Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allt om Åsen-får!  (läst 11059 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Allt om Åsen-får!
« skrivet: 27 jun-11 kl 22:09 »
Jag har precis blivit med Åsenfår och läser förstås allt jag hittar om dem. Men jag skulle vilja ha all er samlade kunskap om just den rasen i en och samma tråd.

De är förmodligen lika de andra allmogeraserna i mångt och mycket, men de har säkerligen sina små egenheter och särskilda behov.

Bra eller dålig idé?

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #1 skrivet: 27 jun-11 kl 22:44 »
denna sida har du säkert besökt redan http://www.allmogefar.se/ om inte så här är lite läsning
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #2 skrivet: 27 jun-11 kl 23:50 »
denna sida har du säkert besökt redan http://www.allmogefar.se/ om inte så här är lite läsning


Japp, lusläst den många gånger =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #3 skrivet: 28 jun-11 kl 18:41 »
Vi har våra Åsen-får på skogsbete (det finns både sly och gräs), två st 2-årstackor med varsitt tacklamm. Behöver de stödutfodras med kraftfoder tror ni? Jag vet inte riktigt vilken kvalitet det är på betet...

Sen så tänkte jag köpa en mineralbalja åt dem, tror att jag har läst mig till att de ska ha MED koppar?! En saltsten lär de ska ha också antar jag?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #4 skrivet: 28 jun-11 kl 19:18 »
Jag tror inte du ska behöva stödutfodra med något kraftfoder nu, det enda skulle väl vara om betet är alldeles förvuxet men det brukar ju finnas smått under det långa, grövre på skogsbete. Jag har aldrig behövt stödutfodra mina Åsenfår med kraftfoder på betet, inte ens tvillingmammor, så dina borde klara sig fint. Men en liten näve som lockmedel är ju inte farligt:) Om du inte har alldeles extremt kopparrikt vatten så ska dom ha mineraler med koppar också en saltsten precis som du skriver. Lycka till med dina Åsenfår, himla trevlig ras tycker jag, tyvärr var dom för små för att löna sig när min flock växte ifrån 'självhushållarstadiet', nu har jag bara några gamla favoriter kvar.
                              MVh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #5 skrivet: 28 jun-11 kl 20:24 »
Ja, de är verkligen urmysiga! Dessutom är de väldigt tama (tack för det uppfödaren!!) och det är ju aldrig fel att muta dem med lite gott för att de ska fortsätta med det ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #6 skrivet: 01 jul-11 kl 14:59 »
Vad gör ni med ullen från era djur - spinner, tovar...? Hur ofta klipper ni dem, och när?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

gnällvis

  • Inlägg: 154
    • Jämtland
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #7 skrivet: 04 jul-11 kl 08:50 »
Åsenfår är trevliga och otroligt sociala. Bra mödrar och vi har aldrig haft några problem vid lammning. Efter vad jag har lärt av andra och sett på våra så ska de inte överfodras med kraftfoder och säd, de blir lätt dåliga då. Klippas skall dom när man tar in dem på hösten och innan man släpper ut dem på våren. Det beror lite på hur man har dem också, utedjur får behålla sin päls på vintern och klippas till våren. Vi har aldrig klippt dräktiga tackor utan väntat tills de har fått lammen. Vi har bara 16 tackor så vi använder klippstol och en handsax som är köpt hos LG produkter. Runt juver och andra ädla delar använder jag en liten bra sax som jag köpt på apoteket.
 Våra lamm får på kvällen ett litet ryck och rusar fram och åter i hagen. Jag önskar att jag kunde filma småtrollen nu men de springer så fort så det ser ut som att de flyger och så bra med kameran är jag inte så att de fastnar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #8 skrivet: 04 jul-11 kl 09:02 »
Åsenfår är trevliga och otroligt sociala. Bra mödrar och vi har aldrig haft några problem vid lammning. Efter vad jag har lärt av andra och sett på våra så ska de inte överfodras med kraftfoder och säd, de blir lätt dåliga då. Klippas skall dom när man tar in dem på hösten och innan man släpper ut dem på våren. Det beror lite på hur man har dem också, utedjur får behålla sin päls på vintern och klippas till våren. Vi har aldrig klippt dräktiga tackor utan väntat tills de har fått lammen. Vi har bara 16 tackor så vi använder klippstol och en handsax som är köpt hos LG produkter. Runt juver och andra ädla delar använder jag en liten bra sax som jag köpt på apoteket.
 Våra lamm får på kvällen ett litet ryck och rusar fram och åter i hagen. Jag önskar att jag kunde filma småtrollen nu men de springer så fort så det ser ut som att de flyger och så bra med kameran är jag inte så att de fastnar.

Ja vi har tänkt att ha dem så att de kan gå ut och in som de vill själva i vinter, känns bäst så. Då struntar jag i att klippa dem nu till hösten alltså - bra, då vet jag det!

Åh, du bor i Jämtland?! Jag jagar en obesläktad bagge till tjejerna nu till hösten/vintern - har ev. fått tag i en men det kan ju alltid vara bra att ha en reservplan. Du råkar inte ha nån bagge att hyra ut när det är dags?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #9 skrivet: 04 jul-11 kl 10:16 »
 
Ja vi har tänkt att ha dem så att de kan gå ut och in som de vill själva i vinter, känns bäst så. Då struntar jag i att klippa dem nu till hösten alltså - bra, då vet jag det!
Jag har också mina får så att dom kan gå in och ut som dom vill men struntar Inte i höstklippningen. Det är ju den underbara skräpfria höstullen som jag tycker är det bästa med Åsenfåren:) jag försöker klippa innan jag börjar utfodra dom på hösten och behöver knappt sortera bort någon skräpull. Då hinner det växa ut ull så att fåren inte behöver frysa mer än om dom haft helårsull även när det blir 30 minus. Jag tycker mest den där 'helårskakan' som är kvar på vårvintern verkar tynga ner och samla blötsnö? Det beror antagligen på vilken ullkvalite' man har på sina får (det varierar ju i rasen) men jag tycker att helårsullen på dom oftas filtar ihop sig till en kaka som knappt går att använda till något utom möjligen tovade ,veganskinn,, i alla fall gjorde den det på mina baggar ett år när jag missade höstklippningen på dom.
Som svar på din fråga om vad jag gör med ullen så är det nog i princip allt man kan göra med ull, det är ju tjusningen med deras variation, det finn ull som är lämplig till både tovning och spinning, fina skinn blir det också:)
  Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #10 skrivet: 04 jul-11 kl 10:23 »
Missade att skriva att jag klipper en gång innan lamningen också. Dels för att dom äter bättre då, men också för att slippa klippa med hörselskydd. En gång har jag klippt efter lamningen, men aldrig mer, oron för vart ungarna tar vägen när tackan står i klippstolen gör att hon står och gapar precis hela tiden och lammen irrar runt och svarar, jag tyckte nästan det vaer outhärdligt...
     Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #11 skrivet: 04 jul-11 kl 10:48 »
Kanske dags att klippa dem innan man "stallar" in dem för hösten/vintern då. Häruppe i Jämtland kommer ju snön oftast redan i oktober, det är väl lite tidigare än hos dig, Charlotte, i Blekinge?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #12 skrivet: 04 jul-11 kl 11:02 »
 ;D  Charlotte har nog glömt att ställa in rätt landskap.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #13 skrivet: 04 jul-11 kl 11:27 »
Jag har aldrig ställt in något landskap, det är forumet självt som placerat mig i Blekinge ??? Annars så bor jag på samma breddgrad som Betsla på ett ungefär ;) Jag måste nog ta och fixa det där :-[ Jag klipper när fåren kommer hem från betet, och hittills har aldrig fåren frusit. Om det skulle bli någon snöskur, värst är väl ett kallt höstregn egentligen, så går dom ju in och ullen växer snabbt ut igen. Jag har i alla fall aldrig upplevt det som något problem för fåren.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gnällvis

  • Inlägg: 154
    • Jämtland
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #14 skrivet: 04 jul-11 kl 11:34 »
Det blir ju lite olika bud beroende på vart man bor. Vi brukar klippa på hösten men nu 3 år på raken så har vi fått snö och kallt redan i oktober, i mitten på november så hade vi 40 cm snö och 15 grader kallt. MEN,  det blir en tjock pansarliknade kaka av pälsen och så ska de inte ha det. Man får putsa så att pälsen håller sig "fluffig". Att vi inte klipper innan lammning är också pga av kylan. Våra tackor lammar från januari till mars och då är det under långa perioder oftast minus 20. Klimatförändringar möjligen men vi har varit bortskämda med blidväder under 10-15 år och nu har det varit 3 jättekalla vintrar med mycket snö. Vi har plogat i hagen så att fåren skall ta sig fram och inte behöva simma i snön.
Vi har inga baggar för utlåning, pga risken för smittspridning mellan besättningar, enbart till försäljning. Årsbaggarna är jättefina. Du får höra av dig om och när.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #15 skrivet: 04 jul-11 kl 12:26 »
Ja vi har tänkt att ha dem så att de kan gå ut och in som de vill själva i vinter, känns bäst så. Då struntar jag i att klippa dem nu till hösten alltså - bra, då vet jag det!

Åh, du bor i Jämtland?! Jag jagar en obesläktad bagge till tjejerna nu till hösten/vintern - har ev. fått tag i en men det kan ju alltid vara bra att ha en reservplan. Du råkar inte ha nån bagge att hyra ut när det är dags?

Varför håller du dig inte med egen bagge? Då har du ju ett vuxet djur som kan gå med bagglammen under sensommaren.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #16 skrivet: 04 jul-11 kl 13:02 »
Jag skulle absolut INTE strunta i höstklippningen. Både får tackornas och ullens skull. Är ju jättefin ull på hösten när den är skräpfri och fin. Sen så skulle tackorna nog tycka det var väldigt jobbigt att gå och dra den tunga ullen hela vintern samtidigt som de dessutom ska bära på fostret. Klipp fåren någon fin höstdag och njut v underbar ull istället! Sen bukar jag alltid klippa tackorna ca 1 månad innan det är dags att lamma. Detta för att lammen ska hitta spenan bättre och inte börja suga på massa smutsiga långa ulltussar. Fåren fryser inte även om du klippt dem. Det är klart att man behöver ju inte klippa dem när det är -20 ute och snöstorm direkt. Men tycker de att det är lite kallt kommer de kura ihop sig inne i fårhuset. Några minusgrader på en nyklippt tacka gör absolut ingen skada.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #17 skrivet: 04 jul-11 kl 13:43 »
Det verkar som att fördelarna väger över ev. nackdelar med att klippa dem på hösten. Än så länge har jag inte en aning om vad jag ska göra av ullen, jag får traska till nån av de gamla tanterna i byn och få råd och hjälp =)

Förra vintern hade vi en vuxen bagge, men det tyckte vi blev mest besvärligt. Vi hade bara en tacka och ville att hon skulle ha sällskap. Men de skulle ha olika mat osv. Sen kan det ju inte vara bra att ha samma bagge hela tiden pga inavel heller. Det lutar väl åt att vi i så fall köper en bagge och sen slaktar efter han har gjort sitt. Men hur bra smakar en bagge i november/december? Kan man i så fall köpa ett bagglamm och hoppas på bra befruktning?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #18 skrivet: 04 jul-11 kl 13:49 »
Det verkar som att fördelarna väger över ev. nackdelar med att klippa dem på hösten. Än så länge har jag inte en aning om vad jag ska göra av ullen, jag får traska till nån av de gamla tanterna i byn och få råd och hjälp =)

Förra vintern hade vi en vuxen bagge, men det tyckte vi blev mest besvärligt. Vi hade bara en tacka och ville att hon skulle ha sällskap. Men de skulle ha olika mat osv. Sen kan det ju inte vara bra att ha samma bagge hela tiden pga inavel heller. Det lutar väl åt att vi i så fall köper en bagge och sen slaktar efter han har gjort sitt. Men hur bra smakar en bagge i november/december? Kan man i så fall köpa ett bagglamm och hoppas på bra befruktning?

Vi slaktade en bagge just efter han hade betäckt och då tyckte jag att det blev en bismak åt köttet. Sen så tycker jag inte du behöver ge olika mat åt dem. Ge dem bara hö under lågdräktigheten och ev lite kraftfoder mot slutet. Då kan du passa på att flytta bort baggen och äta upp honom lagom till påsken :) Men man bör ha mer än en tacka på en bagge. Gärna 3-4 st tackor på en bagge, annarskan han bli lite för hård mot den ensamma tackan. Bäst tycker jag är att ha 2 baggar under vintern som får gå i en egen hage. Sen får man små bagglamm till sommaren och på hösten slaktar man sedan de vuxna baggarna iannan man släpper ihop dem med tackorna. Bagglammen får betäcka och får sedan gå kvar under vintern för att växa på sig och slaktas nästa höst istället. Då får de ett mer näringsrikt kött som dessutom smakar bättre än "vinterköttet".
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allt om Åsen-får!
« Svar #19 skrivet: 04 jul-11 kl 14:59 »
Nu kommer vi ha fyra tackor över vintern, men det verkar ända meckigt att ha baggar över vintern. Men ska fundera på det =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 1 användare
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser