Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första killingen är här, vad ska vi tänka på?  (läst 1795 gånger)

Thembi

  • Gäst
Första killingen är här, vad ska vi tänka på?
« skrivet: 28 jan-06 kl 00:01 »
I eftermiddags fick vi vår första killing någonsin. Den är supersöt och jag är jätteorolig. Har ju ingen erfarenhet alls! Deras hem är inte isolierat men det är vindskyddat och jag har lagt in massvis med halm - räcker det? Här är det väl ca två till fem minusgrader ute nu. Mamman verkar ha fått moderskänslor (det är hennes första killing) och pysslar och slickar sin bebis, men jag tycker att den lille/a inte verkar ha så lätt för att få di. Den andra geten har också stångat killingen ett par gånger då den kom för nära, men jag beslutade mig till slut för att inte skilja de två getterna åt - hoppas det är ett bra beslut. Nu vill jag inte annat än parkera ute i gethuset över natten och vaka över dem, men jag antar att det bara skulle störa dem så jag får väl låta bli ;-). Någon som har något jag borde tänka på nu precis i början?

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Första killingen är här, vad ska vi tänka på?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-06 kl 00:35 »
Skulle möjligen vara att inte störa för mycket men hålla koll på att killingen får lov att dricka på geten. Är du osäker så mjölka några drag så det verkligen kommer fram mjölk. Det är viktigt att den lille får råmjölk annars lär han inte överleva. Du kan nog se om killingen är pigg och lite rund om magen eller om den kniper ihop magen och ser allmänt urrig ut.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Thembi

  • Gäst
Re:Första killingen är här, vad ska vi tänka på?
« Svar #2 skrivet: 28 jan-06 kl 21:25 »
Hej! tack för ditt snabba svar! Jag läste det i morse men har varit så upptagen hela dagen att jag inte svarar förrän nu... Den lille sötnosen är en bock om jag inte har missuppfattat anatomin totalt. Den verkar må bra, även om den inte precis är rund om magen. Mamma get verkar inte ha tålamod att stå still särskilt länge när han diar för hon vill hålla på och puffa och sniffa på honom och kommer ju inte åt så bra när han diar ;-). Trots detta har han börjat skutta omkring nu på eftermiddagen och låtsas att han är en jättestooooor och stark bock. Ser mycket roligt ut när han faller omkull en tredjedel av gångerna ;D. Lite bekymrad är jag över att han verkar irriterad över sina öron - skakar en hel del på huvudet. Kan det vara fostervatten i örongångarna eller ska jag vara orolig? Tack igen för ditt snabba svar!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Första killingen är här, vad ska vi tänka på?
« Svar #3 skrivet: 29 jan-06 kl 00:17 »
Jag är inte lika snabb alla gånger!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
Siv Birgitta Olsson, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser