Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan räven ta lamm på 4 månader?  (läst 7750 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #40 skrivet: 11 aug-09 kl 12:58 »
Jag upplever det inte riktigt så, fast de flesta jag känner som är jägare är också djurägare, har varit det eller har nära släktingar/vänner som är det så jag upplever inte en skarp gräns mellan jägare/icke jägare.
Själv tycker jag tex att vildsvin är charmiga och gulliga och begriper inte varför det gnölas och gnälls så hemskt på dom stackarna;) ;)  Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #41 skrivet: 11 aug-09 kl 15:50 »
När vi var i Dalarna förra veckan var temat just rovdjur och ett problem som det talades en hel del om var just att många gårdars och fäbodars ägare bodde långt bort och kom ut kanske något på sommaren och just vid jakt. Marken var utarrenderad och liknande. Dessa stadsbor (jägare, friluftsmänniskor m.m.) hade inte så mycket förståelse för djurhållningen, bara den inte störde jakten. Rovdjuren störde jakten också, ansåg de. Det finns nog olika infallsvinklar på olika ställen.
Vildsvin ja, visst är kultingarna söta, men en lättretad vildsvinsgalt är inte särskilt söt! Vildsvin kan- och tar lamm när de kommer åt. De bökar upp jorden i trädgårdar och på åkrar. Men visst, som jägare borde det väl vara smaskens med vildsvinsstek? Dessutom käkar varg vildsvinskultingar i Polen och Spanien iaf. Finns det ingen varg så håller hundar borta både vildsvin och varg. Så varför klaga? Gäller bara att få balans i tillvaron.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #42 skrivet: 11 aug-09 kl 17:25 »
Jag tycker inte det finns några som helst problem med vildsvin;) Och inte tror jag på att galtarna är så farliga heller;) Men det KAN ju bero på att det inte finns några här:) Mvh Charlotte 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trines

  • Inlägg: 18
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #43 skrivet: 11 aug-09 kl 20:01 »
Jag har varit med om att en räv tagit ett rådjur MEN det var allra längst upp i Dalarna, där rådjuren normalt inte finns. Det var mycket lös snö så rådjuret sjönk ner och kunde inte ta sig undan, räven åt då av rådjuret fast det levde och det försökte ta sig därifrån. En jägare sköt rådjuret så att det slapp lidandet. Räven hade då ätit ur en stor bit bak på rådjuret. I vanliga fall så kan INTE räven ta rådjur.

Här uppe i Dalarna så är jägarna helt emot rovdjuren, inga såna ska få finnas. Visst har angreppen på tamboskap ökat mycket men jag upplever inte att de som har dem är lika mycket emot rovdjuren ändå. Jägarna får det att verka som att det enda rovdjuren gör är att äta hundar och ev människor. Jag tror att vildsvinen kommer att bli ett större problem när de spridit sig och blivit många. De drar sig inte för att förstöra vad som helst och de är väldigt orädda. Rovdjuren skyr ju ändå människan. Visst kan vildsvinen vara gulliga men de kan ställa till stora problem. Jag personligen tycker att vi ska ha en "lagom" stam av alla djur. Visst måste det skjutas undan om de börjar bli för många men att de ska utrotas håller jag inte med om.

tobbe76

  • Inlägg: 27
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #44 skrivet: 12 aug-09 kl 01:12 »
Vildsvinen kommer att bli det största problemet för markägare. Det antas att vi har ungefär 60-80 000 tusen grisar i Sverige. Att vi inom 5 år kommer att ha det 3- eller 4-dubbla av vildsvin är ingen hemlighet. Med detta ökar trycket på markägarna. Vildsvinen är svår jagade och bland dom intelligentare skogsboerna. Dessutom kan dom får kultingar när som helst under året och unggrisar är könsmogna vid 6 månader. Rent sagt är dom som råttor vad gäller förökningen. Så jag håller med om att dom kommer att vara ett större problem än rovdjuren.

Samtidigt kan man väl säga att jägarna borde vara glada över deras förökning för då finns det vilt som kan jagas och som är en utmaning. Inget rovdjur ger sig på ett vuxet vildsvin. Man kan konstatera där det finns gris finns det inga rovdjur. Jag pratade med en jägare idag som bär caps "100% mot varg". Han välkomna grisarna för då slipper dom vargen i trakterna.

Jag ville inte gå in i rovdjurspolitiken men nu är vi redan mitt i debatten så jag tänker fortsätta. Jag har varit hos samerna för ca 2 veckor sedan. En renskötarefamilj. Deras argument var att dom inte vill leva från statens ersättning/skadestånd utan vill försörja sig på renkött. När man tittar i mataffären där finns det en massa med renkött som ingen köper. Jag konstaterar att om samerna inte skulle få skadestånd från staten och dom kunde sälja allt renkött skulle detta vara en förlustaffär. För köttet skulle bara ligga i hyllan. Idag finns det så många renar som aldrig har funnits tidigare under samernas historia. Ju. och vart vistas dom. Så klart i vargens och björnens område. Det finns över 230 000 renar fördelat över 51 samebyar i Sverige idag. Dom tar plats.

Samernas prat om att de är ett ursprungsfolk och lever nära naturen är struntprat. För ALLA samer lever som kulturmänniskan i hus med el och data. Och även de äldre samerna säger att det inte finns nån skillnad mellan dom yngre samer och kulturmänniskor (Yngver Ryds bok "Eld"). Om samerna skulle respektera naturen så skulle dom också respektera rovdjuren. Man berättade för mig att man ansåg vita renar som heliga (för 100 år sedan) och den skötare som hade vita renar hade status. Värför? Vita renar ser och hör dåligt. Dessutom är dom mer synliga för rovdjuren. Så om en skötare hade vita renar var han duktig att skydda dom från rovdjuren. Idag skyddar man inte - man skjuter.

En annan historia som jag fick höra av en telefonsäljare som ringde till mig. Han, från härjedalen, var en väldig trevlig prick och vi började pratar. Så började vi pratar om jakt och jag frågade då om det fanns varg i området. Han menade nej det fanns det inte för lapperna skjuter dom och gräver ner dom. Och i Värmland finns det en jägaregrupp som kallar sig för Hells hunters och dom har lovat att skjuta varje varg dom ser. Nu är det polisen som patrulerar mer än nånsin i norra Värmland...

Om jägarna skulle bara låta hjortdjurstammen öka då skulle det finnas tillräckligt till både jägare och rovdjuren. Men att ta bort det ena för att de andre ska ha roligt är helt fel tänkt. Dessutom skulle det fattas nåt i Sveriges fauna som har haft sin plats här innan vi kom hit.

Och så borde vi fråga oss hur vi skulle haft hundar utan vargen. Ju. Inga alls. Så lite respekt borde vi visa. Och alla dessa hundägare som inte har koll eller pli på sina hundar får skylla sig själva. Jag har själv en jakthund och innan jag släpper henne ska lydnaden sitta och hon ska veta vad det är hon ska jaga. Man är väldigt försiktigt att släpper sina hundar på vildsvin och är väldigt noga att hunden inte är för skarp. Men när det gäller vargen är det vargens fel om nåt händer.

Idag finns det bidrag från staten för stängsel och hundar som vaktar tamboskap. Värför inte ta vara på det. Det finns hundar som lätt jagar bort björn och varg. Jag tänker själv att ha getter och får nån gång och ska då skaffar mig en sådan hund, en mastin espanol.

Jag är hundra procent för rovdjuren! Det är vi som måste hitta tillbaka att kunna leva ihop för det är vi som är född med intelligens. Why not use it?
Vi ärver inte jorden från våra förfäder utan låna den från våra barn.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #45 skrivet: 12 aug-09 kl 08:45 »
Trevligt inlägg tobbe76 ;D Vi tänker väldigt lika och har liknande erfarenheter. Skillnaden är att jag har får och hundar. Har dessutom sålt några till vargtäta Dalarna med framgång.
Tycker folk har svårt att ta till sig detta med hundar.
Svenska vargen är inte van vid vildsvin, men i Polen och Spanien ska den vara duktig på att hålla nere föryngringen. De tar kultingar helt enkelt.
Har också svårt att förstå varg hatet, samtidigt som man "dyrkar" sina hundar. Det haltar.

Har också liknande erfarenheter och funderingar kring samer. Ett naturfolk lever i samklang med naturen, de leker inte gud och dömer ut syndabockar.
Var på rovdjursinformation i Dalarna för en vecka sedan och lyssnade till en rovdjursexpert som hävdade att de flesta invandrade vargar försvann i renbetesområden. Alltid under skotersäsong också. Han ansåg det uppenbart hur de försvann och efterlyste hårdare krav på samerna. Även björnar med sändare försvann spårlöst i renbetesområden. (Detta var djur som inte angripet tamdjur eller renar). Här borde väl ett motsattsförhållande skapas? Samerna blir återbetalningsskyldiga för varje rovdjur som försvinner i området. Det blir då deras skyldighet att ha koll på dem och kunna visa på om de dött osv.
Angående ekonomin, så verkar samernas ersättningar väl höga. ska hela rennäringen finansieras med rovdjurspengar? Samma parallell finns i fårnäringen. Det är lönsammare att låta rovdjuren ta fåren än att skicka dem till slakt.
Något haltar igen!
Jag har inget emot samer, men skulle önska att de visade sig som det naturfolk de var. Då hade vi haft mycket att lära av dem.

Känner också att jägarna är mer hatiska mot rovdjur än folk med tamdjur. Men så är de ju konkurrenter också.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #46 skrivet: 12 aug-09 kl 09:02 »
Det är skönt att märka att fördomar och okunskap inte härskar endast i norr... ;)
Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 12 aug-09 kl 17:50 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tobbe76

  • Inlägg: 27
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #47 skrivet: 12 aug-09 kl 12:44 »
Jag har inget emot samerna jag heller. Dom jag känner är mycket trevliga men vi går isär vad gäller rovdjuren. Jag trivs bland samerna och visst är dom fortfarande mycket i naturen och kan lära oss en hel del.

Ibland känns så att den svenska regeringen ber om ursäkt på något vis att de inte erkände samerna som ursprungsbefolkningen och att de inte fick vara svenska medborgare enda fram till 1970-talet. Då blir det lätt så att man blundar lite. Det är min uppfattning.

Läs mer om ersättningar: http://sametinget.se/1123

En sameby består i snitt av 5 familjer. Totalt är det omkring 2000 samer som livnär sig på renarna. Men det verkar så att Sametinget och regeringen är på samma spår medas dom andra kör lite vildväst i Lappmarken.
Vi ärver inte jorden från våra förfäder utan låna den från våra barn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare
Gröfre Slissing, Hokuspokus, Anna Broman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser