Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aluminium mot stål  (läst 1690 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Aluminium mot stål
« skrivet: 11 nov-23 kl 17:58 »
Har några några  ned gjutna aluminium rör   som jag tänkte lägga tak över .
Vad för material kan jag använda  ?  Galvat  stål antager
Jag inte går  men funkar det med rostfritt eller obehandlad bult för att fästa några reglar mellan rören.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Aluminium mot stål
« Svar #1 skrivet: 11 nov-23 kl 18:05 »
Absolut inte rostfritt. Galvat stål blir nog bäst, möjligen obehandlat stål (hellre då olegerat stål med låg kolhalt, än legerat eller härdbart stål).  En tumregel är att ju närmare materialen är varandra i spänningsserien desto mindre risk är det för elektrolytisk frätning. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_sp%C3%A4nningsserien .

Och smeta gärna in anliggningsytorna och dess närmaste omgivning med asfalt (bitumen) eller något annat oljigt och rostskyddande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Aluminium mot stål
« Svar #2 skrivet: 11 nov-23 kl 18:42 »
Men rostfritt i kontakt med aluminium brukar gå bra.

Går ju att säkra med hängslen och svångrem, och använda magnesiumbrickor ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Aluminium mot stål
« Svar #3 skrivet: 11 nov-23 kl 20:26 »
Har man någon enda gång skruvat med en utombordsmotor eller andra båtdelar där rostfritt finns i kontakt med aluminium, brukar man få en annan åsikt sedan. Det kan möjligen fungera om sakerna är väl infettade och aluminiumdelarna är gjorda av en kiselhaltig legering som stoppar bättre mot galvanisk korrosion än vad ren aluminium eller kopparhaltiga legeringar gör.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Aluminium mot stål
« Svar #4 skrivet: 11 nov-23 kl 20:53 »
en rostfri bult ner i ett alublock går ju i princip inte få ur , kan iofs vara när det blivit varmt också

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Aluminium mot stål
« Svar #5 skrivet: 12 nov-23 kl 01:58 »
Det är ju lite skillnad på att ha grejerna ovan vattenytan på land, än att ha dem nedsänkta i vatten, kanske dessutom bräckt eller salt. En rostfri bult är ju att föredra då den dessutom är den lilla delen. Vore ett elände om bulten fräter sönder först.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Aluminium mot stål
« Svar #6 skrivet: 12 nov-23 kl 09:51 »
Problemet är ju att det bildas en massa gråaktig "ärg" när rostfritt är i kontakt med aluminium, som får sakerna att rosta ihop totalt hopplöst.
Rostfria skruvar har också nackdelen att gängorna skär ihop mycket lättare än på skruvar av vanligt stål.
Så jag röstar nog fortfarande för galvade (varmförzinkade) skruvar och brickor i det här fallet.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Aluminium mot stål
« Svar #7 skrivet: 12 nov-23 kl 11:18 »


En tabell kanske kan hjälpa till. Rostfritt kan nog vara bra ändå. Frågan är om man måste kunna ta isär konstruktionen enkelt, om inte kanske det inte spelar så stor roll. Källa "Euro inox"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Aluminium mot stål
« Svar #8 skrivet: 12 nov-23 kl 11:29 »
I vanlig utomhusmiljö kan man normalt räkna med att varmgalvad skruv och mutter klarar sig flera årtionden. Titta t ex på gamla fackverksstolpar för radiomaster eller kraftledningar!

korren

  • Inlägg: 230
SV: Aluminium mot stål
« Svar #9 skrivet: 12 nov-23 kl 12:05 »
Som sagt, det kanske inte är så stor skillnad..

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Aluminium mot stål
« Svar #10 skrivet: 12 nov-23 kl 14:33 »
I vanlig utomhusmiljö kan man normalt räkna med att varmgalvad skruv och mutter klarar sig flera årtionden. Titta t ex på gamla fackverksstolpar för radiomaster eller kraftledningar!

Men där är väl även stolparna varmgalvade?

Nåja, använder man varmgalvad skruv och mutter i aluminium så lär ju inte skruven rosta av om zinken försvinner. Så Lars-Göran kan ju använda vilken som bara han inte skottar upp jord över förbandet.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Aluminium mot stål
« Svar #11 skrivet: 12 nov-23 kl 14:47 »
Då jag yrkesmässigt monterade telecomutrustning på fackverksmaster användes rostfri skruv/bult/mutter om utrustningen var av aluminium.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Aluminium mot stål
« Svar #12 skrivet: 12 nov-23 kl 15:17 »
Det är ju lite skillnad på att ha grejerna ovan vattenytan på land, än att ha dem nedsänkta i vatten, kanske dessutom bräckt eller salt. En rostfri bult är ju att föredra då den dessutom är den lilla delen. Vore ett elände om bulten fräter sönder först.

Jag pratade dock om motorblock på bilar och inget man bör ha i vatten, dock har jag aldrig sett att det blivit nått dåligt av det bara att det av nån
anledning nyper fast och är nära på hopplöst att få loss

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Aluminium mot stål
« Svar #13 skrivet: 12 nov-23 kl 16:06 »
Aluminium kan bete sig lite konstigt i närkontakt med andra metaller. Det är ju nästan aldrig ren aluminium, utan en legering av diverse andra grundämnen, och aluminiumlegeringar har ju dessutom ett oxidskikt som normalt skyddar.


I rörliga förband i marin miljö används rostfritt mot aluminium.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Aluminium mot stål
« Svar #14 skrivet: 12 nov-23 kl 19:14 »
Tack för alla svar .
Jag skall bara bulta fast 2st 7 tums reglar mellan rören så jag kan lägga på några självbärande plåtar.
Så jag tar några galvade 12 mm s bult .
Verkar som ni tror att det kan hålla i många år .
Tack igen för er kunskap.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 3 användare
skogaliten, von tratt, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser