Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fröodla bondbönor i zon 6-7?  (läst 4698 gånger)

pow

  • Inlägg: 33
    • Västerbotten
Fröodla bondbönor i zon 6-7?
« skrivet: 26 feb-08 kl 10:18 »
Jag vill kunna ta eget frö från bondbönorna för det blir så dyrt att köpa varje år till de mängder jag och sambon vill odla.

Problemet är att vid odling på friland har jag aldrig fått bönor som torkat in i baljan, de hinner helt enkelt inte innan frosten.
Så min fråga är; vilket är bästa sättet att hinna få fram frön? Är det nån som gjort det här i min zon?

Funderat på att förkultivera och sätta ut, eller odla i växthus (men det kanske blir för varmt? och så tar det ju en massa plats från tomat och gurka och annat gott).
Har försökt att dalta med några plantor sådda på friland innan, men de hinner ändå inte. Och ja, jag har tidiga sorter

Det borde ju gå på nått sätt. Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot.
Det är roligare att göra det själv.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fröodla bondbönor i zon 6-7?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-08 kl 18:26 »
Jag vill kunna ta eget frö från bondbönorna för det blir så dyrt att köpa varje år till de mängder jag och sambon vill odla.

Problemet är att vid odling på friland har jag aldrig fått bönor som torkat in i baljan, de hinner helt enkelt inte innan frosten.
Så min fråga är; vilket är bästa sättet att hinna få fram frön? Är det nån som gjort det här i min zon?

Funderat på att förkultivera och sätta ut, eller odla i växthus (men det kanske blir för varmt? och så tar det ju en massa plats från tomat och gurka och annat gott).
Har försökt att dalta med några plantor sådda på friland innan, men de hinner ändå inte. Och ja, jag har tidiga sorter

Det borde ju gå på nått sätt. Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot.


Välj ut de plantor du ska ta frö från på ett tidigt stadium. Dock bör baljorna ha utvecklats för att du ska kkunna se vilka plantor som är bra. Skörda de flesta baljorna. Lämna bara några stycken. Plantan kan då lättare få fram dessa till full mognad.

Allmänna tips är att i möjligaste mån
*välja och ordna en odlingsplats med ett bra mikroklimat (soligt, syd-västvänt, relativt skyddat, gärna med varma vindar)
*välja och förbättra jord så man får en relativt lätt väldränerad jord i bra kultur; då trivs växterna och jorden värms upp relativt snabbt
*att så relativt tidigt men inte för tidigt

Inom biodynamisk odling finns åtgärder för att underlätta mognad. Jag tänker främst på kiselpreparatet. Det kan vara värt att pröva om du är intresserad. Det ska användas ihop med de övriga preparaten på ett balanserat sätt.

Anders

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fröodla bondbönor i zon 6-7?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-08 kl 00:13 »
Du kan också skörda baljorna eller hela plantor före frost, även om de inte är helt svarta och intorkade. De kan mogna efter på skyddad plats. Man brukar hänga plantorna uppochner. Ju mindre utvecklade fröna är, desto större anledning att skörda hela plantor, samt att förvara dem svalt och inte för torrt (för annars torkar och brådmognar de). Är de mer utvecklade kan det gå bra att skörda baljor. Men sprita inte förrän bönorna är torra och förhoppningsvis mogna. Se upp för möss, även sista tiden i fält.

Frost skadar främst saftiga baljor och bönor. Ju torrare och mognare de blivit, desto mer tål de. Jag vet inte hur mycket frost de tål utan att frömognaden skadas, men jag har vissa erfarenheter från i höstas som tyder på att några minus är inget problem men blir det sisådär 5 minus så kan det bli skador om inte mognaden kommit hyfsat långt.

Anders

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Fröodla bondbönor i zon 6-7?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-08 kl 00:19 »
Jag erinrar mej att morsan gjorde så som A. S. beskriver, och det var på gränsen zon 3-4.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

pow

  • Inlägg: 33
    • Västerbotten
SV: Fröodla bondbönor i zon 6-7?
« Svar #4 skrivet: 02 mar-08 kl 12:58 »
Tack för tipsen! Väldigt matnyttigt och bra. Men jag undrar om jag ska toppa plantan när jag tagit av några baljor? Kan det påskynda mogningen också?

Nu börjar det klia i fingrarna efter att få sätta igång, men snön faller utanför fönstret och landet kan bara anas under snötäcket. Och så läser jag i tidningen att i skåne har nån börjat sätta potatis!
Det är roligare att göra det själv.

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fröodla bondbönor i zon 6-7?
« Svar #5 skrivet: 02 mar-08 kl 13:49 »
Tack för tipsen! Väldigt matnyttigt och bra. Men jag undrar om jag ska toppa plantan när jag tagit av några baljor? Kan det påskynda mogningen också?

Jag är inte säker. Har aldrig provat. Toppning används av en del mot bladlöss som mest brukar sätta sig i toppen. Jag fattar inte varför det fungerar. Annars tror jag att toppning mest sätter ner plantans resurser. Dock om det är väldigt mycket vegetativ växt (blad och stjälk) och för lite blom och baljor så kanske kanske det kan hjälpa. Du kan alltid testa. Men normalt brukar bondbönorna stanna av i tillväxten på höjden relativt snart.

Det är skillnad med växter som inte har någon hejd på växandet, på höjden som tomater eller på längden som vintersquash. Där kan man tjäna på toppning. På dessa växter klipper man bara av en stjälk med få eller inga blad (om man gör det i tid). Men på bondbönor sitter många blad i toppen, som plantan förlorar om den toppas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, bullerbyns

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser