåt i det du skriver...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Klippning av gutar
« Svar #10 skrivet: 03 jun-13 kl 23:44 »
nähedå,vi har alltid klippt 2ggr/år, 1gång i okt-nov. och så på sommaren i juni. "pansaret" blir bara inte så tjockt och kanske bara fläckvis. På ryggen har jag ibland fått Klippa upp ett spår med vanlig sax.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippning av gutar
« Svar #11 skrivet: 04 jun-13 kl 07:46 »
hustran,Mac`s päls var kononbra,allt åkte av snabbt! Sparade en dotter förra året som fäller lika bra.  :D
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Klippning av gutar
« Svar #12 skrivet: 04 jun-13 kl 08:21 »
hustran, det är väl bara vid den första klippningen, den på sommaren, du stöter på pansaren?

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Klippning av gutar
« Svar #13 skrivet: 04 jun-13 kl 11:49 »
absolut,"höstullen" brukar vara magnifik. Därför gäller nog att man får bort det som ev. blir kvar efter vintern. Den brukar inte vara så lång.Vilken lycka zeina66 det är precis så man önskar sig. :D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Klippning av gutar
« Svar #14 skrivet: 04 jun-13 kl 13:07 »
Jag har dem går ute jämt, utom under lammningen (korp >:D). Klipper dem en gång per år, innan lammningen eftersom jag vill att de skall ha sitt skyddande ulltäcke både mot mygg, knott och kyla. Vårvinterkylan klarar de bättre eftersom de äter mer då. Lagom kul om man hamnar i fel tid med klippningen, då tar det tid ::)

Har inte sett något tecken på överhettning fast de kan vara långhåriga, men man skall kanske inte träna vallhundar med dem under en varm dag.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Klippning av gutar
« Svar #15 skrivet: 04 jun-13 kl 13:30 »
Som Frances bor jag också på en gård där människor passerar och har åsikter om fårens ull. Mina gutar klipps 6 veckor före baggsläpp och ca 6 veckor före lamning,då ser dom alltid välvårdade ut  :)

Föredömligt, så gjorde vi också när vi hade gutar.   Visst är det enklare att klippa tex pälsfår eller finull, men så omöjligt som det skulle vara enligt den allmäna uppfattningen här har jag aldrig upplevt att det är.   Och då har jag ändå bara en vanlig De Laval S2 att klippa med...

Framför allt så mår gutarna precis som övriga raser mycket bättre om man klipper innan lammningen så jag tycker med lätthet att det är värt besväret.

Och i vårat fall så hade vi inte mycket folk passerande som skulle kunna störa sig på "trashankar" men precis som Frances skriver så tycker jag själv att det ser för bedrövligt ut...
Att något är naturligt behöver inte nödvändigtvis betyda att det är det bästa för djuret.
Kennel SweetCaileanz

zzaga

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Klippning av gutar
« Svar #16 skrivet: 05 jun-13 kl 12:12 »
Vi klippte vår lamm innan lamning. Det var rätt skönt att se hur de såg ut i hullet. Pälsen har hållt sig kort hela tiden och de ser inte ut som trashankar även om de fäller lite nu.

javill

  • Inlägg: 11408
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Klippning av gutar
« Svar #17 skrivet: 05 jun-13 kl 13:00 »
Nu har jag gotlandsfår men, de är ju släkt med gutarna. Brukar klippa dem två gånger om året men, i höstas blev det ingen klippning av olika anledningar och de får också pansarfällar när de bara klipps en gång om året. Fårklipparen ville inte komma ut förrän förra helgen för att de skulle få ett spår av ny ull att klippa i så att säga. Fåren tyckte det var skitjobbigt med all ull när det var varmt och vid klippningen visade det sig att två av tackorna hade fluglarver under ulltäcket!  :o   Ingen av dem var lösa i magen så antagligen hade det börjat med något litet sår och så ullen på som ett våtvarmt omslag. Så j-vla äckligt rent ut sagt. Den ena tackan var rejält angripen men, efter klippning, sanering och penicillinkur börjar hon repa sig. Hon har två lamm som hon tar bra hand om och de har fått en hage på gräsmattan så jag kan ha koll. Så aldrig mer klippning bara en gång om året! De ska klippas i höst även om ullen bara är en cm.  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Klippning av gutar
« Svar #18 skrivet: 13 jun-13 kl 16:38 »
Det vore fantastiskt om några st halv- eller helproffs kunde avla systematiskt på gutar som själva fäller sin vinterpäls och sedan sprida ut dem med försäljning. Tänk vad mycket tid och pengar som kunde sparas med gutefår som knappt behövde klippas.Vi verkar ju alla ha enstaka individer som fäller av sin vinterpäls själva. Sådana gutefår borde ju kunna betalas med det dubbla priset för livdjur.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Klippning av gutar
« Svar #19 skrivet: 13 jun-13 kl 17:08 »
det tycker jag med,tänkte själv spara enbart tacklamm efter de som fällt allt själva. ;D

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippning av gutar
« Svar #20 skrivet: 13 jun-13 kl 19:54 »
Sådana gutefår borde ju kunna betalas med det dubbla priset för livdjur.

JAAAA!!!!  :D Bra ide´
Skicka köparna till mig så säljer jag bara gutar äldre än 1 år med ull-fällnings-garanti  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare
hofboss, Kengus89, Enigma

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser