Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjorde jäst  (läst 390 gånger)

carlie2

  • Inlägg: 14
  • Stadsbo
    • Halland
Gjorde jäst
« skrivet: 26 jan-24 kl 16:00 »
Jag fick över lite blommor från en fläderblomssafttillverkning. La den i en glasburk med icke helt åtskruvat lock på fönsterbrädet. I burken förutom fläderblomsklasen var där en del honung och sex delar vatten. Det jäste och blev mjöd på någon vecka. Jag hällde av tills bara fällningen blev kvar och fyllde på med nytt honungsvatten. Jästsvampen blev allteftersom omgångarna gick mer kapabel att jäsa upp till högre alkoholhalter. God mjöd blev det men efter ett flertal liter så tyckte jag att det var dags att sluta småsupa. Någon av jäsningarna blev lite vinägerhaltig så jag gör honungsvinsvinäger av mjöd numera. Men då till jästen som jag ursprungligen fått av att ha plockat en blomma och sedan matat. Där blev en del fällning över som jag provade ha i en deg att agera jäst. Det tog ett par dagar extra innan det jäst färdigt. Jag har inte googlat något om just specifikt detta som en utmaning under processen.  Summa summarum: Jag tror att man kan använda jästfällningen från en ölbryggning eller vinjäsning till brödbak.

Det blir helt andra mängder fällning från ett 30-liters jäskar. Hur gör man då om man vill ta tillvara på jästen.
Det kanske någon annan vet.
Ja alltså en plätt som känns rätt.

 

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Gjorde jäst
« Svar #1 skrivet: 26 jan-24 kl 17:00 »
Du behöver bara honung och ljummet vatten för att göra egen jäst. Jag bakar bröd på det viset numera och det blir gott. Här finns en beskrivning på hur man gör, men scrolla ner en bit på sidan.

Har även fått en jun-moder scoby genom att bara brygga grönt te med honung i. Det som blev över fick stå nån dag och då fanns en scoby med jästtrådar. La över det till min jun och det växer vidare så bra


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser